null Palveleva puhelin soi yhtä mittaa, ja siksi lisäkorvia tarvitaan kirkon ylläpitämässä palvelussa

Koulutetut vapaaehtoiset ja kirkon työntekijät vastasivat Palvelevassa puhelimessa viime vuonna yli 50 000 soittoon.

Koulutetut vapaaehtoiset ja kirkon työntekijät vastasivat Palvelevassa puhelimessa viime vuonna yli 50 000 soittoon.

Palveleva puhelin soi yhtä mittaa, ja siksi lisäkorvia tarvitaan kirkon ylläpitämässä palvelussa

Uusien vapaaehtoisten päivystäjien kurssi alkaa syyskuussa.

Reilu vuosi sitten johtotehtävissä toimiva Harri päätti hakeutua vapaaehtoistyöhön, joka palvelisi hänen ”hengellistä hortoiluaan”. Hän oli pitkään käyttänyt kaiken vapaa-aikansa lastensa jalkapallojoukkueiden valmentamiseen, mutta nyt sitä hommaa ei enää ollut.

– Ajattelin, että lähimmäisiä auttamalla voin päästä myös lähemmäs omaa Luojaani, hän muotoilee.

Niinpä hän hakeutui kirkon ylläpitämän Palvelevan puhelimen vapaaehtoiskoulutukseen. Viime syksystä lähtien hän on vastannut puhelimitse, chatin kautta ja nettiviestein tulleisiin yhteydenottoihin parin kolmen vuoron verran kuussa.

Vapaaehtoiset saavat työnohjausta

Valtakunnallisessa Palvelevassa puhelimessa koulutetut vapaaehtoiset ja kirkon työntekijät päivystävät joka päivä kello 18–24. Viime vuonna keskusteluja käytiin lähes 4 400 kuukaudessa, ja yhteydenottoja tuli noin puolet enemmän.

Soittajien määrä on vuosi vuodelta lisääntynyt. Erityisen ruuhkaista on kesäaika, kun useimmat muut palvelut ovat kiinni ja terapeutit lomailevat.

Puheluja tulee laidasta laitaan. Joskus aluksi jutellaan vaikkapa mäkiviikon tuloksista, mutta soittaja alkaakin sitten kertoa lapsuuden traumastaan.

– Kovin vaikeita tilanteita eteeni ei ole vielä tullut, mutta meillä on hyvät ohjeet esimerkiksi itsetuhoisuuden kohtaamiseen. Työnohjausta on tarjolla jatkuvasti, joten yksin tässä ei jää, Harri sanoo.

Päivystys onnistuu kotoa käsin

Vastaajien tehtävä ei ole ratkoa soittajien ongelmia. Se oli Harrin tärkein oppi vapaaehtoisten koulutuksesta, jota hän piti poikkeuksellisen laadukkaana.

– Töissä olen tottunut siihen, että kun jollakulla on ongelma, pyrin heti ratkaisemaan sen. Tässä hommassa tarkoitus on auttaa niin, että soittaja itse voisi löytää uusia näkökulmia tilanteeseensa, hän summaa.

Harrille juuri tällainen, helposti kotoa tehtävä vapaaehtoistyö on ollut mielekästä, eivätkä puhelut ole liikaa jääneet mieleen pyörimään.

– Palvelevassa puhelimessa saan käyttää eri puolia itsestäni kuin työssä, ja ihmisten kanssa juttelu myös antaa energiaa. Vapaaehtoisvuoro voi jopa palauttaa rankan työpäivän jälkeen.

Uusien vapaaehtoisten valmennus järjestetään syys–marraskuussa. Mukaan voi hakea 30. elokuuta saakka täällä.

Jaa tämä artikkeli:

Lue lisää:

Kommentoi