Yhteisöllisyys kulkee mukana kännykässä: Agricolamessun sovellus valittiin Vuoden digitaalisin teko -kilpailun finaaliin
Vuoden digitaalisin teko -kilpailun finaaliin valitussa Cola Tribe appissa voi esimerkiksi seurata Agricolamessun saarnoja suorana lähetyksenä. Kuvassa Agricolamessun pappi ja toiminnanjohtaja Henrik Wikström.

Vuoden digitaalisin teko -kilpailun finaaliin valitussa Cola Tribe appissa voi esimerkiksi seurata Agricolamessun saarnoja suorana lähetyksenä. Kuvassa Agricolamessun pappi ja toiminnanjohtaja Henrik Wikström.

Yhteisöllisyys kulkee mukana kännykässä: Agricolamessun sovellus valittiin Vuoden digitaalisin teko -kilpailun finaaliin

Tuomariston mukaan Cola Tribe app pyrkii esimerkillisesti kääntämään jäsenkatoa nousuun digitaalisuuden avulla. Sovellus on ensimmäisiä seurakuntapiireissä tehtyjä sovelluksia.

Helsingin tuomioseurakunnan järjestämän Agricolamessun oma sovellus, Cola Tribe app, on valittu finaaliin Atean Vuoden digitaalisin teko -kilpailussa. Kilpailun kuusi finalistia julkistettiin Atean nettisivuilla. Atean mukaan ”Vuoden digitaalisin teko -kilpailussa arvostetaan merkittäviä digitaalisia ratkaisuja, jotka ovat positiivisesti vaikuttaneet yrityksen tai organisaation toimintaan”. Kilpailu käydään yksityisten yritysten sekä julkihallinnon sarjassa, ja tuomareina toimii huippuasiantuntijoita, jotka ovat oman alansa digitalisaation puolestapuhujia.

Kirkon ajankohtaisuus esillä

Agricolamessun tuottaja Pietu Korpelaiselle tieto finaaliin pääsystä oli iloinen yllätys

– Olihan se tietysti positiivista, varsinkin kun tietää tuomariston tason ja sen, kuinka kovalaatuista työtä Suomessa tehdään digitaalisten ratkaisujen parissa.

Korpelaisen mielestä finaalipaikka viestittää kirkon olevan ajankohtainen ja tekevän asioita, jotka kiinnostavat ihmisiä. Cola Tribe app on julkaistu huhtikuun alussa, ja se, kuten Agricolamessukin, pyrkii tavoittamaan erityisesti 19–29-vuotiaita nuoria.

Cola Tribe app on luonnollinen jatkumo siitä, että koko ajan painotetaan nuorten aikuisten tavoittamista. Me haluamme seurakuntana olla mukana ajassa ja palvella jäseniä kaikin mahdollisin eri tavoin. Seurakunta ei rajoitu vain neljän seinän sisään. Sovelluksen ideana on, että messu ja messuyhteisö voivat kulkea seurakuntalaisen mukana missä tahansa hän liikkuukaan, Korpelainen pohdiskelee.

Hikeä, limsaa ja huonoja vitsejä

Sovellusta on kehitetty yhdeksän kuukauden ajan, ja kehittäminen jatkuu edelleen. Idea lähti liikkeelle Agricolamessun kävijöiden toiveesta jatkaa yhteisöllisyyden kokemusta messun ulkopuolellakin.

– Haluaisin sanoa, että taustalla on jokin upea sankaritarina. Taitaa kuitenkin olla niin, että kaikki konkreettisimmat tarinat syntyvät hiestä, istutuista tunneista, liian monesta limsatölkistä ja huonoista vitseistä, Korpelainen naurahtaa.

