null Tutkija: Raamatun kertomus Paavalin kääntymisestä muistuttaa Tseljabinskin tulipallon vaikutuksia

Tuli ja leimaus. Kuvaus Paavalin kääntymiseen johtaneesta valoilmiöstä sopii täydellisesti tulipalloon, väittää astronomi William Hartmann. Gustave Dorén piirroskuvitusta on käsitelty. Kuva: Doren Raamattu.

Tuli ja leimaus. Kuvaus Paavalin kääntymiseen johtaneesta valoilmiöstä sopii täydellisesti tulipalloon, väittää astronomi William Hartmann. Gustave Dorén piirroskuvitusta on käsitelty. Kuva: Doren Raamattu.

Hyvä elämä

Tutkija: Raamatun kertomus Paavalin kääntymisestä muistuttaa Tseljabinskin tulipallon vaikutuksia

Avaruustutkija löysi Uuden testamentin lehdiltä autenttisen kuvauksen Tseljabinskin tulipallon kaltaisesta taivaanilmiöstä. Paavali-tutkija Kari Kuula kommentoi tiedeuutista Kirkko ja kaupungille.

Tähdet ja avaruus -lehden verkkosivu julkaisi huhtikuun lopulla yllättävän tiedeuutisen. Planetary Science -instituutin perustajiin kuuluva William Hartmann on vertaillut toisiinsa Uuden testamentin kertomusta apostoli Paavalin kääntymisestä kristityksi ja Tseljabinskin tulipalloa, joka aiheutti hämmennystä ja tuhoa Venäjällä vuonna 2013.

Apostolien tekojen mukaan Saul-niminen mies (sittemmin Paavali) kohtasi Damaskoksen lähellä oudon valoilmiön: ”Taivaasta leimahti yhtäkkiä valo hänen ympärilleen. Saul kaatui maahan ja kuuli äänen sanovan: ’Saul, Saul, miksi vainoat minua?’”

"Kaikki kuvaukset sopivat täydellisesti tulipalloon", New Scientist -tiedejulkaisuun kirjoittanut Hartmann väittää.

Veikö paineaalto Paavalilta jalat alta?

Saul menetti Apostolien tekojen mukaan näkönsä kolmeksi päiväksi. William Hartmannin mukaan tilapäinen sokeutuminen johtui tulipallon ultraviolettisäteilystä. Saulin kaatumisen Hartmann selittää samanlaisella paineaallolla, jollainen vei joidenkin Tseljabinskin meteorin silminnäkijöiden jalat alta.

Ylhäältä tuleva valo on periraamatullinen Jumalan ilmestymisen merkki.

 

Paavali-tutkija, kuopiolaisen Puijon seurakunnan kappalainen Kari Kuula vahvistaa, että Apostolien tekojen kirjoittaja ei näyttäisi kuvaavan subjektiivista uskonnollista kokemusta, vaan jotakin, jonka myös muut paikalla olleet näkivät.

Raamatuntutkijat eivät kuitenkaan etsi ihmekertomuksille luonnontieteellisiä selityksiä. Niiden sijasta Kuula kiinnittää huomiota kertomuksen kirjallisiin esikuviin.

Jumalan edellä kulkee häikäisevä valo

Jumala näyttäytyy Vanhan testamentin lehdillä muun muassa tulipatsaana, joka johdattaa Israelin kansaa erämaassa. Psalmien kirjoittajat kuvaavat Jumalan läsnäoloa muun muassa häikäiseväksi, auringon kaltaiseksi kirkkaudeksi. Jumalan edellä kulki "häikäisevä valo, siitä sinkosi rakeita ja tulisia hiiliä."

Apostolien tekojen kirjoittaja on ilmeisesti tuntenut myös Paavalin omat kirjeet. Kirjeissään korinttilaisille ja galatalaisille Paavali mainitsee itse nähneensä Jeesuksen. Toisessa kirjeessä korinttilaisille Paavali vertaa kristityksi kääntymistä valoon.

Apostolien tekojen kuvaus Paavalin ja ylösnousseen Kristuksen kohtaamisesta on luontevaa jatkoa näille teksteille. Ylhäältä tuleva valo on periraamatullinen Jumalan ilmestymisen merkki, Kari Kuula summaa.

Tulipalloteorian sijasta Kuula lukee Apostolien tekojen kertomusta kirjoittajan fiktiivisenä luomuksena, joka alleviivaa Paavalin kristityksi kääntymisen merkitystä.

Mikä vaivasi apostolin silmiä?

Kari Kuula pysähtyy kuitenkin pohtimaan Paavalin tilapäistä sokeutumista.

Galatalaisille kirjoittamansa kirjeen lopussa apostoli, joka on siihen saakka sanellut kirjeen, tarttuu itse kynään ja kirjoittaa: ”Katsokaa, miten suurin kirjaimin minä nyt omakätisesti kirjoitan teille!”

Tutkijat ovat pohtineet, miksi Paavali kirjoitti suurin kirjaimin. Oliko kyseessä nettikeskusteluista tuttu isoilla kirjaimilla ’huutaminen’, vai oliko hänellä ongelmia näön kanssa, Kuula sanoo.

Samassa kirjeessä Paavali mainitsee, että ensimmäinen vierailu Galatiaan johtui sairastumisesta ja lisää, että ”olisitte silloin antaneet minulle vaikka silmät päästänne, jos se olisi ollut mahdollista”. Myös toisaalla Paavali kertoo, että hänellä oli jokin ruumiillinen vaiva.

Silmien antaminen päästä oli jo antiikin aikana tunnettu kielikuva, jolla kuvattiin suurta palvelusta. Tämän kohdan varaan on kuitenkin mahdollista rakentaa myös päätelmä silmäsairaudesta, Kuula sanoo.

Jutussa viitataan seuraaviin raamatunkohtiin: Apostolien teot 3:3–4, 22:9; Psalmi 18:13; Ensimmäinen kirje korinttilaisille 9:1; Toinen kirje korinttilaisille 4:6; Kirje galatalaisille 1:16, 4:16, 6:11.

Artikkelin otsikkoa on muutettu ja jutun ulkoasua on päivitetty 30.11.2023 klo 12.10

Lue New Scientistin artikkeli Hartmannin teoriasta täältä.

Katso video Tseljabinskin tulipallosta täältä

Jaa tämä artikkeli:

Toimitus suosittelee

Betlehemin tähdeksi on ehdotettu muun muassa Halleyn komeettaa ja supernovaräjähdystä  

Hyvä elämä

Ennen ajanlaskun alkua antiikin taivaalla tapahtui jotakin, mikä saattoi johdattaa idän tietäjät matkalle kohti Betlehemiä.



Löydä lisää näkökulmia


Keskustele Facebookissa
Keskustele ja kommentoi Facebookissa
Lähetä juttuvinkki
Lähetä juttuvinkki
Kirkko ja kaupunki -mediaan.

Tilaa Kirkko ja kaupungin viikoittainen juttukooste.