null Tunteet sallittuja

Tunteet sallittuja

Pirjo Bergström kannustaa hyräilemään kirkon penkissä.

Ensimmäisen kerran Pirjo Bergström tutustui gospeliin kouluaikoina. Hänen englanninopettajansa tajusi, kuinka käsitellä oppilaita, joilla alkoi tunnin loppua kohti keskittyminen herpaantua.

— Opettajamme laulatti meitä aina tunnin lopuksi. Hän oli opiskellut Amerikassa ja tutustunut siellä gospeliin. Lauloimme myös brittiläisiä ja irlantilaisia lauluja.

Seuraavan kerran Bergström törmäsi gospeliin, kun hän esitti musiikkinäytelmässä Lady Day jazzlaulaja Billie Holidayn ankaraa äitiä.

— Näytelmässä lauloin äidin ja tyttären taistelun jälkeen gospelin. Se oli sellainen anteeksiantokappale.

Samassa näytelmässä oli myös jazzkappale, jonka Bergström olisi kovasti halunnut laulaa jo tuolloin, mutta sen aika tuli myöhemmin, kun hän alkoi tehdä yhteistyötä Old Time Jazz Bandin kanssa.

Laulamalla arjen yläpuolelle

Old Time Jazz Band soittaa perinnejazzia. Perustamisestaan saakka bändi on pyrkinyt löytämään alkuperäisen 1920-luvun Amerikan syvän etelän musiikin hengen.

— Gospel oli köyhien ja lukutaidotto-mien musiikkia, osa kappalaista oli työlauluja. Ihmiset osasivat myös kohottaa musiikilla itsensä arjen yläpuolelle. Ja aina on ollut aihetta juhlaan, on ollut syntymäpäiviä, häitä ja hautajaisia, valottaa Bergström.

— Kaikki esittämämme gospelit eivät kuitenkaan ole kansanperinnettä. Niitä voi myös säveltää, niin kuin Old Time Jazz Bandin kornetisti Pertti Mustonen on tehnyt.

Bergström itse ei ole säveltänyt gospelia, mutta hän työstää muiden musiikkiprojektiensa ohessa levyä levyttämättömistä lauluista Kaapelitehtaan studiollaan.

— Levylle tulee edesmenneen mieheni Matin ja minun sävellyksiä. Ne laulut ovat tarttuneet minua niskasta kiinni, eivätkä päästä irti ennen kuin levy on valmis.

Päivällä kerätään voimia

Pirjo Bergströmille jokainen hänen esittämänsä laulu on jännittävä matka. Ei juurikaan ole olemassa musiikinlajia, jota hän ei suostuisi esittämään.

— Joka musiikkigenrestä löytyy kamalaa mutta myös hyvää. Esitettävä asia lähtee siitä, mitä sanotaan, tai sitten täytyy olla todella osuva melodia. Jos joku on kirjoittanut runon ja minä harjoittelen laulun, niin kyllä runon ajatuksen täytyy tulla esille, ei minun.

Bergström valmistautuu illan konserttiin koko päivän. Mitään erityisiä rituaaleja hän ei harrasta ennen konserttia, vaan keskittyy hiljalleen tulevaan.

— Ei konserttiin voi vain tulla tupsahtaa. Pitkin päivää katselen nuotteja, avaan ääntä, mietin esiintymisvaatteet ja käyn vähän ulkona, että illalla löytyy voimaa. Esiintymispaikalle mennään ajoissa testaamaan akustiikkaa.

Kirkossa esiintymisessä on Bergströmin mielestä palkitsevaa se, että siellä on takuulla kuunteleva yleisö.

— Kirkkokonserteissa täytyykin hillitä itsensä, kun sekä näkee että kokee yleisön tunteita. Mutta se on tarkoituskin, konserteissamme ei tarvitse pidätellä tunteita, musiikki saa koskettaa — tiukastikin. Ja jos joku kappale on ennestään tuttu, voi vaikka hyräillä mukana.

— Jazzpuolelta tulee se, että laulaessa ja soittaessa on improvisaation mahdollisuus. Improvisaatio syntyy siitä, minkälainen energia milloinkin on ympärillä.

Onneksi ei hössötetä

Ennen pääsiäispyhiä Pirjo Bergström toivoo saavansa kotonaan jonkinlaisen siivouksen aikaiseksi, "nurkat kuosiin". Muuten hän aikoo viettää pääsiäisen ihan rauhassa.

— Silloin kun lapset olivat pieniä, pääsiäisen aikaan meillä virvottiin ja varvottiin. Viimeisen kerran panin tyttäreni pukeutumaan noidiksi, kun he olivat jo 15- ja 13-vuotiaita. Toinen heistä sanoi oven takana seisoessaan — taisi muuten kirotakin — että tämä on varmasti viimeinen kerta, muistelee Bergström nauraen.

— Niin, ja meillä muuten oli sellainen kukko, joka muni! Tasa-arvon aika tuli kanalaan, hän jatkaa.

Tänä vuonna Bergströmin pääsiäiseen kuuluu gospelkonsertti Pyhän Laurin kirkossa.

Bergström iloitsee siitä, että pääsiäisestä alkaa kauan kestävä riemun aika, joka jokaisen pitäisi muistaa. Pääsiäinen on hänestä ihana juhla myös siksi, ettei silloin ole lahjahössötystä.

— Jos jokin pilaa joulun, niin se, ettei kaikilla ole samalla tavalla rahaa.

Old Time Jazz Band solistinaan Pirjo Bergström su 12.4. klo 18 Pyhän Laurin kirkossa

Jaa tämä artikkeli:

Löydä lisää näkökulmia


Keskustele Facebookissa
Keskustele ja kommentoi Facebookissa
Lähetä juttuvinkki
Lähetä juttuvinkki
Kirkko ja kaupunki -mediaan.

Tilaa Kirkko ja kaupungin viikoittainen juttukooste.