null Linnanmäen puinen vuoristorata on jarrumestareilleen sydämen asia – ajoja voi kertyä kaudessa tuhansia, ja onpa kyydissä menty naimisiinkin

Marko Ahola ja Matias Laine kertovat, että jarrumestareilla on huumorintajuinen ja tiivis työyhteisö. ”Tapaamme toisiamme aktiivisesti myös kauden ulkopuolella”, Matias Laine kertoo.  

Marko Ahola ja Matias Laine kertovat, että jarrumestareilla on huumorintajuinen ja tiivis työyhteisö. ”Tapaamme toisiamme aktiivisesti myös kauden ulkopuolella”, Matias Laine kertoo.  

Hyvä elämä

Linnanmäen puinen vuoristorata on jarrumestareilleen sydämen asia – ajoja voi kertyä kaudessa tuhansia, ja onpa kyydissä menty naimisiinkin

75-vuotista taivaltaan juhlistavan Linnanmäen legendaarinen vuoristorata on vastikään saanut kansainvälistä tunnustusta. Palkittua laitetta ohjaavat ammattiylpeät jarrumestarit. 

Maailmassa on enää vain seitsemän vuoristorataa, joita jarruttaa automatisoidun koneen sijaan kyydissä ajava ihminen. Yksi niistä on Helsingin Linnanmäen suosituin laite, vuonna 1951 valmistunut vuoristorata.

Huvipuistossa jo vuosia työskennelleet Matias Laine, 33, ja Marko Ahola, 48, kertovat, mitä erittäin katoavaan jarrumestarien ammattikuntaan kuuluminen heille merkitsee.

Kuinka kauan olet ollut jarrumestarina? 

– Aloitin Linnanmäellä 18-vuotiaana laitetyöntekijänä vuonna 2010.  Jarrumestariksi siirryin vuonna 2013, Laine kertoo.

– Tulin huvipuiston pelipuolelle töihin vuonna 2000, ja siinä sitten kyselin, olisiko mahdollisuuksia päästä jarrumestariksi. Vuoden 2004 heinäkuussa tultiin sanomaan, että nyt radalle. Siitä asti olen ollut hommissa yhtä kesää lukuun ottamatta, Ahola muistelee. 

Mitä jarrumestariksi pääsy edellyttää?

– Meitä on nyt muutaman viime vuoden ajan ollut 16 jarrumestarin porukka. Jarrumestariksi pääseminen vaatii kovan kunnon, huumorintajua ja hyvää tiimihenkeä. Ja työkokemusta Linnanmäellä, kertoo Laine.

 – Ja olisi hyvä osata pelata jalkapalloa, sillä käymme usein työporukalla potkimassa. Mutta tästä vaatimuksesta on kyllä joustettu, Ahola lisää.  

Paljonko kierroksia jarrumestarit ajavat kesän aikana? 

–  Vuoron aikana ajomäärä vaihtelee muutamasta maksimissaan noin sataan kierrokseen. Jos jarrumestarin hommia tekee päätyökseen kesällä, niin tulee ajettua yhteensä noin 2–2,5 tuhatta kierrosta.

– Me teemme tämän ohella myös muita töitä. Itse olen yötöissä hotellin vastaanotossa, joten teen yleensä noin kahta jarrumestarivuoroa viikossa, Ahola kertoo.  

Millainen on jarrumestarin vastuu? 

– Jos Vuoristoradassa ei olisi osaavaa jarrumestaria hidastamassa vauhtia, junaa ei laitettaisi liikkeelle. Muuten ihmishenget olisivat vaarassa. Me harjoittelemme paljon. Aluksi on kahden viikon koulutus. Ajoluvat uusitaan joka vuosi ennen kauden alkua.

–  Vanha vuoristorata edustaa käytännössä sata vuotta vanhaa teknologiaa. Siihen aikaan ei ollut mitään tietokoneita, eli ihmiset vastasivat turvallisuudesta. Olemme ylpeitä siitä, että Linnanmäellä vuoristorata on säilytetty perinteikkäänä, sillä sen esikuva, Tanskan Klampenborgin Rutschebanen, automatisoitiin vuonna 2008.  

Mitä työ huvipuistossa merkitsee sinulle? 

