null Mauri Vihko poljeskelee pyörällä Espoosta Espanjaan melkein 4 000 kilometriä ja kerää tempauksella rahaa puiden istutukseen

Mauri Vihko pyöräili ensin työmatkat, mutta aloitti noin kuusi vuotta sitten varsinaisen matkapyöräilyn. Kuvankäsittely: Katri Saarela

Mauri Vihko pyöräili ensin työmatkat, mutta aloitti noin kuusi vuotta sitten varsinaisen matkapyöräilyn. Kuvankäsittely: Katri Saarela

Mauri Vihko poljeskelee pyörällä Espoosta Espanjaan melkein 4 000 kilometriä ja kerää tempauksella rahaa puiden istutukseen

Meneillään oleva Espoo–Espanja-reitti on pisin, mitä Mauri Vihko on pyörän päällä koskaan tehnyt. Muun muassa "sopiva rasva aamulla ahteriin" pitää polkijan kunnossa.

Pappismatrikkelissa Mauri Vihkon harrastusten kohdalla lukee: rauhallinen eteneminen polkupyörällä ja talvisin perinteiseen tyyliin suksilla. Tämän jutun julkaisuhetkellä hän suuntaa Espoosta Espanjaan. Kirkko ja kaupunki yhytti Kirkon ulkosuomalaistyön johtajan, kun hän oli saapunut Saksan aurinkoiseen Puttgardeniin.

Reittivalinnat ja majoituspaikat Vihko on suunnitellut viime talven aikana tarkkaan, mutta silti tien päällä voi varautua yllätyksiin.  

– Vedin heti kohta alkumatkasta klassiset lähtölipat, mutta onneksi vauhti oli hiljainen ja vahingoilta vältyttiin. Se oli ihan omaa hölmöyttä, kun katselin muualle enkä huomannut että tiessä oli kantti. Ihan hyvä muistutus siitä, että katse pitää pitää tiessä! Vihko naurahtaa.

Matkallaan Vihko ajattelee ja ajaa päivän kerrallaan.

– Kun reitityksen ja majoitukset on aika tarkkaan katsonut, niin itse ajaminen on seikkailu. Millainen maisema on, mitä seuraavan mutkan takana tulee ja mitä matkalla tapahtuu – se on aina uutta. 

Vihko on ilahtunut myös liki päivittäin tapaamistaan muista matkapyöräilyn harrastajista. 

– Kun tulin laivalla Saksaan, oli samalla aluksella pyöräilijä Hampurista menossa kotiinsa ja suomalainen pariskunta Espoosta. 

Päälle kannattaa pukea hyvälaatuiset pyöräilyhousut, ja pelkästään ne. Siis ilman alushousujen hiertäviä saumoja.
– Mauri Vihko

Vihko on yhyttänyt myös venezuelalaisen, argentiinalaisen ja englantilais-ranskalaisen kanssapyöräilijän. Samassa motellissa majoittui myös viiden miehen hollantilaisryhmä, joka oli matkalla Kööpenhaminaan. 

– Pitkin päivää näkee porukkaa liikkeellä retkipyörillä. Jos satutaan esimerkiksi samalle levähdyspaikalle tai majoitukseen, niin ruvetaan tietysti juttelemaan ja jakamaan kokemuksia, Vihko sanoo.

Seikkailun tuntua reitin varrella antavat myös ne mukavat yllätykset, joista autolla ajava hurauttaa helposti ohi. 

– Kun lähdin Helsingöristä ajamaan pitkin ihanaa rantatietä, niin yhtäkkiä huomasin, että tien varressa oli pieni kyltti: Karen Blixenin kotimuseo, jonne pistäydyin. Se on pyöräillessä juuri hienoa, että olet vähän kuin sivuteillä, joista on helppo poiketa tällaisiin pieniin kohteisiin, joita saattaa tulla vastaan. 

Päivittäin tapaa muita pyöräretkeläisiä ja on mukava vaihtaa kokemuksia. Hampurilainen Christel ja espoolaiset Eila ja Arto sattuivat samalle lautalle Tanskasta Saksaan.  

Päivittäin tapaa muita pyöräretkeläisiä ja on mukava vaihtaa kokemuksia. Hampurilainen Christel ja espoolaiset Eila ja Arto sattuivat samalle lautalle Tanskasta Saksaan.  

Kumpi hajoaa ensin, ylä- vai alapää?

Yläpää ei Vihkon mukaan ole ollut lainkaan kovilla reissun aikana. 

– Kun poljet tunnista toiseen, se tekee mielelle hyvää. Saavutat ikään kuin meditatiivisen tilan, omanlaisensa flow’n. Ja koska ihminen on kokonaisuus, niin toki aivokemia ja endorfiinit vaikuttavat siihen, että on hyvä olo.

Alapään kunto taas on pyöräilyssä pitkälti varustelukysymys.

– Päälle kannattaa pukea hyvälaatuiset pyöräilyhousut, ja pelkästään ne. Siis ilman alushousujen hiertäviä saumoja. Lisäksi sopiva rasva ahteriin aamulla lähtiessä, pyörässä passeli satula ja hyvät jouset ennaltaehkäisevät hiertymiä.

Meneillään oleva Espoo–Espanja-matka on pisin, mitä Mauri Vihko on pyörän päällä koskaan tehnyt, yhteensä noin 3 800–3 900 kilometriä. Vihko on tätä aiemmin pyöräillyt 300–700 kilometrin matkoja Italiassa, Itävallassa, Saksassa ja Skotlannissa ja koronavuosina Suomessa. Viime kesänä hän kiersi Hämeen ja sitä edeltävänä Uudenmaan keskiaikaiset kirkot.

Ennen meneillään olevaa reissua Vihko on kerryttänyt vuosittain 3 000–4 000 pyöräilykilometriä.

Meneillään olevan reissun päivätavoite on noin 80 kilometriä. Vihko korostaa rutiinien merkitystä.

– Kropasta on pidettävä hyvää huolta. Aamulla käyn läpi jumppakepillä ja -kuminauhalla 30 liikkeen setin, pakkaan, syön ja tarkistan, että kaikki on pyörässä ok. Päivä menee polkiessa, helposti illansuuhun saakka varsinkin, jos jossakin poikkeaa. Illalla on taas omat rutiininsa: jumppamatto majapaikan lattialle ja keppijumppa käyntiin, suihkuun ja syömiset sekä soitto kotiin. Hyvin tulee uni, Vihko naurahtaa.

Ennen meneillään olevaa reissua Vihko on kerryttänyt vuosittain 3 000–4 000 pyöräilykilometriä. Pyöräily on hänelle kuitenkin harrastus, josta tulee nauttia, ei kilpailla matkamäärissä. Hän luonnehtiikin omaa menoaan ”poljeskeluksi”.

Kilometri kilometriltä Mauri Vihko kerää Lähetysseuran kautta varoja, joilla tullaan istuttamaan puita Tansaniaan.

Kilometri kilometriltä Mauri Vihko kerää Lähetysseuran kautta varoja, joilla tullaan istuttamaan puita Tansaniaan.

Reissun tavoitteena on koota varoja puiden istuttamiseen

Vaikka Vihko ei kiirettä pidä, hänellä on kuitenkin tarkka aikataulu ja tavoite pitää päivittäisestä suunnitelmasta kiinni, jotta hän on Aurinkorannikolla Fuengirolassa lokakuun 13. päivänä.  

Tulevina viikkoina ei maisemien puolesta ole tiedossa mitään ”korpikuusen kannon alusia” kuten Ruotsissa osin oli. Saksassa, Belgiassa, Hollannissa ja Ranskassa Vihkon pyöräilyreitit kulkevat varsin tiheästi asutuilla seuduilla, mutta Espanjaan tullessaan hän on varautunut etappeihin, joissa polkee myös melko asumattomilla seuduilla. 

Kilometri kilometriltä hän kerää Lähetysseuran kautta varoja, joilla tullaan istuttamaan puita Tansaniaan. 

– En ole siellä aiemmin pyöräillyt, mutta Välimeren maissahan on hyvin vahva pyöräilykulttuuri eli kyllä pyöräteitäkin löytyy. Espanja on kuitenkin pitänyt tarkasti reitittää, koska mielellään vältän kovin huonopohjaista väylää, esimerkiksi irtosoratietä. Se on pyörälle, sen renkaille ja käsillekin aikamoista pompotusta. 

Pelkästään omaksi huvikseen Vihko ei pyörämatkalle edes suunnitellut lähtevänsä, vaan päätti yhdistää reissuunsa isomman tavoitteen. Kilometri kilometriltä hän kerää Lähetysseuran kautta varoja, joilla tullaan istuttamaan puita Tansaniaan. Jos kaikki menee hyvin, voi Tansaniassa tulevaisuudessa kasvaa muutama sata Maurin polkemalla hankkimaa puuta. 

Jaa tämä artikkeli:

Lue lisää: