Mielipide: Räsäs-kohu voi edistää vapautta uskosta, mutta ei vapautta uskoa
Valtakunnansyyttäjä Raija Toiviainen määräsi poliisin taannehtivasti tutkimaan uudelleen Päivi Räsäsen Raamattua siteeraavaa kirjoitusta kiihottamisena ihmisryhmää vastaan, vaikka poliisi ei aiemmin pitänyt syyteharkintaan asettamista tarpeellisena.
Perusteena oli, että kirjoitus on netissä saatavilla. Asiasta syntyi mielipidemyrsky ja herkkupala medialle ja someväelle.
Tämä keskustelu on spekulointia. Siitä puuttuu maltti odottaa mahdollista oikeudenkäyntiä. Puuttuu myös Raamatun kehottama terve harkinta. Unohtuu, että Mooseksen ja Paavalin ajan yhteiskunnissa ei ollut minkäänlaista sosiaaliturvaa.
Tuolloin lapset olivat vanhempiensa ainut vanhuudenturva. Siksi homo- ja lesboseksi tuomittiin luonnonvastaisena jopa kuolemantuomion ansaitsevaksi. Lisäksi etenkin Mooseksen aika oli sotaisaa aikaa, jolloin kansakunnan elossa pysyminen vaati lisää lapsia.
Sulkevatko kristityt suunsa maalittamisen pelossa?
Sananvapauden kannalta Toiviaisen päätös on ongelmallinen. Kerran nettiin tullut tieto pysyy siellä käytännössä loputtomiin. Silloin voidaan jotakuta syyttää hyvin vanhan kirjoituksen perusteella, vaikka hän olisi nykyään toista mieltä.
Lisäksi päätös saattaa tukea yhteiskunnassamme vallalla olevaa suuntausta siirtää kristinusko julkisuudesta yksinomaan yksityisasiaksi, vaikka ihmistä pidetään laumaeläimenä ja kristinusko on aina yhteisöllistä. Muutenhan mitkään kristilliset kirkot eivät järjestäisi jumalanpalveluksia eivätkä tekisi diakoniatyötä kaikkien ihmisten hyväksi.
Entä tunnustaako valtaosa kristityistä entistä harvemmin vakaumustaan julkisesti tämän kohun vuoksi, vaikka se olisi reilua kaikkia kohtaan? Vai sulkevatko kristityt suunsa maalittamisen pelossa?
Jos niin käy, ateistit ja suvaitsevuudellaan hurskastelevat ovat päässeet lähemmäksi tavoitettaan: mieluummin vapaus uskonnosta kuin vapaus uskoa – ainakaan julkisesti.
Risto Moisio
kristitty Tampereelta
Jaa tämä artikkeli:
Toimitus suosittelee
Kuula: Mooseksen ja Paavalin homoteksteistä voidaan lukea myös homoja puolustavia pointteja
PuheenvuorotTulkitsijan oma tahto ratkaisee lopulta, miten hän lukee Raamattua.