– Parasta on tiivis työporukka, uniikki työympäristö ja mukavat asiakkaat. Merkityksellistä on se, että emme Linnanmäellä tee työtä ulkomaalaisille pääomasijoittajille, vaan suomalaiselle lastensuojelutyölle. Se on oikeastaan aika uniikki juttu koko maailmassa, Laine arvioi. 

– Kyllä se merkitsee yhteisöä. Ystäväpiirini koostuu tällä hetkellä aika paljon entisistä Linnanmäen työntekijöistä. Ja jarrumestarina plussaa ovat totta kai hyvät näköalat toimistosta, naurahtaa Ahola. 

Linnanmäen vuoristorata on tänä kesänä saanut American Coaster Enthusiasts -järjestön palkinnon. Millainen kunnianosoitus tämä kansainvälinen tunnustus on? 

– ACE on suurin vuoristorataharrastajajärjestö maailmassa. Se myöntää Roller Coaster Landmark -palkinnon sellaisille vuoristoradoille, jotka ovat olleet kulttuurisesti ja historiallisesti merkittäviä. Euroopassa tämän palkinnon on saanut nyt neljä vuoristorataa.

– Palkinnon saaminen on todella suuri kunnia, sillä me jarrumestarit olemme kyllä enemmän tai vähemmän vuoristorataharrastajia. Ne, jotka eivät suhtaudu vuoristorataan ja työhön intohimoisesti, lähtevät parin vuoden sisään, Ahola arvioi.

Mikä on ikimuistoisin kierroksesi vuoristoradan puikoissa tai kyydissä?

– Jokainen kierros on erilainen. Siihen vaikuttavat esimerkiksi junan paino, eli asiakasmäärä, sekä sääolosuhteet. On tullut ajettua nollakelissä ja 30 asteen helteessä, auringonpaisteessa ja lumisateessa. Kaikki on koettu kyllä tässä vuosien varrella, Laine pohtii.

– Kyllähän näitä ikimuistoisia löytyy. Kerran yksi jarrumestaritoveri meni vuoristoradalla ajon aikana naimisiin. Vihkipari istui kolmannella rivillä, vihkimisen suoritti toiselta riviltä käsin meillä töissä ollut varatuomari. Minä istuin etupenkissä ja kuvasin. Ai niin ja kyllähän minäkin vuoristoradassa kosin. Se oli Linnanmäen 60-vuotisjuhlan aikaan, ja meillä oli juna täynnä silloisia ja entisiä jarrumestareita. Tilanne oli sopiva, sillä olen löytänyt nykyisen vaimoni juuri täältä Linnanmäeltä, Ahola kertoo.  

Elokuun alun tiistaina Linnanmäen vuoristorataan oli tavalliseen tapaan jonoa, sillä vuoristorata on huvipuiston suosituin laite vuodesta toiseen. Laite tekee 2 minuutin kierroksia ja kuljettaa 1 320 huvittelijaa tunnin aikana. Vuoristorata pyörii kauden aikana noin 47 000 kierrosta.

Elokuun alun tiistaina Linnanmäen vuoristorataan oli tavalliseen tapaan jonoa, sillä vuoristorata on huvipuiston suosituin laite vuodesta toiseen. Laite tekee 2 minuutin kierroksia ja kuljettaa 1 320 huvittelijaa tunnin aikana. Vuoristorata pyörii kauden aikana noin 47 000 kierrosta.



Korjattu 8.8. klo 9.30 kuvaus tavoista, joilla vuoristoradan kävijöiden turvallisuutta varmistetaan.

Jaa tämä artikkeli:

Toimitus suosittelee

Seurakunnat keräävät rahaa Linnanmäki-rannekkeisiin vähävaraisille – Malmilla liput arvotaan tarvitsevien kesken  

Ajankohtaista

Lapselle Linnanmäkireissu voi olla kesän kohokohta. Helsingissä eri seurakuntien diakoniat keräävät rahaa lahjoittaakseen perheille Linnanmäki-rannekkeita. 




Löydä lisää näkökulmia


Keskustele Facebookissa
Keskustele ja kommentoi Facebookissa
Lähetä juttuvinkki
Lähetä juttuvinkki
Kirkko ja kaupunki -mediaan.

Tilaa Kirkko ja kaupungin viikoittainen juttukooste.