Professori: Raamattu ei kiellä tatuointeja
Tatuoinnilla voi ilmaista itselle tärkeitä arvojaan. Kuva: Sari Saaristo

Tatuoinnilla voi ilmaista itselle tärkeitä arvojaan. Kuva: Sari Saaristo

Professori: Raamattu ei kiellä tatuointeja

Raamatussa Jumalakin piirtelee käteensä kuvia rakkauden kohteestaan. Professorin mukaan tatuoinnilla voi ilmaista uskoa.

Valomerkin juttu kristillisistä tatuoinneista herätti somessa keskustelua siitä, voiko ihoon piirretyllä kuvalla ilmaista uskoaan. Osa keskustelijoista piti tatuointeja kauniina tapana ilmaista uskoa, kun taas toiset tyrmäsivät ne Raamatun ohjeiden vastaisina.

Helsingin yliopiston professori Anneli Aejmelaeuksen mukaan Raamatussa esiintyy vain yksi kohta, jonka voi tulkita tarkoittavan tatuointia. Aejmelaeus on erikoistunut Vanhaan testamenttiin sekä Lähi-idän kulttuuriin ja kirjallisuuteen. Kohta löytyy Mooseksen kirjasta: "Älkää syökö lihaa, jossa vielä on verta. Älkää harjoittako ennustamista tai noituutta. Älkää leikatko hiuksianne lyhyiksi ohimoilta älkääkä leikkaamalla turmelko parran reunaa. Älkää vainajaa surressanne viillelkö itseänne älkääkä tatuoiko mitään merkkejä ihoonne. Minä olen Herra.” 3. Moos. 19:26–28.

 

Kuolleisiin liittyy Vanhassa testamentissa monia tabuja.


”Vanhassa testamentissa esiintyy vain kerran heprean sana, jonka on ajateltu merkitsevän tatuointia. Sen merkitys ei ole aivan kiistaton. Sama jae kieltää myös ihon viiltelyn, josta mainitaan muutamassa muussakin kohdassa”, toteaa Aejmelaeus.

Kuolleiden palvontaa

Aejmelaeuksen mukaan on huomattava, että Raamattu ei sinänsä kiellä tatuointeja. Kyseisessä kohdassa ihon viiltely ja merkkien piirtäminen ihoon liittyvät kuolleiden suremiseen tai hautajaismenoihin.

”Kuolleisiin liittyy Vanhassa testamentissa monia tabuja. Erityisesti kaikki sellainen, mikä liittyy muiden kansojen tapoihin, kuolleitten palvomiseen tai henkien manaamiseen on jyrkästi kielletty”, kuvailee Aejmelaeus.

Ilmeisesti viiltely ja merkkien tekeminen ihoon ovat kuuluneet naapurikansojen sururiitteihin. Siksi ne ovat Raamatun mukaan kiellettyjä nimenomaan suremisen yhteydessä.

Mielivaltaisia poimintoja Raamatusta

Professorin mukaan osa Raamatun käskyistä on kulttuuri- ja aikasidonnaisia.

”Erityisesti Vanhassa testamentissa on monenlaisia kultilliseen puhtauteen liittyviä sääntöjä, jotka eivät enää ole ajankohtaisia kristityille. On usein aivan mielivaltaista, miten joitakin määräyksiä vedetään sieltä esiin sovellettaviksi nykypäivänä.”

Esimerkiksi samassa Mooseksen kirjan luvussa kielletään ajelemasta hiuksia ohimoilta ja leikkaamasta partaa reunoilta. Siinä annetaan myös teurastamiseen liittyviä määräyksiä. Aejmelaeuksen mukaan kukaan tuskin kiihkoilee näiden kohtien puolesta.

 

Rakkauden kaksoiskäskyä on syytä soveltaa ja sen soveltamisessa on syytä käyttää Jumalalta lahjaksi saatua järkeä.

 

Sen sijaan tietyt saman luvun kohdat ovat ajattomia ja luovuttamattomia, esimerkiksi: "Kun maahanne tulee muukalaisia asumaan keskuudessanne, älkää sortako heitä. Kohdelkaa joukossanne asuvia siirtolaisia ikään kuin he olisivat heimolaisianne ja rakastakaa heitä kuin itseänne – –.”3. Moos. 19:33–34

Aejmelaeuksen mukaan Jeesuksen antamaa rakkauden kaksoiskäskyä seuraamalla on helpointa ratkaista, mitä Raamatun käskyjä noudattaa.

”Rakkauden kaksoiskäskyä on syytä soveltaa ja sen soveltamisessa on syytä käyttää Jumalalta lahjaksi saatua järkeä.”

Tatuointi osoittaa rakkautta

Aejmelaeuksen mukaan tatuoinnilla voi ilmaista uskoa siinä missä rakkauttakin. Hän viittaa Jesajan kirjan kohtaan (Jes. 49:16), jonka mukaan Jumala on piirtänyt Jerusalemin kuvan käteensä.

”Raamatun kohdan on tarkoitus sanoa, että Jumala ei unohda Jerusalemia, vaan rakastaa sitä uskollisesti. Jos Jumalasta voi käyttää tällaista kuvaa, tottahan silloin ihminenkin voi näyttää tatuoinnillaan, mikä on hänelle kaikkein tärkeintä. Ainakin se osoittaa syvää uskollisuutta”, kuvailee Aejmelaeus.

Hänen mukaansa tatuoinnit herättävät keskustelua siinä missä kaikki muutkin ulkonäköön liittyvät asiat.

”Mielestäni on lähinnä makuasia, käyttääkö suurta tai pientä ristiä, ripustaako ristin rintaansa tai korviinsa tai piirtääkö sen ihoonsa.”

Jaa tämä artikkeli:

Lue lisää: