Mielipide: Vantaan päättäjät ottivat askeleen taaksepäin
Vantaan seurakuntien yhteisen kirkkovaltuuston päätös irtisanoutua Kirkko ja kaupunki -yhteistyöstä on pettymys. Olen entisenä espoolaisena ja vantaalaisena ja nykyisenä helsinkiläisenä ollut tyytyväinen lehden nykyiseen julkaisutiheyteen ja sisältöön. Varsinkin kirkkojakaupunki.fi-sisältöjen jaettavuus ja eräiden uutisaiheiden huomioiminen maakunnallisissa ja valtakunnallisissa medioissa ovat mielestäni kertoneet yhteistyön onnistumisesta.
Julkaisutoiminta on kehittynyt jatkuvasti oikeaan suuntaan. Viehättävintä on, että mikään ei miellytä kaikkia ja se juuri ylläpitää jatkuvaa kehitystä. Tylsyyteen media kuolee nopeasti. Yhteistyöstä eristäytyminen olisi vantaalaisilta kallis askel taaksepäin. Yhteistyön edut näyttivät toteutuneen suunnitellusti: yhdistyminen säästi kaikkien kuluja.
Pääsin seuraamaan läheltä mediayhteistyön rakentumista Espoon, Helsingin ja Vantaan seurakuntayhtymien välille. Toimin aiemmin seurakuntalehtien kustantajan palveluksessa. Muutaman vuoden ajan hankin useimpiin suomalaisiin seurakuntalehtiin painotyön ja jakelun, siksikin tunnen hyvin ne eri muodot, joilla seurakuntayhtymät ja yksittäiset seurakunnat ovat järjestäneet ilmoittelunsa paikallislehdissä, paikallislehtien liitteinä tai omissa seurakuntalehdissään.
Mainosjakelun kieltäneiden talouksien määrä koko maassa lähenee miljoonaa. Tilaamatta saapuvan mainonnan sisältöön ei voi vaikuttaa, siksi moni päättää asettaa kiellon mainonnan jakelulle. Jo viisi vuotta sitten ylittyi kuudensadantuhannen raja, ja kasvu on jatkunut noin viidenkymmenentuhannen vuosivauhdilla.
Pääkaupunkiseudulla mainoskieltojen määrä kasvaa muuta Suomea nopeammin. Osoitteellista lehden jakelua mainosjakelun kielto ei estä. Siksi Kirkko ja kaupunki jaetaan talouksiin, joissa kuulutaan seurakuntaan. Osoitteisto tehdään seurakuntien jäsenrekistereistä.
Säästöpaineita kokevat kaikki seurakunnat ja viestinnästä näyttää löytyvän loputtomasti säästökohteita varsinkin kiinteistöhankkeita suunniteltaessa. En lakkaa ihailemasta sitä valtavaa työn määrää ja laatua, jonka seurakuntien viestijät päivittäin tekevät pitäessään seurakuntia seurakuntalaisten mielissä, järjestäessään tapahtumia ja vastatessaan ajoittain esille nouseviin mainekysymyksiin.
Parhaat edellytykset on suurilla seurakuntayhtymillä, jotka ymmärtävät tehdä yhteistyötä. Siihen kannustan, koska monikanavaisuus, paikallisesti kiinnostava sisällön linja ja yhteinen hankintatoimi ovat taatusti kaikkien seurakuntien kannalta kustannustehokkain toimintamalli jatkossakin.
Timo Karonen
Helsinki
Jaa tämä artikkeli: