Opiskelijat puvustavat Luther-oopperaa
Maria Kovala-Hakkarainen ja Anita Penttinen opiskelevat ompelijakisällin ammattitutkintoa. He ompelevat asuja Luther-oopperaan Espoon Omniassa.

Maria Kovala-Hakkarainen ja Anita Penttinen opiskelevat ompelijakisällin ammattitutkintoa. He ompelevat asuja Luther-oopperaan Espoon Omniassa.

Opiskelijat puvustavat Luther-oopperaa

Martti Lutherin vaimo Katarina von Bora saa aikansa mukaisen asun Omniassa. Oopperalla juhlistetaan Reformaatio 500 -merkkivuotta.

Kun tehdään esiintymisasua, on otettava huomioon, mitä asun kantaja esityksessä tekee. Tanssijan asu ei saa estää liikkumista ja laulajan asun pitää olla sellainen, että siinä pystyy hengittämään vapaasti.

– Vaikka näyttämöpuku jäljittelisi esityksen kuvaaman ajan vaatetusta, myös käytettävyys pitää ottaa huomioon. Niinpä käytetään esimerkiksi vetoketjuja, jotta vaatteiden vaihto kävisi sujuvasti. Jos puvussa on korsetti, mitoituksen pitää olla sellainen, että korsetti antaa periksi eikä purista, kertoo ompelijaksi opiskeleva Maria Kovala-Hakkarainen.

Hän ja Anita Penttinen opiskelevat Omniassa ompelijakisällin ammattitutkintoa. Kumpikin suuntautuu opinnoissaan historiallisiin näyttämöpukuihin, joten mahdollisuus päästä tekemään pukuja Luther-oopperaan, jonka tapahtumat sijoittuvat 1500-luvulle, osui opintoihin paremmin kuin hyvin.

– Erilaisten produktioiden tuotantoaikataulut ovat yleensä niin kireät, että opiskelijoillemme on harvoin mahdollista päästä sellaisiin mukaan. Tämä Urkuyö ja aaria -festivaalin yhteistyötarjous oli siksi todella tervetullut, sanoo ompelijakisällien koulutuksesta vastaava opettaja Pauliina Oksala.

Reformaattori Martti Lutherista ja hänen vaimostaan Katarina von Borasta kertovaa Luther-oopperaa harjoitellaan parhaillaan. Anita Penttinen valmistaa pukua sopraano Emriikka Saloselle, joka laulaa oopperassa Katarina von Boran roolissa. Maria Kovala-Hakkaraisen työmaana on puku sopraano Alina Koivulalle, joka laulaa teoksessa Katarinan luostariystävän Ave von Schönfeldin osan.

Kumpikin opiskelija pitää erityisen kiinnostavana mahdollisuutta päästä työskentelemään oopperan pukusuunnittelijan Anna Konteikin kanssa. Kovala-Hakkarainen ja Penttinen ovat tyytyväisiä myös siihen, että he voivat tehdä yhteistyötä keskenään.

– Vaikka kumpikin tekee omaa näyttötyötään, voi aina kysäistä tiukan paikan tullen, miten toinen jonkin yksityiskohdan näkee. Me olemme tässä sellainen pieni tiimi, Penttinen sanoo.

Kyllähän sitä miettii, mitä suunnittelija ja laulaja sanovat puvusta.

- Maria Kovala-Hakkarainen

Haastattelua tehtäessä molempien puvut ovat vielä leikattuina osina pöydällä. Edessä on pian ensimmäinen sovitus.

– Se kyllä jännittää. Kyllähän sitä miettii, onko osannut tulkita pukuluonnosta oikein ja mitä suunnittelija ja laulaja sanovat puvusta. Puku on kuitenkin työpöydällä kaksiulotteisena, ja pitäisi osata katsoa, että se näyttää hyvältä kantajansa päällä, pohtii Maria Kovala-Hakkarainen.

Käsillä oleva työ on lisännyt entisestään kummankin kiinnostusta historiallisiin pukuihin.

Kari Tikan säveltämä ja Juulia Tapolan ohjaama Luther-ooppera juhlistaa Reformaatio 500 -merkkivuotta. Ooppera avaa Urkuyö ja aaria -festivaalin torstaina 1.6. Maria Kovala-Hakkarainen ja Anita Penttinen istuvat silloin Tapiolan kirkossa katsomassa, miltä Katarina ja Ave näyttävät puvuissaan tositilanteessa.

Jaa tämä artikkeli:

Lue lisää:

Kommentoi