Pääkirjoitus: Vapauden kaiho kuuluu adventtivirsissä ja työväenlauluissa

Pääkirjoitus: Vapauden kaiho kuuluu adventtivirsissä ja työväenlauluissa

Adventtivirret varoittavat vallan tavoittelusta ja mammonan palvelemisesta. Niissä on paljon samaa kuin vanhoissa työväenlauluissa.

Amerikansuomalaisen Hiski Salomaan (1891–1957) Vapauden kaiho kuuluu työväenlaulujen parhaimmistoon: "Oi vapaus, kuule kutsua, sua itkevät orvot kaipaa." Vaikka synkät pilvet varjostavat vapauden tietä, vielä koittaa aika, että pilvet haihtuvat ja kylmyys vaihtuu tieltämme pois.

Kun hyräilee adventtiajan virsiä, niissä huomaa samantapaisen valtakriittisen vireen kuin vanhoissa työväenlauluissa. Daavidin poika tulee Herran nimeen – ja suhteuttaa ja kyseenalaistaa tämän maailman herrojen ja vallankäyttäjien mahdin.

"Nöyryys ja hiljaisuus on valtasi salaisuus / voimalla, väkivallalla et tahdo hallita" lauletaan virressä 13. Matteuksen evankeliumiin perustuva teksti on Juhani Forsbergin kynästä. Samassa virressä todetaan myös, että "mahtavat ovat muualla, suurissa saleissa".

Virsi 6 on kuin Pelastusarmeijan marssi. Se vaatisi ilman muuta säestyksekseen rummunlyöntiä. Anna-Maija Raittilan suomentamat Johan Nyströmin sanat puhuvat vapauttajasta, joka saapuu taivaasta maahan köyhien lapseksi: "Hän saapuu murheellisille / näin yllätysvieraana / ja köyhät ja syntiset täyttää / yhä Henkensä lahjoilla."

Daavidin poika tulee Herran nimeen – ja suhteuttaa ja kyseenalaistaa tämän maailman herrojen ja vallankäyttäjien mahdin.

Keskiajalta periytyvä virsi 10 varoittaa vallan tavoittelusta: "Te häntä palvelkaatte, maan suuret, mahtavat. / Vain hältä armon saatte ja kruunut kirkkaimmat. / Vaan valtaa, kunniaa / ken etsii ainoastaan / ja Kristusta on vastaan / se taivaan kadottaa."

Virsikirjassa on myös muutama hollantilaisen radikaaliteologin Huub Oosterhuisin kirjoittama virsi. Hänen adventtivirressään (virsi 12, suomennos on Anna-Maija Raittilan) Messiaan tuloon valmistautuminen ei ole passiivista odottelua vaan aktiivista tien raivaamista. Se edellyttää mammonan palvelemisen lopettamista ja leivän jakamista: "Ihminen ihmiseltä / Jumalan lahjat saa. / Siis keskenänne / myös leipä jakakaa."

Vapauden kaiho ja vallan suhteuttaminen kuuluvat adventtivirsien ydinsanomaan siksi, että niiden ympärille kietoutuu oikeastaan koko kristinuskon sanoma: Jumala itse tulee luoksemme, meidän ei tarvitse yrittää itse nostaa itseämme hänen suosioonsa.

Jaa tämä artikkeli:

Lue lisää:

Kommentoi