null Hyvää pyhää: Mitä pitää tehdä ollakseen kristitty?

Hengellisyys

Hyvää pyhää: Mitä pitää tehdä ollakseen kristitty?

Jeesus ei laske kirkossakäyntejä. Hän käskee rakastamaan.

”Jos rakastatte minua, noudatatte käskyjäni”, Jeesus sanoo luvatessaan opetuslapsille Pyhän Hengen. Lauseessa tiivistyy ­yksi kristinuskon vaikeista kysymyksistä. Jos kaikki on armoa ja usko lahjaa, mitä pitää tehdä ollakseen kristitty? Mikä on oikea kirkossa käyntien määrä? Missä kristillisyys näkyy, jos ei omista rippiristiä?

Mitä käskyjä Jeesus sanoillaan tarkoittaa? Ainakin hän puhuu käskyistä monikkomuodossa. Hänen opetustensa koko kokonaisuus löytyy Raamatusta. Se on hyvä syy tutkia tätä kristittyjen pyhää kirjaa.

Yksi Jeesuksen käskyistä on: ”Rakastakaa toi­sianne.” Rakastakaa toisianne, siis välittäkää toisistanne myös silloin, kun se on vaikeaa tai kun toisella on vaikeaa. Älkää loukatko, älkää arvostelko, vaan rakastakaa toisianne, Jeesus käskee. Soveliasta kirkossa käyntien määrää Jeesus ei puheessaan ota esille.

Miksi sitten rakastaa Jeesusta? Jeesusta ei tarvitse rakastaa väkipakolla vaan omissa elämänvaiheissaan häneen tukeutuen. Jeesus ei ole kaukainen taivaan hahmo, vaan hän eli ihmisen elämän ja koki, mitä ihmiset kokevat. Hän jakaa meidän kärsimyksemme ja surumme, ystävyyden hetket ja ilon ajat.

Jeesus lupaa antaa Pyhän Hengen, joka on kanssamme ikuisesti. Henki on se, missä usko tuntuu. Pyhän Hengen kyyneleiksi kutsutaan sitä, kun kauneus tai hyvyys saa silmät kostumaan. Hengen ansiota ovat koko olemuksessamme tuntuvat lahjat: rakkaus, ilo, rauha, kärsivällisyys, ystävällisyys, ­hyvyys, uskollisuus, lempeys ja itsehillintä.

31.5.

Tänään on helluntai. Päivän tekstissä (Joh. 14: 15–21) Jeesus lupaa lähettää opetuslapsilleen Pyhän Hengen.

Vieraile verkkokirkossa

Ensimmäisenä helluntaina Jeesuksen seuraajat saivat erikoisen kokemuksen. Heidän päänsä päälle laskeutui kuin tulenlieskoja, ja he puhuivat yhtäkkiä monia kieliä. Tänään kirkko on löytänyt uuden kielen puhua sanomastaan verkossa, kun kokoontua ei vielä voi.

Tee onnittelukäynti! Vieraile kirkon syntymäpäivänä jossakin verkkokirkon lähetyksessä. Maistele opetuksia mielummin kunnioittavalla mielellä kuin arvostellen.

Jaa tämä artikkeli:

Toimitus suosittelee

Hyvää pyhää: Ei tarvitse kuin rakastaa

Hengellisyys

Jeesus ei jätä yksin satutettuja, pelokkaita ja elämän kolhimia.






Löydä lisää näkökulmia


Keskustele Facebookissa
Keskustele ja kommentoi Facebookissa
Lähetä juttuvinkki
Lähetä juttuvinkki
Kirkko ja kaupunki -mediaan.

Tilaa Kirkko ja kaupungin viikoittainen juttukooste.