null Salvat 1701 -koraalidraama vie katsojan keskelle ruton riivaamaa Helsinkiä

- Salvat 1701 on aiheeltaan synkkä, mutta myös hauska, esityksen ohjaaja Ville Sandqvist sanoo. Hänet kuvattiin Temppeliaukion kirkossa, jossa teos esitetään torstaina 13.10. kello 19.

- Salvat 1701 on aiheeltaan synkkä, mutta myös hauska, esityksen ohjaaja Ville Sandqvist sanoo. Hänet kuvattiin Temppeliaukion kirkossa, jossa teos esitetään torstaina 13.10. kello 19.

Salvat 1701 -koraalidraama vie katsojan keskelle ruton riivaamaa Helsinkiä

Ohjaaja Ville Sandqvistin mukaan esitys on harras, voimakas ja jopa karnevalistinen.

Ohjaat Salvat 1701 -koraalidraaman, joka esitetään Helsingissä Temppeliaukion kirkossa ja Espoon tuomiokirkossa. Kerro siitä tarkemmin, ohjaaja Ville Sandqvist.

– Teoksen aiheena ovat 1700-luvun synkät tapahtumat Helsingissä, jolloin rutto riehui ja tappoi kolmanneksen väestöstä. Musiikki perustuu vuoden 1701 Vanhan virsikirjan virsiin. Dominante-kuoro ja kolme näyttelijää esittävät Jaakko Mäntyjärven uudelleen sovittamia virsiä. Kyseessä on näyttämöteos – ei konsertti eikä teatteriesitys.

– Tämä on mielestäni aivan erityinen teos. Se on harras, voimakas ja jopa karnevalistinen. Mäntyjärven sovittama musiikki kunnioittaa aikalaissävellyksiä, mutta siinä on myös rock and roll -tyyppistä vivahdetta. Vanhat virret esitetään alkuperäisessä muodossa ilman säestystä. Esityksessä on tietynlaista lopun ajan tunnelmaa.

Pohjautuuko teos todellisiin tapahtumiin?

– Kyllä. Rutto riehui Suomessa 1700-luvulla, ja muutenkin elettiin hyvin vaikeaa aikaa sodan ja poikkeuksellisen kylmien vuosien takia.

– Teoksessa ovat vastakkain virkamies ja pappi. Virkamiehen tehtävä on huolehtia, että kansa noudattaa taudin leviämisen estämiseksi annettuja määräyksiä. Pappi taas on sitä mieltä, että ihmisten pitää vain uskoa ja luottaa Jumalaan. Kansa yrittää toimia heidän välissään ja luottaa omaan järkeensä.

Millaisen maailman teos avaa katsojalle?

– Mielestäni musiikillisesti kiinnostavan maailman. Minua koskettaa tapa, jolla musiikista vastaava Jaakko Mäntyjärvi käsittelee virsiä ja hengellisyyttä.

– Dominante-kuoron kanssa on ollut uskomattoman hienoa harjoitella tätä teosta. Kuoron 56 laulajaa esittävät kansaa. Tässä teoksessa heidän roolinsa on aivan erilainen kuin yleensä. Kuorolaiset eivät vain seiso paikallaan näyttämöllä laulamassa, vaan he tulevat ja menevät yksilöinä, välillä myös laulavat selällään lattialla, kuolevat ja nousevat kuolleista. Pukusuunnittelija on suunnitellut asut kaikille esiintyjille, ja heidät maskeerataan.

– Synkästä aiheesta huolimatta Salvat 1701 -teos on hauska. Musiikki on vetävää ja siinä on humoristisia sovituksia.

Mistä ruton kanssa kamppaileva kansa saa tukea ja lohtua?

– Uskon, että tätä kysymystä moni katsomossa istuva pohtii. Esityksestä voi jäädä sellainen ajatus, että kansa saa tukea toisiltaan. Sääty-yhteiskunnassa 1700-luvulla ihmiset eivät hakeneet tukea virkamiehiltä. Pappi on kuvattu teoksessa julistavaksi, pateettiseksi hahmoksi, joka on säätynsä edustaja ja tulee saarnaamaan jostakin kansan yläpuolelta. Myöskään häneltä ei haeta tukea. Tavallisen kansalaisen ainoa ymmärtäjä ja tuki on toinen ihminen.

Jaa tämä artikkeli:

Lue lisää: