Kysyn vaan: Miksi vantaalaisten pitäisi pyöräillä enemmän?

Kysyn vaan: Miksi vantaalaisten pitäisi pyöräillä enemmän?

Vantaan kaupunki haluaa innostaa ihmisiä pyöräilemään. Kaupunkilaisilta kysytään netissä ideoita, joilla pyöräilystä tulisi Vantaalla entistä mukavampaa ja turvallisempaa. Vantaalla laaditaan tänä keväänä myös pyöräilyn edistämisohjelma vuosille 2014–2020. Miksi näin, liikennetutkija Timo Väistö?

– Vantaan pyöräilyn edistämisohjelma on osa valtakunnallista ohjelmaa. Pyöräilyä halutaan lisätä muun muassa ympäristösyistä. Iso osa autoliikenteestä kun on alle viiden kilometrin matkoja, joista osan voisi tehdä hyvin pyörällä. Pyöräilyllä on myös terveysvaikutuksia ja vaikutuksia kaupunkitilan käyttöön.

Miten luonnehtisit Vantaata pyöräilykaupunkina? Onko esimerkkejä hyvistä tai huonoista pyöräilyalueista?

– Meillä on mielestäni ihan hyvä tilanne. Kun palvelut ovat lähellä, myös asioiden hoitaminen pyöräilemällä onnistuu. Viheralueitakin on vapaa-ajan pyöräilyä varten.

– Tikkurila on suosittua pyöräilyaluetta, vaikka siellä on puutteita. Tikkurilan kadut on rakennettu alun perin vanhojen teiden päälle. Myyrmäki taas on rakennettu siten, että palvelut ovat lähellä ja on alikulkuja eli liikennettä eri tasoissa. Siellä on hyvä pyöräillä.

Pyöräilyyn vaikuttavat myös sellaiset asiat kuin mahdollisuudet säilyttää pyörää turvallisesti kotona, työpaikalla tai vaikka asemalla ja se, pääseekö työpaikalla käymään suihkussa. Voiko kaupunki vaikuttaa näihin asioihin?

– Osittain voi. Työnantajiin ei voida vaikuttaa kuin ehkä sanallisesti, tiedottamalla pyöräilystä. Mutta asemakaavoituksessa voidaan vaikuttaa pyöräpaikkojen määrään. Esimerkiksi Tikkurilan asemalle lisättiin jo työmaavaiheessa runkolukituksen mahdollistavia telineitä vanhojen tilalle noin 250. Asemakeskuksen suunnitelmissa on varauduttu 1200 pyöräpaikkaan. Kesällä 2015 avattavan Kehäradan asemille on tulossa noin 850 pyörätelinepaikkaa.

Jaa tämä artikkeli: