null Johannes-passion musiikki ja tarina puhuttelevat yhä – ”Siinä on jotakin universaalia ihmisyyttä, joka sopii nykyihmiselle”

– Bachin Johannes-passio on länsimaisen taidemusiikin hienoimpia teoksia. Bachin Matteus-passioon verrattuna se on draamallisesti räväkämpi ja tiiviimpi kokonaisuus, Elja Puukko sanoo.

– Bachin Johannes-passio on länsimaisen taidemusiikin hienoimpia teoksia. Bachin Matteus-passioon verrattuna se on draamallisesti räväkämpi ja tiiviimpi kokonaisuus, Elja Puukko sanoo.

Hengellisyys

Johannes-passion musiikki ja tarina puhuttelevat yhä – ”Siinä on jotakin universaalia ihmisyyttä, joka sopii nykyihmiselle”

Johann Sebastian Bachin säveltämän Johannes-passion ensiesityksestä tulee pitkäperjantaina kuluneeksi 300 vuotta.

Pilatuksen tehtävä ei ole helppo. Hän on Rooman valtion hieman pelokas virkamies, jonka pitäisi tuomita Jeesus. Hän ei haluaisi tehdä sitä, mutta yrittää toimia poliittisesti oikein ja samalla säilyttää oman asemansa.

– Jeesuksen ja Pilatuksen välillä käydään mielenkiintoinen keskustelu, jossa Pilatus yrittää hyvin tasavertaisesti kysellä Jeesukselta, kuka tämä on ja mitä pahaa hän on tehnyt. Lopulta Pilatus heittää pyyhkeen kansalle sanomalla, että tuomitkaa sitten, sanoo Espoonlahden seurakunnan kanttori Elja Puukko.

– Tuo on hyvin inhimillinen kuva siitä, kuinka virkamies joutuu alistumaan suuremman tahdon edessä itselleen vastenmieliseen ratkaisuun pelastaakseen oman nahkansa. Mieleeni tulee valtioita, joissa tällaista varmasti tapahtuu edelleen.

Pilatuksen ongelmallinen tilanne koskettaa Puukkoa etenkin siksi, että hän laulaa Pilatuksen roolin Espoonlahden ja Olarin kirkoissa esitettävässä Johannes-passiossa maaliskuussa. Passion tekstit perustuvat Johanneksen evankeliumiin.

Johannes-passiossa kuvataan myös esimerkiksi kansanjoukon reagointia ja mielipiteen nopeaa muuttumista. Ensin kansa juhlii Jeesusta messiaana, joka pelastaa, mutta viikon kuluttua heidän näkemyksensä on täysin toinen. He vaativat raivokkaasti huutaen Jeesuksen tuomitsemista sen jälkeen, kun ylipapit olivat levittäneet uudenlaista tarinaa Jeesuksesta, jotta pääsevät hänestä eroon.

– Tämäkin ilmiö on ajankohtainen. Me ihmiset olemme edelleen alttiita ulkopäin tulevalle vaikuttamiselle, ja se voi johtaa pahan tekemiseen, Puukko sanoo.

Johannes-passio on kuin pikaretriitti

Vaikka Johannes-passio on sävelletty 1700-luvulla, se on draamallisesti edelleen ajankohtainen. Elja Puukko nostaa sen yhdeksi länsimaisen taidemusiikin hienoimmista teoksista. Hänen mielestään Johannes-passio tarjoaa yleisölle mahdollisuuden olla mukana vuosisataisessa kristillisessä ja kulttuurillisessa jatkumossa sekä osallistua siihen sukupolvi toisensa jälkeen.

Johannes-passio on kuin pikaretriitti, jossa voi pysähtyä pariksi tunniksi kuuntelemaan tarinaa. Se on kokemus, jonka monet ihmiset ovat löytäneet, ja he tulevat vuosittain kokemaan sen uudelleen. Musiikki on hienoa ja sitä voi katsoa myös pelkästään upeana taideteoksena, hän sanoo.

– Siinä on jotakin universaalia ihmisyyttä, joka sopii nykyihmiselle. Tiedän monia, joka kutsuvat itseään kulttuurikristityiksi. He käyvät kuuntelemassa passioita ja sanovat sen olevan heille merkityksellistä, vaikka eivät edes halua määritellä omaa suhdettaan uskonnollisuuteen.

Elja Puukon mukaan passio on teoksena vapaa ihmisiä jakavista uskonnollisista tulkinnoista. Hän uskoo, että se tarjoaa tasaveroisen tarinan jokaiselle.

– Tiedän monia, joka kutsuvat itseään kulttuurikristityiksi. He käyvät kuuntelemassa passioita ja sanovat sen olevan heille merkityksellistä, vaikka eivät halua määritellä omaa suhdettaan uskonnollisuuteen, Elja Puukko sanoo.

