Anna Pulli tuo ranskalaisen messumusiikin Olarin kirkkoon
Kanttori Anna Pulli tekee kirkkomusiikin alaan liittyvää taiteellista musiikin tohtorin tutkintoa. Siihen liittyvää musiikkia kuullaan Olarin kirkon sunnuntaimessussa 22.10.

Kanttori Anna Pulli tekee kirkkomusiikin alaan liittyvää taiteellista musiikin tohtorin tutkintoa. Siihen liittyvää musiikkia kuullaan Olarin kirkon sunnuntaimessussa 22.10.

Anna Pulli tuo ranskalaisen messumusiikin Olarin kirkkoon

Olarin kirkon sunnuntaimessussa 22.10. kuullaan tavallisuudesta poikkeavaa kirkkomusiikkia. Messun sävelmaailma on osa kirkkomuusikko Anna Pullin tohtorin tutkintoon liittyvää opin- ja taidonnäytetyötä.

Kanttori Anna Pulli, sinun kirkkomusiikkialan opinnäytetilaisuutesi on Olarin kirkossa päivämessussa. Korvaako se messumusiikin kokonaan?

Ensimmäinen taiteelliseen musiikin tohtorin tutkintooni liittyvistä viidestä opin- ja taidonnäytetilaisuudesta pidetään sunnuntaina 22.10. Olarin kirkon kello 10 messussa.

Messun kaikki musiikki alkaen aamenesta vastausmusiikkiin on joko minun uudelleen sovittamia messusävelmiä ja virsiä tai sävellettyä 1930–50-lukujen ranskalaista urkumusiikkia päivän Raamatun tekstien pohjalta. Kaikki musiikilliset osuudet messussa ovat tavallisilla musiikin paikoilla, mutta alku-, vastaus- ja loppumusiikki ovat totutusta pitempiä.

Mitä on luvassa?

Messun musiikki toteutetaan tällä kertaa urkumusiikilla sekä seurakunnan yhteisillä virsillä ja messusävelmillä. Kamarikuoro Wähäpaimenen esilaulajaryhmä avustaa messussa virsien ja messusävelmien esilaulajina sekä muutamissa erityisissä kohdissa.

Olen pyrkinyt sovittamaan seurakunnan laulamien virsien ja messusävelmien säestykset siten, että ne muodostaisivat kokonaisuuden sävellettyjen urkuteosten kanssa.

Myös messun liturgina ja saarnaajana toimivan Sirpa Tolppasen ja avustavan papin Antti Malisen kanssa on yhdessä suunniteltu, miten messun puhuttu ja soiva sana muodostaisivat parhaiten kokonaisuuden.

Mitä tavallisesta poikkeavaa haluat tarjota messuun osallistuville?

Messun sävelletty musiikki on ranskalaista urkumusiikkia, jota harvemmin kuulee jumalanpalveluksissa Suomessa, vaikka monet ranskalaiset urkurisäveltäjät tekivät teoksensa Raamatun tekstien pohjalta. Tässäkin messussa kuultavat urkuteokset liittyvät messussa kuultaviin Raamatun teksteihin.

Erityisesti alkumusiikki sekä vastausmusiikki voivat hämmentää sävelmaailmaltaan. Haluan rohkaista seurakuntalaista pysähtymään niiden ajatusten äärelle, mitä musiikki herättää päivän aiheen parissa – itse musiikkia ei tarvitse ymmärtää.

Miksi valitsit Olarin kirkon tilaisuuden paikaksi?

Halusin aloittaa opin- ja taidonnäytteeni Olarin kirkosta, koska ensinnäkin vanhana Espoonlahden seurakunnan kanttorina tiesin, että Olarissa arvostetaan jumalanpalvelusta ja on totuttu erilaisiin messumusiikin toteutuksiin. Olarin kirkon urut, vaikka kyse ei olekaan ranskalaisesta soittimesta, sopii myös esittämääni musiikkiin. Lisäksi Olarin kirkossa on hieman enemmän jälkikaikua, mikä on ranskalaisen urkumusiikin kannalta hyvä asia.

Paikka on minulle myös lapsuudesta tuttu, kun lauloin Olarin seurakunnan lapsikuorossa Satakielissä 1980-luvulla Risto Valtasaaren johdolla.

Mikä sai sinut jatkamaan kirkkomusiikin opintoja?

Olen kanttorina syventynyt käytännön työssä jumalanpalvelukseen, ja sitä kautta jumalanpalvelus on tullut minulle tärkeäksi. Ranskalainen urkumusiikki on taas viehättänyt minua pitkään urkurina.

Taiteellinen tutkimus mahdollistaa syventymisen jumalanpalvelukseen kirkkomuusikkona uusin silmin tieteellisessä valossa. Työssäni Helsingin tuomiokirkkoseurakunnan johtavana kirkkomuusikkona koen tällaisen asiantuntijuuden kehittävän minua ammatillisesti.

Mikä on opintojesi aihe ja tavoite?

Teen kirkkomusiikin alaan liittyvää taiteellista musiikin tohtorin tutkintoa. Tässä yhteydessä ei käytetä nimitystä väitöskirja, koska tutkinto koostuu viidestä opin- ja taidonnäytteestä sekä tutkielmasta. Minun tapauksessani siis viidestä erilaisesta jumalanpalveluksesta eri kirkoissa erilaisin näkökulmin aiheeseeni. Oma aiheeni käsittelee ranskalaista katoliseen perintöön liittyvää urkumusiikkia 1800–1900-luvuilta suomalaisessa evankelisluterilaisen kirkon tämän päivän jumalanpalveluksessa.

Tutkielmassani havainnoin kahden opinnäytejumalanpalveluksen suunnittelua. Seuraava opin- ja taidonnäytteeni on Pakilan kirkossa helluntai-iltana 20.5.2018 kello 18.

Anna Pulli toimii Helsingin tuomiokirkkoseurakunnassa johtavana kirkkomuusikkona. Aiemmin hän toimi Espoonlahden seurakunnan kanttorina. Parhaillaan Pulli jatkaa kirkkomusiikin opintojaan Taideyliopiston Sibelius-Akatemiassa DocMus-tohtorikoulussa aiheenaan ranskalainen urkumusiikki suomalaisessa jumalanpalveluksessa.

Jaa tämä artikkeli:

Lue lisää:

Kommentoi