null Kanadalainen psykologian professori vuokrasi teatterin ja pitää siellä omalaatuisia Raamattu-luentoja

Professori Jordan B. Petersonin mukaan Raamatun kertomuksissa on psykologista viisautta, jota ihmiset eivät näe. Kuva on kaappaus Petersonin YouTube-luennolta.

Professori Jordan B. Petersonin mukaan Raamatun kertomuksissa on psykologista viisautta, jota ihmiset eivät näe. Kuva on kaappaus Petersonin YouTube-luennolta.

Ajankohtaista

Kanadalainen psykologian professori vuokrasi teatterin ja pitää siellä omalaatuisia Raamattu-luentoja

Jordan B. Petersonista on tullut YouTube-julkkis, jota fanitetaan ja vihataan.

Kanadalainen psykologian professori Jordan B. Peterson on kesän aikana herättänyt huomiota erikoisella tempauksella. Peterson on vuokrannut tiistai-iltaisin torontolaisen Isabel Bader -teatterin, jossa hän on pitänyt toukokuusta alkaen luentoja – Raamatusta.

Luentosarjan nimi on The Psychological Significance of the Biblical Stories eli Raamatun tarinoiden psykologinen merkitys. Peterson on yhdeksän luennon aikana ehtinyt käsitellä lähinnä Ensimmäisen Mooseksen kirjan alkulukuja.

Luennot ovat huippusuosittuja. Jäljellä olevat tilaisuudet on myyty loppuun, ja Petersonin YouTube-kanavalla luentoja on katsottu yli kaksi miljoonaa kertaa.

Petersonin ideat kumpuavat evoluutiopsykologiasta, aivotutkimuksesta ja 1900-luvun suurten ihmistieteilijöiden ajattelusta, erityisesti Carl Jungin ja Sigmund Freudin. Toisin kuin sellaisella taustapaketilla voisi kuvitella, Peterson ei lyttää Raamatun tarinoiden merkitystä – päinvastoin. Hänen ydinviestinsä on, että on virhe suhtautua niihin vanhanaikaisena höpöhöpönä. Petersonin mukaan kertomuksiin on tiivistynyt valtava määrä psykologista viisautta, jota ihmiskunta on esihistoriansa aikana oppinut – ja jota ollaan nyt kovaa vauhtia hukkaamassa.

Syntiinlankeemus oli oivaltamista

Jordan Petersonin luentoja on vaikea tiivistää. Asiasisältöä on valtavasti, ja sitä höystää Petersonin vahva retoriikka.

Esimerkiksi kertomus syntiinlankeemuksesta on Petersonin mukaan terävä metafora siitä, mitä ihmiselle tapahtui itsetietoisuuden kehityksen myötä. Ihmismieli avautui näkemään, että nykyhetken lisäksi on olemassa menneisyys ja tulevaisuus. Samalla ihmiset oppivat ymmärtämään oman haavoittuvuutensa ja kuolevaisuutensa – eikä paluuta autuaan tietämättömyyden paratiisiin enää ollut.

"Impossible. Amazing. Breathtaking", Peterson kuvailee tekstin oivalluksia. "Mahdotonta. Mahtavaa. Henkeäsalpaavaa."

Ihminen voi elää vain järjestyksessä, mutta järjestyksellä on taipumus murentua ja kaaoksella ottaa valta.

Syntiinlankeemuksen myötä ihminen keksi kenties kaikkien aikojen tärkeimmän keksintönsä: uhraamisen. Petersonin mukaan uhraaminen tarkoittaa yksinkertaisesti sitä, että luopuu välittömästä hyödystä saadakseen suuremman hyödyn myöhemmin – tai kenties hyödyn saavat vasta tulevat sukupolvet. Sen sijaan, että syö kaiken ruoan nyt, säästää siitä osan pahan päivän varalle. Sen sijaan, että kuluttaa kaikki siemenet ruokaan, jättää osan kylvöä varten.

Kertomus Nooasta ja tulvasta taas on Petersonin mukaan yleisinhimillinen kuvaus siitä, miten elämää ylläpitävät rakenteet voivat sortua ja ihminen joutuu kellumaan psyykkiseen kaaokseen. "Sama pätee omaan elämääsi. Tulvia on tulossa, voit olla siitä aivan hiton varma."

Jos ihmiset eivät ota vastuuta, kaaos voittaa

Jordan Petersonin suosiota selittänee osaltaan se, että hän ei pelkästään luennoi – hän saarnaa. Petersonin mukaan ihmiset ovat unohtaneet suuren osan siitä vuosituhantisesta psykologisesta ja kulttuurisesta aarteistosta, mistä muinaiset tarinat kertovat. Peterson puhuu tulikivenkatkuiseen sävyyn "postmodernista uusmarksilaisesta" ajattelusta, joka tuhoaa ihmiskuntaa, jättää nuoret tyhjän päälle ja valloittaa etenkin yliopistomaailmaa.

Peterson näkee ihmisen psyykkisen ja kulttuurisen maailman pohjimmiltaan kaaoksen ja järjestyksen taistelukenttänä. Ihminen voi elää vain järjestyksessä, mutta järjestyksellä on taipumus murentua ja kaaoksella ottaa valta. Siksi jokaisen sukupolven tulee aina uudelleen ottaa vastuu kulttuuristaan.

On ylimielistä osallistua maailmanparannusta vaativiin mielenosoituksiin, jos ei pysty pitämään omaa huonettaan siistinä.

