Kirkkoherra Kari Kanala esiintyy mainoksessa Kauppalehden kannessa – miksi?
Tuoreen Kauppalehden kannessa paistattelee kirkkoherra Kari Kanala.

Tuoreen Kauppalehden kannessa paistattelee kirkkoherra Kari Kanala.

Kirkkoherra Kari Kanala esiintyy mainoksessa Kauppalehden kannessa – miksi?

Paavalin kirkkoherra Kari Kanala esiintyy papin puvussa sivun kokoisessa Elisan mainoksessa tuoreen Kauppalehden kannessa.

Esiinnyt Kauppalehden kannessa Elisan sivun kokoisessa mainoksessa – mitä ihmettä?

– Mainostoimisto oli yhteydessä ja etsi kirkkotilaa ja pappia mainokseen. Ajattelin, että voin lähteä tähän, koska Elisa on seurakuntayhtymän yhteistyökumppani, jolta hankitaan palveluja. Ja kun kyse oli nimenomaan digitalisaatiosta, ajattelin, että se on hyvä juttu, sillä digitalisaation ja sosiaalisen median kautta meiltä vapautuu aikaa ydintehtäviemme hoitamiseen.

Paljonko sinulle mainoksesta maksettiin?

– Olen varmaan jonkun mielestä tyhmä, mutta ei pennin jeniä. Paavalin seurakunnalle kuitenkin maksettiin tilavuokra, koska jouduimme pitämään kirkon kiinni kuvausten ajan.

"Minä olen digitalisaatio" – viiittaako tämä Jumalaan?

– Digitalisaatio ei ole hyvä tai huono asia, vaan riippuu siitä, mihin sitä käytetään. Kristillisessä perinteessä ja Raamatussa "minä olen" viittaa Jumalan ilmoitukseen ja tämä tuo tietysti mieleen kriittisen kulman. Kuka tuo pappi kuvittelee olevansa?

– Minä olen elämän leipä, minä olen lammasten ovi ja niin edelleen. Kielikuvat, joilla Jumalasta puhutaan, muuttuvat. Meidän torimme ja kohtauspaikkamme ovat erilaiset kuin Paavalin aikana. Kohtaamme ihmisiä usein sosiaalisessa mediassa.

– Jumala voi käyttää digitalisaatiota, mainoksessa kirkon ikkunoista tulevan valon voi tulkita niin. Tai sitten voi avata toisen kulman. Kiinnittää katseen ihmisiin penkeillä. Digin kautta heitä on enemmän kuin ne, jotka kirkkoon fyysisesti tulevat ja digiä voidaan käyttää myös kirkossa.

Jeesus astui ihmisten luo jopa suljettujen ovien läpi. Käyttääkö häntä seuraava nykypäivän pappi digiajan välineitä päästääkseen ihmisten elämään?

– Näin se on. Toimimme Jumalan kunniaksi ja lähimmäisten parhaaksi kaikkien kanavien kautta.

Millä tavalla seurakuntasi ja sinä itse olet ottanut digitalisaation työkaluksesi?

– Itse olen liiankin aktiivinen somessa. Myös Paavalin seurakunta pyrkii olemaan läsnä siellä. Olemme toteuttaneet futis- ja lätkäjumalanpalveluksia ja niissä somella on ollut iso merkitys. Osallistuin keväällä kulttuuritulkattuun morsiusmessuun ja siellä ihmiset voivat reaaliaikaisesti sosiaalisen median kautta seurata, mitä kirkossa tapahtuu. Teemme viikottain Tytti Raussin kanssa Facebook-liveä, jossa kerromme tulevasta toiminnasta. Itse olen etsinyt saarnan ideoita somessa.

Onko suostuminen mainokseen myös tapa tuoda kirkko esille?

– Niin ajattelen. Voi se tietenkin mennä mönkäänkin, mutta olen tottunut yrittämään ja erehtymään sopivilla ja sopimattomilla tavoilla.

Annetaanko tässä kuitenkin kapitalismille enemmän kuin pikkusormi?

– Itse en pyydä tästä mitään. Kuvassa on kirkko ja kuva välittää kontaktin seurakuntalaisten kanssa ja toivon mukaan kontaktin Jumalan kanssa. Jos se on pikkusormen antamista, sitten voin antaa koko käden. En minä kaikkiin asioihin suostu, mutta tämä oli minusta hyvä juttu.

Jaa tämä artikkeli:

Samasta aiheesta:

Kommentoi