Tämä kolahti: Keskiaikatrilogia päättyy nousevan protestantismin ja katolisuuden valtataisteluun
Ken Follett käsittelee Kingsbridge-trilogiansa päätösosassa kuningatar Elisabetin aikaa.
Väärä uskonto tai väärä mielipide voivat vieläkin johtaa vainoon tai viedä hengen. Siinä mielessä maailma ei ole muuttunut. Mutta enää eivät vastakkain ole protestantit ja katoliset, toisin kuin 1500-luvun lopun Englannissa ja Ranskassa. Sinne sijoittuu Ken Follettin huikean Kingsbridge-trilogian päätösosa, Tulipatsas.
Taivaan pilareissa rakennettiin katedraalia, Maailma vailla loppua -kirjassa kamppailtiin ruton, ihmisiä alistavan aatelin ja takapajuiseksi muuttuneen luostarilaitoksen kanssa. Kolmannen osan juoni on taistelu uskonnosta, uskonnonvapaudesta ja Englannin valtaistuimesta.
Tulipatsas on kuvaus siitä, millaisiin kauheuksiin suvaitsemattomuus voi johtaa.
Kuvitteellinen Kingsbridgen kaupunki on yhä mukana, mutta sen lisäksi liikutaan Espanjassa, Ranskassa, Alankomaissa ja Karibian merellä. Henkilöitä ja juonenkäänteitä riittää, kuten aiemmissakin romaaneissa. Kerronta pitää lukijaa jännityksessä niin, että yli 800-sivuista romaania ei malta laskea käsistään.
Follett on tehnyt valtavan työn tutustuessaan kuningatar Elisabet I:n aikakauden tapahtumiin, elämään ja uskonkäsityksiin. Tulipatsas on rakkaustarinalla höystetty historiallinen seikkailuromaani, mutta samalla kuvaus siitä, millaisiin kauheuksiin suvaitsemattomuus voi johtaa. Julma esimerkki tästä on omanakin aikanaan kauhistusta herättänyt Pariisin Pärttylinyö, jossa surmattiin yhdessä yössä tuhansia protestanttisia hugenotteja.
Toimittajan fiilikset:
Jaa tämä artikkeli:
Toimitus suosittelee
Töölössä ja Tikkurilassa turvauduttiin pyhimyksiin ja magiaan – hiipivää reformaatiota talonpoika tuskin huomasi
Hyvä elämä1500-luvun alussa nykyisellä pääkaupunkiseudulla asui 5 000 ihmistä, jotka pelkäsivät kuolemansa hetkeä.