Ihmisten ei kuuluisi hamuta vain oikeuksia, vaan mieluummin velvollisuuksia. Se ei Petersonin mukaan ole välttämätöntä pelkästään ihmiskunnan säilymisen kannalta vaan myös yksilön mielenterveyden kannalta. Velvollisuudet ja arkinen järjestys pitävät ihmismielen koossa.

"Nuoret miehet janoavat vastuuta", Peterson julistaa. Paras paikka aloittaa vastuunkanto on oma elämänpiiri. On ylimielistä osallistua maailmanparannusta vaativiin mielenosoituksiin, jos ei pysty pitämään omaa huonettaan siistinä tai välejä vanhempiinsa kunnossa.

"Voit itse määritellä, tarkoittaako se, että uskon häneen"

Uskonnot ovat Jordan Petersonin mukaan kulttuurisen järjestyksen syvimpiä rakenteita. Hän kritisoi uusateistiajattelijoita, joiden mukaan ihmiskunnan ongelmat ratkeaisivat, kun uskonnoista vain luovuttaisiin. "Minusta tuntuu, että maailma, jossa [ateistikirjailijat Richard Dawkins ja Sam Harris] elävät, on niin syvästi mytologisten ennakko-oletusten pohjustama, että he ottavat siitä nousevat etiikan itsestään selvänä – ikään kuin se olisi vain annettu."

Peterson siteeraa tiuhaan venäläisiä kirjailijoita Fjodor Dostojevskia ja Aleksandr Solženitsynia, joiden päätelmä oli päinvastainen: jos Jumala katoaa, ihminen jää tyhjän päälle.

Konservatiivisissa kristityissä Petersonin Raamattu-opetukset voivat kuitenkin herättää varauksia. Peterson tulkitsee etenkin Vanhan testamentin alkupään kertomuksia vahvan vertauskuvallisesti.

Transliminal-YouTube-kanavan haastattelussa Petersonilta kysyttiin hänen uskonnollisesta vakaumuksestaan. Peterson vastasi toteamalla, että ihmiset kysyvät häneltä usein, uskooko hän Jumalaan, eikä hän pidä kysymyksestä. "Se on yritys lokeroida minut", Peterson totesi. "En myöskään tiedä, mitä kysyjä tarkoittaa uskomisella tai Jumalalla, ja he luulevat tietävänsä. Ja todennäköisyys, että he hahmottavat uskomisen ja Jumalan samalla tavalla kuin minä, on käytännössä nolla." Pian Peterson kuitenkin jatkoi: "Toimin kuin Jumala olisi olemassa. Voit itse määritellä, tarkoittaako se, että uskon häneen."

Professori suututti sukupuolivähemmistöt, yliopiston ja Googlen

Jordan Petersonin YouTube-videoiden kommenteista käy nopeasti ilmi, että hänestä on tullut monille ihmisille guru. "Truly a gift to humanity this man is", kirjoittaa joku. "Holy shit this is so eye opening", kirjoittaa toinen. "If this is what church was like, I'd be front row every Sunday", toteaa kolmas. "Jos kirkossa olisi tällaista, olisin eturivissä joka sunnuntai." Kommentteja on tuhatmäärin.

Peterson on saanut myös vihollisia. Hän julkaisi viime talvena videon, jossa ilmoitti vastustavansa Kanadan senaatin käsittelyyn tulevaa lakia C-16. Laki kriminalisoisi englannin kielen sukupuolittuneiden he- ja she-pronominien käytön, mikäli puhuteltu henkilö pyytäisi sukupuolineutraalin pronominin käyttämistä. Mieheen ja naiseen viittaavat pronominit ovat ongelmallisia joillekin sukupuolivähemmistöihin kuuluville ihmisille, ja laki C-16 ajoi jokaiselle oikeutta päättää itse, millä pronominilla haluaa tulla viitatuksi. Laki hyväksyttiin kesällä.

Peterson vastusti lakiesitystä kiivaasti. Hän totesi lain edustavan ihmiskuvaa, jonka uskoo olevan paitsi virheellinen myös vaarallinen. Peterson vetosi myös sananvapauteen: laki ei hänen mielestään saa määritellä, minkälaisia pronomineja ihmiset saavat tai eivät saa käyttää.

Vaikka Peterson on toistellut, ettei ole transfobinen eikä kiellä sukupuolen moninaisuutta, kanadalaiset sukupuolivähemmistöaktivistit ovat kokeneet Petersonin hyökkäävän heitä vastaan. Peterson sai myös yliopistoltaan varoituskirjeen, jossa todettiin, että hän voi syyllistyä syrjintään, jos kieltäytyy käyttämästä sukupuolineutraaleja pronomineja.

Viime viikolla Google sulki Petersonin tilin, jonka takana ovat muun muassa hänen julkinen YouTube-kanavansa ja Gmail-sähköpostinsa. Googlen mukaan Peterson oli syyllistynyt käyttöehtojen rikkomiseen, mutta ei tarkentanut, miten. Kun Peterson tviittasi asiasta, tili avattiin ilman selitystä.

Jaa tämä artikkeli:

Toimitus suosittelee

Toimittajalta: Kukaan ei halua, että omaa maailmankatsomusta revitään

Puheenvuorot

Koko maailma kohtaa nyt sen, mitä Keniassa elävät kikujut kohtasivat sata vuotta sitten.





Löydä lisää näkökulmia


Keskustele Facebookissa
Keskustele ja kommentoi Facebookissa
Lähetä juttuvinkki
Lähetä juttuvinkki
Kirkko ja kaupunki -mediaan.

Tilaa Kirkko ja kaupungin viikoittainen juttukooste.