null Seksityöläisten suojeluspyhimys?

Taiteilijan näkemys katuvasta Mariasta.

Taiteilijan näkemys katuvasta Mariasta.

Seksityöläisten suojeluspyhimys?

Langenneen naisen leima on ja pysyy. Esimerkiksi käy Magdalan Maria.

Sosiologi Anna Kontulan pamfletti Tästä äiti varoitti on saanut paljon julkisuutta siinä kuvatun raiskaustapauksen vuoksi, mutta seksiradikaaliksi itsensä määrittelevällä Kontulalla on sanansa sanottavana myös teologiasta. Tarkasteluun pääsee Magdalan Maria, jota Kontula kutsuu Raamatun tunnetuimmaksi langenneeksi naiseksi — ja vanhan raamatunkäännöksen käyttämällä nimellä "Maria Magdalena".

Kauhean uutta ei ole väittää, että Magdalan Maria oli prostituoitu, tai että kirkonmiehet ovat tarkoituksella leimanneet Marian huoraksi, jotta voisivat sysätä hänet marginaaliin. Anna Kontula harppaa vielä yhden askeleen pitemmälle: feministiteologit yrittävät väen vängällä puhdistaa Magdalan Marian mainetta, ilmeisesti samaan tapaan kuin vanhanajan naisasianaiset yrittivät pelastaa langenneita sisariaan.

Näin Kontula kuvaa feministiteologien Mariaa: "Argumentin mukaan hänen voidaan osoittaa olleen yksi opetuslapsista ja ehkä Jeesukselle heistä rakkain. Siksi Magdalena ei voinut olla entinen prostituoitu. (Eihän Jeesus olisi voinut nostaa rinnalleen huoraa!)".

Kontulan mukaan Marian maineenpuhdistus on sukua sille, että monien feministien on vaikea sulattaa seksityöläisten itsemääräämispyrkimyksiä: kunnon naisista on kiusallista tulla samastetuiksi vähemmän kunnollisiin.

Huh. Voisiko joku nyt vuorostaan puhdistaa feministiteologien maineen?

Mariat sekaisin

Raamatuntutkija Outi Lehtipuu lupaa vääntää rautalankamallin. Hän aloittaa toteamalla, ettei Magdalan Mariaa oikein voi kutsua "Raamatun tunnetuimmaksi langenneeksi naiseksi", sillä Raamatun mukaan Maria ei ollut prostituoitu. Sen sijaan kaikki evankeliumit kertovat hänen olleen Jeesuksen ylösnousemuksen ensimmäinen todistaja.

Maria on saanut prostituoidun leiman lähinnä siksi, että hänet on yhdistetty naiseen, joka voiteli Jeesuksen. Luukkaan evankeliumin mukaan nainen "vietti syntistä elämää". Johannes taas kertoo hänen olleen Maria — ei kuitenkaan Magdalan Maria, vaan Lasaruksen ja Martan Betaniassa asuva sisar. Näin Uuden testamentin Mariat ovat menneet tulkitsijoilla sekaisin.

Muodostumassa oleva katolinen kirkko ei lähtenyt sekaannusta oikaisemaan, sillä se piti Pietaria Jeesuksen tärkeimpänä opetuslapsena ja halusi vahvistaa tämän asemaa ylösnousemuksen ensimmäisenä todistajana Marian sijaan.

— Joidenkin feministiteologien mielestä kirkon johtomiehet jopa keksivät itse prostituutio-argumentin. Sitä on kuitenkin mahdoton todistaa, Lehtipuu lisää.

Tahallista tai ei, Mariasta on tullut katuvan huoran symboli länsimaisessa kulttuurissa ja taiteessa.

— Todellisuus oli kuitenkin kovin toisenlainen. Maria oli monien varhaisten kristittyjen suuresti kunnioittama opettaja ja Jeesuksen opetuksen tulkki, jonka kirkkohistorian kehitys sysäsi syrjään.

— Ja vaikka Maria olisi ollutkin prostituoitu, miksei hän olisi voinut olla Jeesuksen lempioppilas? Miksi se olisi ongelma nimenomaan feministeille? Lehtipuu vielä kysyy.

Anna Kontula: Tästä äiti varoitti.
Like 2009.

Jaa tämä artikkeli:

Löydä lisää näkökulmia


Keskustele Facebookissa
Keskustele ja kommentoi Facebookissa
Lähetä juttuvinkki
Lähetä juttuvinkki
Kirkko ja kaupunki -mediaan.

Tilaa Kirkko ja kaupungin viikoittainen juttukooste.