null Kirkon tarjoaman keskusteluavun tarve kasvoi – puheluihin vastataan nyt vapaaehtoisvoimin

Ajankohtaista

Kirkon tarjoaman keskusteluavun tarve kasvoi – puheluihin vastataan nyt vapaaehtoisvoimin

Kirkon keskusteluapuun otettiin viime vuonna yhteyttä 70 000 kertaa. Helsingin, Espoon ja Vantaan seurakuntien työntekijät eivät enää päivystä.

Kirkon palvelevassa puhelimessa käytiin viime vuonna 16 prosenttia enemmän keskusteluja kuin edellisvuonna.

Kaikkiaan kirkon keskusteluapuun otettiin puhelimen, chatin tai nettilomakkeen kautta yhteyttä 70 000 kertaa.

Puhelimessa käytiin 50 000 keskustelua, chatissä 5 500, nettilomakkeella 1 000 ja paperipostitse seitsemän. Noin 13 500 yhteydenottajalle ei ehditty vastata.

– Minusta se on aika hyvä vastausmäärä, toteaa kirkkohallituksen asiantuntija Kimmo Nieminen.

Yleisimpiä keskusteluaiheita olivat ihmissuhteet, arjen tilanteet, hyvinvointi, sairaus ja yksinäisyys. Noin joka 20. keskustelussa käsiteltiin uskoa tai elämän merkitystä.

– Tavallisesti usko ei ole pinnalla vaan tausta-asia, josta puhutaan, kun suhde on luottamuksellinen ja keskustelulle on tilaa – tai sitten ei puhuta, Nieminen sanoo.

– Luvut kertovat myös, että usko ei ole kovin monelle suomalaiselle ahdistava asia, jonka takia pitäisi hakea keskusteluapua.

Helsinki, Espoo ja Vantaa vetivät työntekijänsä pois

Kirkon keskusteluapu pyörii vapaaehtoisvoimin. Helsingin, Espoon ja Vantaan seurakuntien työntekijöillä on aiemmin ollut yksi tai kaksi pakollista päivystysvuoroa vuodessa, mutta kukin kaupunki on luopunut järjestelystä.

– Kun 300 työntekijää lähti pois, sillä oli vaikutusta. Kirkon työntekijät olivat pääasiassa huolehtineet myöhäisimmistä vuoroista, koska niihin oli vaikea saada vapaaehtoisia, Kimmo Nieminen kertoo.

Kun 300 työntekijää lähti pois, sillä oli vaikutusta.

Vielä viime vuonna palveleva puhelin päivysti viikonloppuisin aamukolmeen ja arkisin yhteen. Vuoden alusta alkaen puhelin on päivystänyt joka päivä keskiyöhön asti.

– Meidän kannattaa olla auki silloin, kun voimme olla auki laadukkaasti.

Keskusteluapu pyörii tuhannen vapaaehtoisen voimin

Keskusteluavun vapaaehtoiset päivystävät eri puolilla Suomea. Heidän koulutuksestaan vastaavat seurakunnat. Kukin seurakunta hoitaa koulutuksen, kuten parhaaksi näkee.

– Useimmiten peruskoulutus kestää yhden viikonlopun, jonka jälkeen vapaaehtoiset alkavat harjoitella kokeneemman päivystäjän kanssa, Kimmo Nieminen kertoo.

Kaikille päivystäjille tarjotaan jatkokoulutuksia ja työnohjausta.

Tällä hetkellä puhelimeen vastaa 940 aktiivista vapaaehtoista, chatiin 75 ja nettilomakkeella jätettyihin kysymyksiin 65. Aktiiviset vapaaehtoiset päivystävät ainakin pari kertaa kuukaudessa.

Niemisen mukaan puhelinpäivystäjiä on mukavasti, mutta chatiin kaivattaisiin lisää vapaaehtoisia.

Jos pelkkä puhelinkeskustelu ei riitä, päivystäjä ohjaa soittajan hakemaan apua ammattilaiselta. Vapaaehtoisilla on kattavat tiedot avuntarjoajista, on kyse sitten mielenterveys-, rikos- tai talousasiasta.

Palvele puhelin 0400 22 11 80. Avoinna joka ilta klo 18–24. Lisätietoa Palvelevasta puhelimesta ja muusta keskusteluavusta täällä

Jaa tämä artikkeli:

Löydä lisää näkökulmia


Keskustele Facebookissa
Keskustele ja kommentoi Facebookissa
Lähetä juttuvinkki
Lähetä juttuvinkki
Kirkko ja kaupunki -mediaan.

Tilaa Kirkko ja kaupungin viikoittainen juttukooste.