null Iso Numero taistelee köyhyyttä ja eriarvoisuutta vastaan

Isoa Numeroa on jaettu Helsingissä jo viisi vuotta.

Isoa Numeroa on jaettu Helsingissä jo viisi vuotta.

Ajankohtaista

Iso Numero taistelee köyhyyttä ja eriarvoisuutta vastaan

Viisi vuotta täyttävä katukulttuurilehti Iso Numero on jo tuttu näky Helsingissä.

Voittoa tavoittelematon Iso Numero täytti viisi vuotta kesäkuussa. Päätoimittaja Hannele Huhtala kuvaili sen alkutaivalta viimeisimmän lehden pääkirjoituksessa: 

"Oli harmaa sateinen aamu ja paikalla enemmän toimituksen väkeä kuin ketään muita. Minulle on kerrottu, että lehden idea oli vielä niin tuntematon, että myyjiä piti lahjoa ottamaan lehtiä myyntiin." 

Nyt Isoa Numeroa tarjoavat myyjät ovat jo tuttu näky Helsingin katukuvassa. Kyseessä on voittoa tavoittelematon katukulttuurilehti ja kannanotto köyhyyttä ja eriarvoisuutta vastaan. Lehteä saa myydä kuka tahansa, joka tarvitsee lisätuloja tiukan paikan tullen. Huhtalan mukaan myyjien määrä vaihtelee eri vuodenaikoina, mutta tällä hetkellä myyjiä on noin sata. 
 

Olemme kuulleet tarinoita, että rahoilla, jotka lehden myynnistä on saatu, maksetaan Romaniassa lasten koulunkäyntiä ja talonrakennuskuluja."
- Päätoimittaja Hannele Huhtala
 

Suuri osa Ison Numeron myyjistä on Romanian ja Bulgarian romaneja, mutta lehteä myyvät myös suomalaiset asunnottomat. Jotkut ostavat lehden Helsingistä, mutta saattavat myydä sitä muualla. Myyjiä on nähty Helsingin lisäksi Tampereella ja Hämeenlinnassa. Lehteä myydään myös Hyvinkäällä.

Lehdenmyyjille projektilla on iso merkitys

Iso Numero pyrkii vähentämään köyhyyttä ja tukemaan ihmisiä vaikeissa elämäntilanteissa. Onko pyrkimyksissä onnistuttu?

"Olemme kuulleet tarinoita, että rahoilla, jotka lehden myynnistä on saatu, maksetaan Romaniassa lasten koulunkäyntiä ja talonrakennuskuluja. Lehdenmyyjille projektilla on siis iso merkitys. Mutta kesä on myyntimielessä hiljaista aikaa", Huhtala kertoo.

Yksi lehti maksaa viisi euroa, joista lehden myyjä saa pitää kolme. Loput rahat käytetään lehden teon kulujen kattamiseen. Myyjä ei tarvitse verokorttia tai henkilöllisyystodistusta. Ensimmäinen lehtierä jaetaan aloittelijalle ilmaiseksi ja tämän jälkeen hän ostaa lehtensä myyntiin. 

Myyntityö vaatiikin ennakointia ja sitoutumista. On osattava arvioida paljonko lehtiä saa kaupaksi ja ostettava sen mukaan. Vailla vakinaista asuntoa ry:n toimisto Sörnäisissä jakaa lehteä ja antaa myös neuvoja myyntityöhön. 5-vuotisjuhlavuoden kunniaksi myyjille on hankittu oranssit myyjäliivit.

Iso Haloo -palsta tarttuu vaiettuihin aiheisiin

Lehden painos vaihtelee 12 000-14 000 kappaleen välillä ja lehti myydään lähes aina loppuun. Lehteä kustantaa kulttuuri-, mielipide- ja tiedelehtien liitto Kultti ry. Noin puolet Ison Numeron sisällöstä onkin uudelleen julkaisuja Kultti ry:n 200-300 lehden juttuvalikoimasta. Näin Iso Numero tarjoaa myös Kultin lehdille näkyvyyttä.

Noin puolet lehden sisällöstä on toimituksen omaa sisältöä.  Toimittajat ja tutkijat pyrkivät tekemään yhteistyössä pidempiä tutkivan journalismin juttuja Iso Haloo -nimisellä palstalla. Kyseessä on hanke nimeltään Piilosta näkyväksi, ja se tarttuu valtamedioissa piiloon jääviin aiheisiin, kuten paperittomien prostituoitujen asema Suomessa tai maahanmuuttajien perheenyhdistämisen vaikeudet. Hanketta rahoittaa Koneen säätiö. Kaikille jutuntekijöille maksetaan pienet palkkiot. 

Isoa Numeroa julkaistaan neljä kertaa vuodessa. Se tuntuu aika vähältä. Jo kerran ostamaansa lehteen törmää kadulla toistuvasti. Voisiko olla mahdollista julkaista useampia lehtiä?

Huhtalan mukaan toimituskunnan intohimona on, että lehti ilmestyisi useammin:

"Tämän matematiikkaa laskemme koko ajan: miten saisimme lehden ilmestymään useammin ilman että se kaatuu kustannuksiinsa." 

Lehden ilmestymistiheys on kuitenkin kiihtynyt viime aikoina. Viime vuonna lehti ilmestyi vain kolme kertaa, tänä vuonna jo neljä. 

Tutustu Ison Numeron verkkoversioon ja lue lehdestä lisää täältä.

Jaa tämä artikkeli:

Toimitus suosittelee

Uutisjournalismi on tunteellistunut 1990-luvulta alkaen – turvapaikanhakijat esitetään usein uhkana tai uhreina

Ajankohtaista

Tutkimukseen perustuva tuore kirja Pakolaisuus, tunteet ja media ruotii pakolaiskeskustelua ja mediakuvastoa.



Löydä lisää näkökulmia


Keskustele Facebookissa
Keskustele ja kommentoi Facebookissa
Lähetä juttuvinkki
Lähetä juttuvinkki
Kirkko ja kaupunki -mediaan.

Tilaa Kirkko ja kaupungin viikoittainen juttukooste.