Suomen World Vision vetäytyi 430 miljoonaa -verokampanjasta: ”Meidän täytyy keskittyä ydintyöhömme”

Suomen World Vision vetäytyi 430 miljoonaa -verokampanjasta: ”Meidän täytyy keskittyä ydintyöhömme”

Toiminnanjohtaja Tiina Antturin mukaan järjestöön ei ole kohdistunut kovaa julkista painetta.

Suomen World Vision ilmoitti sunnuntaina vetäytyvänsä 430 miljoonaa -kampanjasta. Useat suomalaiset yrittäjät ovat kritisoineet kampanjaa siitä, että se syyllistää yrittäjiä ja rinnastaa laillisen yritystoiminnan verovälttelyyn.

430 miljoonaa -kampanja kertoo tavoitteekseen verovälttelyn kitkemisen, mutta esimerkiksi Keskuskauppakamarin mukaan kampanja ei pyri niinkään vähentämään verovälttelyä kuin kiristämään suomalaisten yrittäjien verotusta.

Kampanjaan osallistuu yli 30 ammattiliittoa ja kansalaisjärjestöä.

Suomen World Vision perustelee vetäytymistään kampanjasta sillä, että järjestö haluaa keskittyä ydintehtäväänsä. ”Haluamme selkeästi sanoa, että suomalaisten yrittäjien syyllistäminen ei ollut eikä ole tavoitteemme. Keskustelun kärjen kääntyminen tähän suuntaan on ollut meille järkytys”, toiminnanjohtaja Tiina Antturi sanoo järjestön tiedotteessa.

Antturi ei halua avata Kirkko ja kaupungille tarkemmin vetäytymisen syitä.

– Kerromme lähtemisen syistä tiedotteessamme, joka on luettavissa sivuillamme.
Vaikuttiko julkinen paine siihen, että vetäydyitte kampanjasta?

– Julkinen paine ei ole ollut massiivista. Twitter-analytiikasta näkee aika tarkkaan, paljonko mistäkin asiasta on keskusteltu. Tämä on ollut hyvin pientä, Antturi vastaa.

– Juuri nyt on ennennäkemätön pandemiakriisi, ja meillä on historiamme suurin avustuskeräys menossa. Yritämme saada 72 miljoonan ihmistä apumme piiriin, ja heistä 28 miljoonaa on tavoitettu. Keräämme 350 miljoonaa dollaria.

– Meillä on Suomessa hirveän pieni organisaatio. Meidän täytyy keskittyä aivan ydintyöhömme.
Vetäydyittekö kampanjasta ainoastaan sen takia, että haluatte keskittyä muihin asioihin?

– Meidän on pakko keskittyä! Yritämme tehdä työtämme niin säästeliäästi, että me emme voi käyttää aikaamme tällaiseen.
Tiesittekö, mihin lähditte mukaan, kun liityitte 430 miljoonaa -kampanjaan?

– Kampanjan hyväksyntä on tapahtunut viime lokakuussa. Kyse ei ole siis siitä, että korona-aikana keksimme, että lyödäänpä nyt lyötyä eli pandemiasta kärsiviä suomalaisia yrittäjiä. Tämä on mielestäni tällä hetkellä aivan väärä keskustelu.
Ovatko näkemyksenne 430 miljoonaa -kampanjan tavoitteista muuttuneet kohun aikana?

– Olemme vetäytyneet vain kampanjan ympärille nousseesta repivästä keskustelusta.

Jaa tämä artikkeli:

Lue lisää:

Kommentoi