Vinkki osallistua Vuoden digitaalisin teko -kilpailuun sen sijaan tuli tuomiorovasti Marja Heltelältä. Cola Tribe app on Suomessa yksi ensimmäisistä seurakuntapuolella tehdyistä sovelluksista. Sen toimintoihin kuuluvat muun muassa mahdollisuus seurata Agricolamessun saarnoja reaaliajassa, yli 500:lle kielelle käännetty Raamattu ja tilaisuus jättää nimettömänä rukouspyyntöjä. Niiden puolesta rukoillaan messussa.

Sovelluksen tulevaisuuttakin on jo mietitty.

– Interaktiivisuutta on tarkoitus lisätä, vaikkakaan mitään keskustelufoorumia ei ole tulossa. Sellaista olisi mahdoton valvoa, ja haluamme välttää kaiken pahaa oloa tuottavan materiaalin, kertoo Agricolamessun pappi ja toiminnanjohtaja Henrik Wikström

Korpelainen täydentää, että sovelluksesta on tarkoitus tehdä mahdollisimman helppokäyttöinen monella eri alustalla. Sovelluksen seuraavan version on tarkoitus olla valmiina keväällä 2020.

Tukee kestävää kehitystä ja yhteisöllisyyttä

Finaaliin valittiin kolme ehdokasta sekä julkishallinnon sarjasta että yrityssarjasta. Päästäkseen finaaliin ehdokkaan on vaikutettava positiivisesti käyttäjiensä työhön, liiketoimintaan ja koko yhteiskuntaan. Vuoden digitaalisin teko -kilpailulla pyritään tekemään tunnetuksi suomalaisia digitaalisia tekoja.

Kilpailun seitsenhenkisen tuomariston mukaan Cola Tribe app valikoitui finaaliin, koska se on loistava esimerkki siitä, kuinka digitaalisia innovaatioita hyödynnetään hillitsemään kirkon jäsenkatoa. Heidän mukaansa sovellus tukee kestävää kehitystä ja yhteisöllisyyttä, koska se mahdollistaa jäsenten osallistumisen messuihin etäyhteydelläkin.

– 2 000 vuotta sitten syntynyttä toimintaa ei itsessään helposti muuteta, mutta digitaalisessa maailmassa palvelun täytyy mukautua tarpeisiin ja toiveisiin, perustellaan sovelluksen finaaliin pääsyä Atean tiedotteessa.

Sovelluksen interaktiivisuutta on tarkoitus lisätä tulevaisuudessa. Seuraavan version on tarkoitus olla valmiina vuonna 2020.

Sovelluksen interaktiivisuutta on tarkoitus lisätä tulevaisuudessa. Seuraavan version on tarkoitus olla valmiina vuonna 2020.

”Ei sellaista ihmistä, joka ei kaipaisi sanomaa toivosta”

Cola Tribe appia tutkiessa törmää usein sanaan ”heimo”. Korpelaisen ja Wikströmin mielestä tärkein asia heimossa on se, ettei ketään tuomita minkään ulkoisen, eikä edes sisäisen piirteen perusteella.

– Vanhan ajan heimoissa ihminen saattoi vain jossain vaiheessa huomata olevansa osa heimoyhteisöä ja se on meilläkin ideana. Tämä heimo ei myöskään eristäydy muusta maailmasta omaksi kuplakseen, koska emme missään vaiheessa pyri täydellisyyteen, mutta aitoja tahdomme olla, Wikström kertoo.

Atean kilpailun finaalipaikka on Korpelaisen ja Wikströmin mielestä jo iso tunnustus, ja sovelluksen kehittämistä aiotaan jatkaa kilpailun jälkeenkin.

– Sovelluksen tärkein tarkoitus on tuoda toivoa, yhteisöllisyyden kokemusta ja valoa pimeään. Ei ole olemassa sellaista ihmistä, joka ei kaipaisi sanomaa toivosta, Korpelainen tiivistää.

Äänestä vuoden 2019 digitaalisinta tekoa.

Jaa tämä artikkeli:

Lue lisää:

Kommentoi