– Tiedän monia, joka kutsuvat itseään kulttuurikristityiksi. He käyvät kuuntelemassa passioita ja sanovat sen olevan heille merkityksellistä, vaikka eivät halua määritellä omaa suhdettaan uskonnollisuuteen, Elja Puukko sanoo.

Laulajilta vaaditaan paljon

Johannes-passion esittäminen on mittava, kuukausien harjoittelua vaativa projekti, joka vaatii ison joukon laulajia. Maaliskuussa kuultavat kaksi esitystä ovat Espoonlahden ja Olarin seurakuntien yhteistyön tulosta.

Mukana on kaksi kuoroa, joissa on yhteensä noin sata laulajaa. Elja Puukon mukaan teos on vaativa. Se edellyttää laulajilta hyvää laulutaitoa ja heidän on osattava lukea nuotteja.

– Melodiat ovat hyvin vaikeita laulajille, jotka ovat harrastajia, ja laulettavaa on paljon. Johtamani Navichorus-kuoro on harjoitellut tiiviisti parin kuukauden ajan, ja olemme opetelleet stemmoja ylimääräisinä leiripäivinä. Kuoroni edellisestä esityskerrasta vuonna 2007 on jo pitkä aika. Olarin seurakunnan kamarikuorolle tämä on ensimmäinen Johannes-passio, Puukko sanoo.

Suurten kirkkomusiikkiteosten vetovoima on onneksi säilynyt.

Solisteista Elja Puukko, Rosa Rautio, Tommi Niskala ja Joose Vähäsöyrinki ovat taustaltaan kanttoreita, Ruut Mattila on oopperalaulaja. Myös esityksen johtaja Mikko Niinikoski on kanttori. Orkesterina on Espoon barokin orkesteri. Kuorolaiset esiintyvät vapaaehtoispohjalta, mutta ammattilaisista koostuvan orkesterin hankkiminen on seurakunnalle merkittävä menoerä.

– On hienoa, että solisteiksi löytyi niin paljon hyviä kirkkomuusikoita, jotka tekevät homman suvereenisti. Tämä on meidän omaa musiikillista tonttiamme.

Johannes-passion esitys on seurakuntaelämälle juhlahetki, ja kirkko on silloin aina täynnä. Iso joukko vapaaehtoisia on harjoitellut pitkään ja jakaa kuulijoiden kanssa hyvin vaikuttavan teoksen. Suurten kirkkomusiikkiteosten vetovoima on onneksi säilynyt.

Elja Puukko on laulanut noin 30 vuoden ajan solistina passioissa, requiemeissa, oratorioissa, kantaateissa ja muissa isoissa teoksissa. Tänä vuonna hän on solistina viidessä passioesityksessä eri puolilla Suomea. Niistä kaksi on Espoossa.

Passio kuvaa Jeesuksen viimeisiä päiviä

Pääsiäisen alla kirkoissa esitettävät passiot ovat sävelteoksia, jotka kertovat Jeesuksen viimeisistä kärsimyksistä ja kuolemasta. Ne on sävelletty pääsiäisajan seurakunnalliseksi tapahtumaksi.

Passioiden tekstit pohjautuvat Matteuksen, Markuksen, Luukkaan ja Johanneksen evankeliumeihin. Tunnetuimpia ovat saksalaisen Johann Sebastian Bachin (1685–1750) säveltämät Matteus- ja Johannes-passiot. Myös monet muut säveltäjät ovat tehneet passioita.

Bachin Johannes-passion ensiesitys oli vuonna 1724, ja pitkäperjantaina 2024 siitä tulee kuluneeksi 300 vuotta. Bachin Matteus-passio näki päivänvalon muutamaa vuotta myöhemmin. Bachin arvioidaan säveltäneen kolmesta viiteen passiota, mutta vain nämä kaksi ovat säilyneet kokonaisina.

Passioiden esityskokoonpanoon kuuluvat yleensä kuoro, orkesteri ja solistit. Yksi solisteista on evankelista, joka esimerkiksi Johannes-passiossa kertoo Johanneksen evankeliumin tekstiä lähes sellaisenaan. Johannes-passion esitys kestää on kaksi tuntia, Matteus-passion kolme tuntia.

Bachin passiot esitetään Suomessa yleensä saksan kielellä. Kuulijat voivat seurata kertomusta käsiohjelmasta, jossa esityksen laulettu ja puhuttu teksti on käännetty suomeksi.

Jaa tämä artikkeli:

Löydä lisää näkökulmia


Keskustele Facebookissa
Keskustele ja kommentoi Facebookissa
Lähetä juttuvinkki
Lähetä juttuvinkki
Kirkko ja kaupunki -mediaan.

Tilaa Kirkko ja kaupungin viikoittainen juttukooste.