Raamattu ja punainen nenä
Klovni elää hetkessä.

Klovni elää hetkessä.

Raamattu ja punainen nenä

Saksalaiset kirkkoklovnit ovat löytäneet vastauksen siihen, kuinka yhdistää usko ja huumori. Hessenin osavaltiossa Gelnhausenin kaupungissa esiintyy klovniopettaja Gisela Matthiaen luotsaama klovniryhmä, joka ilahduttaa yleisöään jumalanpalveluksissa ja kirkkotapahtumissa.

Kirkkoklovnien joukossa on pappeja, lääkäreitä, opettajia ja sosiaalityöntekijöitä, jotka haluavat kerätä rahaa kirkolle tai tehdä vapaaehtoistyötä. Esitystä varten jokainen luo itselleen klovnihahmon. Tärkeintä ei ole hassut vaatteet, sillä klovni löytyy omasta persoonasta.

Esityksissään kirkkoklovnit yhdistävät arkielämän ja Raamatun kertomukset. Hyvä klovni haastaa jopa uskonnolliset kirjoitukset, sillä hän ei tyydy koskaan yhteen vastaukseen.

Punaisen nenän takana klovni suree, iloitsee, kaipaa ja toivoo. Hän voi vapaasti kadottaa kriittisyytensä itseä ja toisia kohtaan. Klovni näkee asioita, joita yritämme piilottaa toisiltamme. Klovni voi muuttaa todellisuutta, tehdä mahdottomasta mahdollista.

Klovni ottaa myös riskejä, epäonnistuu — ja yrittää hetken kuluttua uudestaan. Klovnin avoimuus aiheuttaa kompurointia esteisiin ja sääntöihin, mutta hän keksii aina keinon rikkoa niitä. Samalla hän kyseenalaistaa totuttuja tapoja.

Myös Saksan vanhainkodeissa klovnit on huomattu. Siellä vanhukset tanssivat, laulavat ja hassuttelevat yhdessä klovnien kanssa.

Suomessa klovneja on nähty messuissa ainakin Keski-Pohjanmaalla. Klovnimessu ei kuitenkaan ole saksalaiseen tapaan esitys, vaan jumalanpalvelus, jossa klovnit toimivat liturgeina ja saarnaajina.

Jaa tämä artikkeli:

Lue lisää: