
Jägermeister-pullossa on saksanhirvi ja risti.
Sveitsiläinen oikeusistuin päätti: Jägermeister-pullon risti ei ole uskonnollisesti loukkaava
Yrttilikööripullossa oleva risti ja saksanhirvi viittaavat pyhään Hubertukseen.
Sveitsissä oikeus on päättänyt, että Jägermeister-yrttilikööripullon logo ei ole uskonnollisesti loukkaava. Logossa on valkoinen risti sekä saksanhirven pää.
Saksalainen Jägermeister aikoo laajentaa tuotantoaan alkoholijuomista kosmetiikkaan ja viihdepalveluihin. Sveitsin tavaramerkeistä päättävä tuomioistuin olisi halunnut kieltää yhtiön perinteisen logon, sillä sen epäiltiin loukkaavaan maan kristittyjä. Suurin osa sveitsiläisistä on katolilaisia. Toinen sveitsiläistuomioistuin kuitenkin linjasi, että Jägermeister saa pitää logonsa, koska risti on hyvin yleisesti käytetty symboli. Tuomarit perustelivat ratkaisuaan myös siten, että logoa on käytetty niin paljon, että sitä ei enää edes mielletä uskonnolliseksi.
Jägermeister on Mast-Jägermeister AG:n tuottama suosittu yrttilikööri, joka valmistetaan 56 eri ainesosasta, joista kuusi on salaisia. Siinä on muun muassa pomeranssia, inkivääriä, kardemummaa ja lakritsia.
Tuotteen logo viittaa legendaan 600–700-luvuilla eläneestä pyhästä Hubertuksesta, joka on muun muassa metsästäjien suojeluspyhimys. Hubertuksen kerrotaan kokeneen uskonnollisen heräämisen metsästysretkellä pitkänäperjantaina, kun hän näki uroshirven, jonka sarvien välissä loisti krusifiksi. Myöhemmin Hubertuksesta tuli myös belgialaisen Liegen seudun piispa.
Jaa tämä artikkeli:
Toimitus suosittelee

Unohda muut luostarikaljat, trappistioluet ovat aitoja munkkijuomia − himotuimmista trappistioluista maksetaan maltaita harmailla markkinoilla
Hyvä elämäKansainvälinen trappistimerkki takaa sen, että olut valmistetaan munkkien valvonnan alla. Säädöksiä siitä, millaista oluen tulee olla, ei ole.
