null Urkuyö ja Aaria -festivaali ei kangistu kaavoihin

Urkuyö ja Aaria -festivaalin konsertit pidetään Espoon keskiaikaisessa tuomiokirkossa. Kuva: Michael Aston/Espoon Matkailu

Urkuyö ja Aaria -festivaalin konsertit pidetään Espoon keskiaikaisessa tuomiokirkossa. Kuva: Michael Aston/Espoon Matkailu

Urkuyö ja Aaria -festivaali ei kangistu kaavoihin

Espoon kulttuurikesän helmi Urkuyö ja Aaria -festivaali täytti odotukset tänäkin kesänä.

Upea! Hieno! Huikea! Ylistävät sanat vilahtavat vs. toiminnanjohtaja Mari Piiraisen puheessa usein, kun hän kertaa Urkuyö ja Aaria -musiikkifestivaalin päättynyttä konserttikesää. Espoon tuomiokirkossa urut ja aariat ovat soineet menestyksekkäästi jo 31 peräkkäisenä kesänä.

Urkuyö ja Aaria -festivaalin konsertteja oli kesä-, heinä- ja elokuussa yhteensä kolmetoista. Yksi konserteista järjestettiin Tapiolan kirkossa yhteistyössä VocalEspoon kanssa, loput Espoon tuomiokirkossa. Tämän kesän yhteenlaskettu kävijämäärä oli noin 3 500. Se on suunnilleen sama määrä kuin viime vuonna.

Espoonjoen varrella sijaitsevaan keskiaikaiseen tuomiokirkkoon mahtuu reilut 400 kuulijaa. Loppuunmyytyjä kesäkonsertteja oli kaksi: avajaiskonsertti, jossa esiintyi Waltteri Torikka Tapiola Sinfonietan solistina, sekä Suuria sointeja oopperasta -ilta. Suomen Kansallisoopperan orkesterin solistina esiintyivät Anna-Kristiina Kaappola, Jyrki Anttila sekä viulisti Jukka Merjanen ja sellisti Jussi Vähälä, kummallakin hyppysissään arvosoittimet.

Yhteistyö Kansallisoopperan kanssa on jatkunut pitkään, koko festivaalin taiteellisen johtajan Hannu Norjasen viisivuotisen toimikauden ja hieman pidempäänkin. Yhteistyö saanee jatkoa, sillä festivaalin taiteellisena johtajana aloittanut Erkki Korhonen on aiemmin toiminut Kansallisoopperan pääjohtajana.

Jorma Hynninen kosketti

Baritoni Jorma Hynninen päätti pitkän uransa Savonlinnan Oopperajuhlilla heinäkuun lopussa. Toiseksi viimeinen esiintyminen oli Urkuyö ja Aaria -festivaalilla heinäkuun alussa.

"Se oli upea konsertti, joka kosketti syvältä", Mari Piirainen huokaa.

Korealaissyntyinen sopraano Yeree Suh oli uusi tuttavuus suomalaisille, sillä hän ei ole esiintynyt täällä aiemmin. Festivaalin päätösillassa Suomalaisen barokkiorkesterin solistina esiintynyt sopraano hurmasi konserttiyleisön niin, että se nousi ylös penkeistä taputtamaan seisaaltaan.

Kesällä menehtynyttä säveltäjää Einojuhani Rautavaaraa muistettiin kahdessa konsertissa. Kansallisoopperan konsertin alussa Ville Rusanen esitti illan aluksi Sydämeni laulun, jonka Rautavaara on säveltänyt Aleksis Kivi -oopperaan. Requiem in our time -konsertissa Kaartin soittokunnan vaskiyhtye esitti Rautavaaran säveltämän samannimisen sielunmessun. Orkesteria johti ennakkotiedoista poiketen Leif Segerstam, joka halusi Rautavaaran muistoksi tarttua tahtipuikkoon.

Yhteislauluja Juhannusiltamissa

Juhannusiltamat, johon oli vapaa pääsy, järjestettiin kuudetta kertaa. Tapahtuma on löytänyt paikkansa espoolaisessa kulttuurielämässä, sillä kirkko oli lähes täynnä. Aurora Marthensin ja Tonos-yhtyeen lisäksi iltamissa esiintyi Espoon Musiikkiopiston kansanmusiikkiyhtye, joka laulatti yleisöä.

"Tällaisen maksuttoman tapahtuman järjestäminen on meille tärkeää. Nyt esiintyjinä oli nuoria, nousevia kykyjä, ja musiikkia oli muistakin kulttuureista", huomauttaa Piirainen.

Toinen maksuton tapahtuma oli kesäkuun alussa järjestetty Musiikkia aivoille -yleisöseminaari. Yhteistyössä Suomen Aivosäätiön kanssa toteutetussa seminaarissa kerrottiin muun muassa musiikin kuntouttavasta vaikutuksesta

Kotimaisia esiintyjiä

Viime vuosina Urkuyö ja Aaria -festivaalin esiintyjäkaarti on painottunut suomalaisiin esiintyjiin. Myös urkumusiikin osuus on pienentynyt.

"Esiintyjien hankkiminen ulkomailta on kallista. Talous yhtenä syynä ohjaa meidät kotimaisiin valintoihin. Toisaalta olemme halunneetkin käyttää kotimaisia huippuesiintyjiä", huomauttaa vs. toiminnanjohtaja Mari Piirainen.

"Urkutaiteilijoita kuultiin tänäkin kesänä melko monta kertaa. Mutta kun esiintyjänä on esimerkiksi orkesteri, on luontevaa keskittyä silloin siihen ja jättää erillinen urkumusiikin osio pois."

Festivaalin talous vaihtelee Piiraisen mukaan vuosittain, mutta kunnossa se on. Lipputuloilla budjetista katetaan neljännes ja loput Espoon kaupungin, Espoon seurakuntien sekä Opetus- ja kulttuuriministeriön avustuksilla. Jatkossa on tarkoitus etsiä sponsoreita.

Kaikukortilla ilmaiseksi

Espoolaisen sosiaali- ja terveysalan toimijoiden Kaikukortilla pääsee ilmaiseksi Kaikukortti-verkostoon kuuluvien tahojen tilaisuuksiin. Myös Urkuyö ja Aaria on liittynyt verkostoon, ja tänä kesänä konserttilipun pystyi hankkimaan Kaikukortilla.

"Havaitsimme, että tämä mahdollisuus toi konsertteihimme uutta yleisöä. Kesän aikana ilmaislippuja hankittiin noin sata kappaletta", iloitsee Mari Piirainen.

Hannu Norjasen kausi päättyi

Urkuyö ja Aarian taiteellisena johtajana vuodesta 2011 lähtien toimineen Hannu Norjasen kausi päättyi elokuun lopussa.

Urkuyön ja Aarian hallitus nimitti Norjasen yhdistyksen kunniajäseneksi festivaalin hyväksi tehdystä merkittävästä työstä. Hän on esiintynyt festivaalilla vuodesta 1996 lähtien urkurina, kapellimestarina ja enimmäkseen kuoronjohtajaa. Hän on toiminut myös yhdistyksen hallituksen puheenjohtajana.

Uutena taiteellisena johtaja aloitti syyskuun alussa Erkki Korhonen.

 

Jaa tämä artikkeli:

Lue lisää: