Palveleva puhelin on luterilainen rippituoli
Raija Narvila vastaa Palvelevan puhelimen toiminnasta.

Raija Narvila vastaa Palvelevan puhelimen toiminnasta.

Palveleva puhelin on luterilainen rippituoli

Palvelevassa puhelimessa keskustellaan niin ihmissuhdeongelmista kuin kirkon nykytilastakin.

– Asiat, joista Palvelevaan puhelimeen soitetaan, ovat kaikkea maan ja taivaan väliltä. Aika usein taustalla on yksinäisyyttä. Voi olla myös jokin fyysinen tai psyykkinen sairaus tai ongelmia ihmissuhteissa. Tai sitten asia on niin vaikea, ettei siitä halua lähipiirissä puhua, kertoo pääkaupunkiseudun Palvelevan puhelimen toiminnanjohtaja, pastori Raija Narvila.

Hän toteaa, että mielenterveyteen liittyvät ongelmat ovat nousseet viime aikoina aiempaa enemmän esiin, mikä kertonee siitä, etteivät kaikki saa tarvitsemaansa tukea tai hoitoa terveydenhuollosta.

Moni haluaa myös keskustella hengellisistä kysymyksistä tai pohtia elämän tarkoitusta, sillä lähes kolmasosa puheluista käsittelee perimmäisiä kysymyksiä.

Narvila toteaa, että Palveleva puhelin on eräänlainen luterilainen rippituoli – jopa niin, että siinä voidaan ottaa vastaan ripittäytymisiä ja myös rukoilla yhdessä.

– Mutta mikään rukouspuhelin se ei varsinaisesti ole. Myöskään evankelioiva ote ei istu tähän työhön. Toiminta on maltillisen luterilaista, samaan tapaan kuin vaikka sairaalasielunhoito tai perheneuvonta, Narvila linjaa.

Päivystäjät saavat kuulla myös kritiikkiä kirkon toiminnasta ja päätöksistä.

– Ihmisillä on tarve tuulettaa ajatuksiaan. Päivystäjien tehtävä ei ole puolustella kirkkoa, vaan pikemminkin he asettuvat soittajan keskustelukumppaniksi, Narvila kertoo.

Palveleva puhelin päivystää joka ilta, myös juhlapyhinä. Sen rinnalla toimii Palveleva netti. Molempiin vastaamassa on sekä koulutettuja vapaaehtoisia että kirkon työntekijöitä.

Pääkaupunkiseudun Palveleva puhelin kouluttaa uusia päivystäjiä vuosittain. Parhaillaan on käynnissä haku ensi tammikuussa alkavalle kurssille.

– Haemme ihan tavallisia aikuisia, joiden oma elämäntilanne on tasapainossa ja jotka ovat kiinnostuneita toisista ja valmiita tukemaan heitä, Narvila kertoo.

Tällä hetkellä vapaaehtoisia päivystäjiä on pääkaupunkiseudulla puhelimessa 85 ja netissä toistakymmentä.

Puhelinpäivystäjät sitoutuvat vähintään yhteen päivystysvuoroon kuukaudessa. Nettipäivystäjät voivat hoitaa tehtävää joustavammin erikseen sovittavana aikana. Kaikille päivystäjille kuuluu myös työnohjaus kerran kuukaudessa.

Sekä päivystäjä että yhteydenottaja toimivat Palvelevassa puhelimessa ja netissä nimettöminä. Puhelut voivat tulla mistä päin Suomea tahansa.

Anonymiteetin lisäksi Palvelevan puhelimen periaatteita ovat luottamuksellisuus ja yhteydenottajan kunnioittaminen.

– Se merkitsee esimerkiksi sitä, että uskosta puhutaan vain yhteydenottajan aloitteesta. Päivystäjä ei myöskään arvostele tai tuomitse vaan kunnioittaa yhteydenottajan ratkaisuja, Narvila kertoo.

Joskus puhelinpäivystäjäkin voi jäädä sanattomaksi.

– Ei päivystäjillä aina ole avainta tai valoa valmiina, mutta monesti se löytyy keskustelemalla. Tärkeintä on, että jokainen yhteydenottaja tulee kuulluksi.


Vapaaehtoisten päivystäjien peruskurssi tammi–toukokuussa viitenä maanantai-iltana ja kolmena lauantaina. Hakukaavake ja lisätietoja osoitteesta www.helsinginseurakunnat.fi/pp.
 

Jaa tämä artikkeli:

Lue lisää: