Uusperheen äiti ei pääse irti paha äitipuoli -myytistä
Kirsi Porkka (vas.) ja Marina Meinander ovat sitä mieltä, että syvyys ei saa tuoda taiteeseen raskautta. Kuva: Sirpa Päivinen

Kirsi Porkka (vas.) ja Marina Meinander ovat sitä mieltä, että syvyys ei saa tuoda taiteeseen raskautta. Kuva: Sirpa Päivinen

Uusperheen äiti ei pääse irti paha äitipuoli -myytistä

Marina Meinander ja Kirsi Porkka tekivät näytelmän uusperheestä.

Käsikirjoittaja-ohjaajien Marina Meinanderin ja Kirsi Porkan yhteistyö alkoi aikoinaan Teatterikorkeakoulussa. He ovat tehneet yhdessä useita käsikirjoituksia ja ohjauksia. Niistä viimeisin on Kansallisteatterissa parhaillaan esitettävä Paha äitipuoli -näytelmä, joka kuvaa uusperheen elämää.

Porkka kertoo paha äitipuoli -myytin ehkä saaneen alkunsa entisaikojen perimisjärjestelyistä.

– Kun miehen puoliso kuoli ja taloon tuli uusi vaimo, se uhkasi vanhimman pojan asemaa.

 

Äitipuolet voivat löytää itsensä kansansaduista, kuten Lumikista ja seitsemästä kääpiöstä ja Tuhkimosta. Yhtälailla miehet voivat olla isäpuolia, mutta pahoista isäpuolista ei puhu kukaan.

– Äitiyden kulttuuriset vaatimukset ovat ihan sairaan vaativat ja niissä toistuu se, että kaikki äidit rakastavat aina kaikkia lapsia. Entä jos ei rakastakaan? Kyllä se aiheuttaa syyllisyydentunteita. Vaatimukset eivät tule naisen omasta päästä, vaan ympäröivästä kulttuurista, Kirsi Porkka toteaa.

– Ydinperheessäkin äidin roolille on erilaisia odotuksia kuin isän roolille. Uusperheessä äidin rooliin tulee vielä isompi jännite, koska suhde toisen lapseen on toisenlainen kuin suhde omaan lapseen, Marina Meinander sanoo.

 

Äitiyden vaatimuksissa toistuu se, että kaikki äidit rakastavat aina kaikkia lapsia.

 

Äitipuoli voi löytää itsensä tarkkailemasta suurennuslasin kanssa suhdettaan puolison lapseen.

– Äitinä uusperheessä ei pääse siitä, että paha äitipuoli -myytti on voimakkaasti olemassa. Koko ajan on tietoinen siitä, että ei halua olla paha äitipuoli. On pakko näyttää, että myytti on saduissa ja että sen pystyy kumoamaan, Meinander toteaa.

 

Rakastumisvaiheessa ihmiset näyttävät parhaat puolensa. Silloin näkee myös toisessa sen parhaan. Tilanne ei ole ihan rehellinen. Kirsi Porkka kertoo, että näytelmän uusperheen pariskunta pelkää konfliktia.

– Sari ja Otso väistelevät ja yrittävät mennä aina kauniimman ja kivemman kautta. Mutta teinit, jotka tuovat erimielisyyksien törmäyksiä perheeseen, pakottavat vanhempia olemaan rehellisempiä.

Nuoret ovat tarkkoja huomaamaan vanhempiensa ja muiden aikuisten käyttäytymisestä, mikä on totta ja mikä ei.

– Kun pystyy olemaan parisuhteessa rehellinen, asiat ovat hitusen helpompia sekä uusperheessä että ydinperheessä. Vastaanhangoittelevat nuoret voivat joskus olla avain siihen, että parisuhde syvenee ja rakkaus voi toteutua, Porkka kuvailee.

Marina Meinander on samaa mieltä näytelmän äitipuolen Sarin kanssa siitä, että rakkaus ei ole puheita vaan toimintaa.

– Konkreettisin tapa kumota paha äitipuoli -myyttiä on toimia ja keksiä tapoja olla puolison lapsen kanssa arjessa.

Samasta aiheesta:

Väitellään: Isän luona katsellaan vain leffoja, Topias Renkola!

Väitellään: Äitipuolen on ansaittava asemansa, Minna Murtorinne-Lahtinen!

Jaa tämä artikkeli:

Lue lisää: