Elisa: Paavalinkirkon ristin poistaminen mainoskuvasta ei johdu uskonnon piilottelusta
Mainostoimiston kuvamateriaalissa näkyy Paavalinkirkko ilman pappia ja papin kanssa.

Mainostoimiston kuvamateriaalissa näkyy Paavalinkirkko ilman pappia ja papin kanssa.

Elisa: Paavalinkirkon ristin poistaminen mainoskuvasta ei johdu uskonnon piilottelusta

Kirkkoherra Kari Kanala esiintyi keskiviikkona Kauppalehden kannessa mainoskuvassa. Kuva on herättänyt keskustelua.

Kauppalehti julkaisi eilisellä etusivullaan mainoksen, jossa esiintyy kirkkoherra Kari Kanala. Kuva on herättänyt keskustelua.

Keskustelussa on kiinnitetty huomiota siihen, että Paavalinkirkon seinällä olevaa ristiä ei näy. Tässä on viitattu aiempaan kohuun, joka syntyi siitä, kun Lidl poisti ristin Eridanous-tuotemerkkinsä pakkauksesta, jossa on kaksi sinikupolista kreikkalaista kirkkoa. Lidl ilmoitti nopeasti palauttavansa ristit pakkauksiinsa.

Kirkko ja kaupunki kysyi asiasta Elisan viestintäjohtaja Katiye Vuorelalta. Lehti sai myös seurakunnalle lähetyt kuvat, joista toinen on mainoskuva ja toinen pohjakuva kirkkosalista.

Miksi halusitte mainokseen papin ja nimenomaan Kanalan?

– "Minä olen digitalisaatio" -kampanjassa on esiintynyt Elisan yritysasiakkaita, tämä jo sarjassaan kuudes. Olemme käyneet läpi eri asiakasryhmiä ja seurakunnat nousivat esille tässä vaiheessa. Idea papin esiintymisestä mainoksessa tuli mainostoimistoltamme. Kirkkoja oli ehdolla useita. Paavalin seurakunta valikoitui sijainnin ja kauniin kattomaalauksen johdosta. Kari Kanalaa ehdotettiin sen jälkeen tuotantoyhtiön toimesta.

Mainoksen kuva on otettu Paavalinkirkossa. Kirkon alttariseinällä on risti, joka ei kuitenkaan näy kuvassa. Miksi ei?

– Pappi peittää ristin, en keksi muuta syytä siihen.

Onko ristin rajaaminen pois kuvasta Elisan tai mainostoimiston aatteellinen valinta vai onko syy tekninen?

– Tähän ei ole tarkoituksellista syytä. Risti on voinut alkuperäisessä kuvassa näkyä osittain, joten pieni osa siitä on saatettu poistaa, jotta kuvasta ei tulisi liian sekava.

Kuvassa kuitenkin näkyy selvästi pappi ja se, että ollaan kirkossa. Uskontoa ei siis piilotella vai piilotellaanko?

– Uskontoa ei piilotella. Siitähän seurakunnat viestivät. Seurakunnat taas ovat asiakkaitamme.

Millä tavalla kirkko ja mainoksen viesti liittyvät toisiinsa?

– Seurakunnat ovat asiakkaitamme ja seurakuntalaisten kohtaamispaikka on kirkko. Digitaalisuus on tärkeä osa seurakuntalaisten elämää, kuten myös seurakunnan työntekijöiden elämää. Mainoksen viesti on helpompi ymmärtää, kun on tunnistettava paikka.

Jaa tämä artikkeli:

Lue lisää:

Kommentoi