Jouluradio oli Suomen kolmanneksi tavoittavin radiokanava – nuorten keskuudessa se kipusi ykköseksi
Kanava tavoitti viime vuonna keskimäärin 831 000 suomalaista viikon aikana. Nettikanavien puolella kasvoi myös kuunteluaika.
Jouluradio oli toista vuotta peräkkäin koko Suomen kolmanneksi tavoittavin radiokanava ja neljänneksi kuunnelluin kanava. Järjestys oli sama myös pääkaupunkiseudulla.
Jouluradio oli viikkotavoittavuudessaan 15–24-vuotiaiden kohderyhmässä koko Suomen ykkönen ja naisten keskuudessa toiseksi tavoittavin kanava. Tiedot käyvät ilmi Kansallisen Radiotutkimuksen (KRT) joulukuun 2023 raportista viikoilla 48–52 eli 27.11. –31.12.2023.
Jouluradion vastaava tuottaja Katri Ketola on erittäin tyytyväinen tuloksiin.
– On hienoa, että pystyimme pitämään saman paikan radiokentässä, vaikka viime vuonna medianäkyvyyttä oli vähemmän. Edellisvuonna vietimme Jouluradion 20-vuotisjuhlavuotta, jolloin olimme mediassa paljon esillä.
Ketola aloitti Jouluradion vastaavana tuottajana viime vuonna, ja samalla koko kanavan musiikkitiimi meni uusiksi.
– Vuosi oli monin tavoin haastava ja jännittävä, vaikka brändi olikin jo valmiiksi hyvässä kunnossa. Pyrin tekemään musiikkipäällikkö Joni Hartikaisen ja muun musiikkitiimin kanssa Jouluradion kehitystyötä ja hienosäätöä, että Jouluradio vetäisi kuuntelijoita tulevaisuudessakin.
Finnpanelin asiakkuuspäällikkö Mervi Raulos toteaa, että Jouluradio on vuosien varrella vakiinnuttanut asemansa joulunajan suosittuna tunnelmanluojana. Kanava tavoitti joulukuussa 2023 keskimäärin 831 000 suomalaista viikon aikana, mikä vei sen radiokanavien kolmen kärkeen. Jouluradio tavoitti FM-kuuluvuusalueillaan 16 prosenttia väestöstä ja 194 000 pääkaupunkiseudulla asuvaa. Kansallinen Radiotutkimus on Yleisradion ja kaupallisten radioiden yhteistutkimus, joka on alan perustutkimus.
Jouluradion musiikkitoimitus on panostanut soittolistoihin, ja pääkanavan musiikkilistoja on laajennettu ja monipuolistettu.
Jouluradion kaikkien nettikanavien yhteenlaskettu kuunteluaika kasvoi merkittävästi Jouluradio20-juhlakauden kuunteluihin verrattuna, vaikka kanavamäärää supistettiin kymmenestä kahdeksaan. Kävijämäärät tosin laskivat juhlakauden huippuluvuista osittain myös kanavaperheen remontin takia. Pääkanavan kuunteluminuutit kasvoivat silti lähes 15 prosentilla aiempaan kauteen nähden.
– Jouluradion musiikkitoimitus on panostanut soittolistoihin, ja pääkanavan musiikkilistoja on laajennettu ja monipuolistettu. Kuuntelijat ovat entistä sitoutuneempia – he viihtyvät Jouluradion kanavilla, sanoo Katri Ketola.
Jouluradion nettikanavista suosituin oli edelleen pääkanava. Toiseksi suosituin oli Kauneimmat Joululaulut ja kolmantena Happy Holidays. Jouluradion uutuutena oli kevyempi PopJoulu, joka löysi myös oman kohderyhmänsä.
Jouluradion teettämän kuuntelijakyselyn mukaan Jouluradio onnistui luomaan kuuntelijoille joulun tunnelman. Jouluradion tärkeänä tehtävänä on myös ylläpitää joulumusiikkikulttuuria sekä antaa estradi uudelle joulumusiikille ja sen tekijöille.
– Ihmisillä on tarve kuunnella hyvin laadittuja soittolistoja. Jouluradion kuuntelemisesta on myös muodostunut perinne. Jouluradio kuuluu suomalaisten jouluun, sanoo Ketola.
Jouluradion nettikanavia kuunnellaan paljon myös ulkomailla, ja se on tärkeä kanava monelle ulkosuomalaiselle. Viime vuonna Jouluradiota kuunneltiin 146 maassa. Jouluradio järjestikin heitä varten joulukuussa Joulun toiveet merten takaa -toivekonsertin yhteistyössä Merimieskirkon kanssa.
Jouluradio on 8 kanavan joulumusiikkiperhe ja verkkomedia. Jouluradio ja Kirkko ja kaupunki ovat samaa mediaperhettä.
Jaa tämä artikkeli:
Toimitus suosittelee
Jouluradio ja Aito Iskelmä käynnistävät joululaulukilpailun
Ajankohtaista Hyvä elämäTuomaristo valitsee finalistit, joista yleisö äänestää voittajan. Voittajakappale pääsee Jouluradion ja Aito Iskelmän soittolistalle.