Fillarin kevättarkastus sujuu sekä mummolta että junnulta

Fillarin kevättarkastus sujuu sekä mummolta että junnulta

Kun polkupyörän ottaa talven jälkeen varastosta kadulle, muutama asia kannattaa käydä läpi. Ammattilaisen puoleen kannattaa kääntyä, jos omat taidot tai kiinnostus eivät riitä.

– Pyörän huoltaminen ei ole ollenkaan vaikeata, sanoo Helsingin polkupyöräilijät ry:n varapuheenjohtaja Vellu Taskila.

Tietyt perusjutut voi tehdä jokainen, jolla pysyy kädessä rätti ja kuusiokulma-avain. Ammattilaisen katsastettavaksi Taskila kehottaa viemään pyörän parin tuhannen kilometrin välein tai jos vastaan tulee ongelma, jota ei itse osaa korjata.

Helsingin polkupyöräilijät ry:n varapuheenjohtaja Vellu Taskila kertoo videolla, mitä fillarista kannattaa keväällä tarkastaa.

Yksi: Pumppaa renkaat

Tavallisessa kaupunkiajossa Vellu Taskila kehottaa pumppaamaan polkupyörän renkaat neljään baariin. Jos tapana on ajella hiekkateillä tai maastossa, painetta voi olla vähemmänkin.

Jos kotona ei ole painemittarillista pumppua, sopivan ilmanpaineen voi testata myös näppituntumalla.

– Paina renkaan kyljistä sormilla. Jos se painuu pikkuisen mutta ei ole ihan lötky, se on hyvä.

Pyörien päällyskumit on myös syytä tutkailla läpi. Jos niissä on haurastumia tai repeämiä, ne kannattaa vaihtaa uusiin.

Kaksi: Tarkasta pinnat ja vaijerit

Renkaiden pinnat kannattaa käydä läpi. Kun pinnoja puristaa toisiaan vasten, niiden kuuluu antaa pikkuisen periksi.

– Jos vanteelle tulee isompi tälli, siinä käy usein niin, että pinnat ovat toiselta puolelta kuin viulun kieli ja toiselta puolelta ihan löysät, Vellu Taskila kertoo.

Pinnojen kuuluu antaa vähän periksi, kun niitä puristaa toisiaan vasten.

Pinnojen kuuluu antaa vähän periksi, kun niitä puristaa toisiaan vasten.

Silloin pyörä kannattaa viedä huoltoon. Vanteen oikaiseminen ei ole tuhottoman kallis operaatio.

Pinnojen jälkeen on syytä katsoa, etteivät jarru- ja vaihdekaapelit ole säikeillä. Riskipaikka on etenkin pyörän mahapuoli polkimien juuressa.

– Jos sinne kertyy esimerkiksi tiesuolaa, se syö vaijerin rikki. Tämä kannattaa tsekata varsinkin pidemmälle matkalle lähtiessä.

Kolme: Pese ja öljyä ketjut

Likaiset ketjut kuluvat nopeasti. Ketjujen pesemiseen on tarjolla monenlaisia välineitä ja aineita, mutta vanhalla teepaidalla pärjää. Kostuta rätti ja vedä ketjut sen läpi muutaman kerran.

Pesun jälkeen ketjut kannattaa öljytä. Myös ketjuöljyjä on monenlaisia, mutta periaatteessa mikä tahansa ohut öljy kelpaa.

Fiksuinta on suihkuttaa öljy rättiin ja rullata ketjut sen läpi.

– On amatöörivirhe ruiskuttaa öljy suoraan ketjuihin. Silloin koko pyörä roiskuu täyteen rasvaa, Vellu Taskila selittää.

Ensin ketjut putsataan kostealla rätillä. Sitten ne rullataan öljytyn rätin läpi.

Ensin ketjut putsataan kostealla rätillä. Sitten ne rullataan öljytyn rätin läpi.

Pyörästä kannattaa toki pestä muutakin kuin pelkät ketjut. Etenkin hammasrattaiden pesu on usein tarpeen. Apuna voi käyttää esimerkiksi hammasharjaa.

Neljä: Tarkasta jarrut ja vaihteet

Jarrujen testaaminen on helppoa. Useimmissa nykypyörissä on käsipelillä toimivat etu- ja takajarrut. Paina jarrukahvat pohjaan ja tunnustele, missä kohtaa jarrut ottavat kiinni.

– Jokaisella on omat mieltymyksensä siitä, miten tiukalle jarrut on hyvä laittaa, Vellu Taskila toteaa.

Tärkeintä on, että napakka jarrutus onnistuu nopeassakin tilanteessa. Jarrujen kannattaa mieluummin olla vähän kireällä kuin liian löysällä.

Jarrukahvan tyvessä on mutterimainen säädin, jota löystämällä jarru kiristyy.

Jarrujen kireyttä voi säätää jarrukahvan tyvessä olevasta mutterista.

Jarrujen kireyttä voi säätää jarrukahvan tyvessä olevasta mutterista.

Jos kaikki kiristämisvara on käytetty, vaijeria pitää kiristää vanteen päästä. Sekin on simppeliä: avaa vaijeria kiristävä lukko kuusiokulma-avaimella, kiristä vaijeri ja sulje lukko.

Jos jarrujen kiristämisvara on lopussa, sitä voi lisätä kiristämällä jarruvaijeria.

Jos jarrujen kiristämisvara on lopussa, sitä voi lisätä kiristämällä jarruvaijeria.

Kannattaa myös kurkata, onko jarrupaloissa jäljellä kulutuspintaa. Jos jarrupalat on kulutettu loppuun, uusien vaihtaminen ei ole kovin vaikeaa. Jos ei huvita, pyörän voi surutta viedä huoltamoon.

Kun jarrut on tarkastettu, on aika hypätä pyörän selkään ja kokeilla vaihteet läpi. Jos vaihteet vaihtuvat sujuvasti, pyörä on valmis kesäkaduille.

Jos vaihteiden vaihtaminen on hankalaa tai vaihteet menevän jumiin, niitä pitää säätää. Vaihteiden säätämiseen löytyy opasteita esimerkiksi YouTubesta, mutta se voi silti olla astetta vaikeampi juttu.

– Vaihteitten säätäminen on asia, minkä minä teettäisin ammattilaisella, Vellu Taskila sanoo.

Jaa tämä artikkeli: