null Suonpää: Miesten tässä pitäisi kukkaan puhjeta

Suonpää: Miesten tässä pitäisi kukkaan puhjeta

Seurakuntia ja rasistisivustoja yhdistää yksi asia: kummassakin sukupuolistereotypiat elävät vahvana.

Esittelin Kirkon viestintäpäivillä kirkkoon kohdistunutta vihapuhetta. Odottaessani luin Valomerkistä jutun seurakunnissa järjestettävistä naisten ja miesten illoista. Naiset saavat Paavalin seurakunnassa puhjeta kukkaan ja heillä on tätä kukkaan puhkeamista varten omat nettisivutkin. Sivuilla kukkaan puhjenneet kauniit naiset hymyilevät kukkamekoissa ja -seppeleissä. Miehille puolestaan on joissakin Helsingin seurakunnissa tarjolla lätkämatseja ja notkuvat pizzapöydät.

Erilliset miesten- ja naistenillat eivät ole mitenkään poikkeuksellinen asia. On minulla kokemusta sellaisestakin seurakunnasta, jossa miehet kokoontuivat joka kuukauden toisena torstaina saunomaan, syömään kinkkuvoileipiä ja puhumaan miesten asioita. Naisten illoissa, jotka järjestettiin aina edeltävänä iltana, puolestaan tehtiin ne kinkkuvoileivät. Siinä oli kaiketi molempien luontaisiksi koetut tarpeet otettu huomioon.

Esitellessäni myöhemmin päivällä netin vihapuhetta korostin, miten sukupuolittunutta se on. Rasistiryhmissä ja MV-julkaisun kommenteissa miehet esiintyvät Suomen ja perheiden puolustajina, naisille on varattu uhrin rooli. Ulkomailta on tulossa jotakin pahaa, joka uhkaa puhtoista, kukkamekkoista Suomi-neitoa. Kieli on samaa kuin niissä lätkämatseissa pahimmillaan, joihin seurakunta miehiä kuljettaa: ”Puolustakaa! Älä anna sen homon hyökätä! Hakkaa päälle! Tappakaa ne!”

Huomasin ajatusteni palaavan seurakunnan miesten- ja naisteniltoihin. Elävätkö steterotypiat vahvempina juuri seurakunnissa ja rasistisivustoilla?
 

Kirkkoherra Kanala, kokeillaanko Paavalissa joskus miehissä kirkkokaljojen sijaan skumppaa ja hyvinvointia? Voin tuoda kukkamekot meille molemmille."
 

Naisia ja miehiä ahdetaan väkisin naisten ja miesten rooleihin seurakunnissa jatkuvasti – ja paljon tästä on Valomerkissä kirjoitettukin:  Onko naisilla tippaleipäaivot?, Miksi poikien ei sallita harrastaa tanssia?, Väitellään: Nainen nalkuttaa ja mies lyö, Satu Lidman. Samalla netin vihapuhe on yhtä sukupuolittunutta kuin lätkämatsit ja kukkamekot – tai kirkkokaljatkin, itse asiassa. Nykyisin naiset juovat olutta siinä missä miehetkin, mutta silti kirkkokaljat näyttäytyy sosiaalisessa mediassa miesten juttuna. Mennäänkös, pojat, kaljalle siksi aikaa kun tytöt vähän laittautuvat?

Naisten ja miesten roolit ovat tekemässä paluuta. 2000-luvun alkupuolella ehkä kuvittelimme hetken, että olisimme jo pääsemässä niistä eroon. Nyt Ensitreffit alttarilla -sarjan parisuhdeasiantuntija muistuttaa taas, miten nainen haluaa sänkyynsä miehekkään miehen, ei mitään vässykkää tai ”ystävää”. ”Oleellista on tajuta”, psykologi Tony Dunderfelt korostaa, ”että yhtä aikaa molemmat eivät voi ohjata tai vastaanottaa.” Mikseivät, muka?

Jatkaessani sovinismin ja suoranaisen naisvihan täyttämien kuvien esittelyä, huomasin pohtivani, kenen tässä oikeastaan pitäisi puhjeta kukkaan.

”Mitä kirkko voisi tehdä vihapuheelle?”, viestintäpäivillä kysyttiin. En osannut vastata. Näille sukupuolistereotypioille sen sijaan voisimme tehdä paljonkin. Entäpä, jos seurakunta kokeeksi veisikin naiset lätkämatsiin ja kutsuisi minut kukkimaan? Kirkkoherra Kanala, kokeillaanko Paavalissa joskus miehissä kirkkokaljojen sijaan skumppaa ja hyvinvointia? Voin tuoda kukkamekot meille molemmille.

Kirjoittaja Twitterissä: @suonpaa

Jaa tämä artikkeli:

Lue lisää: