Seurakuntalaiset pääsevät tekemään Kalliossa yhteisömediaa
Kalliolainen Pia Pihlaja haluaa, että seurakunnan yhteisömediassa kerrotaan asioista ja ilmiöistä ihmisten omalla äänellä.

Kalliolainen Pia Pihlaja haluaa, että seurakunnan yhteisömediassa kerrotaan asioista ja ilmiöistä ihmisten omalla äänellä.

Seurakuntalaiset pääsevät tekemään Kalliossa yhteisömediaa

Kallion seurakunnassa aloittavaan monikanavaiseen Kallion kulma -yhteisömediaan etsitään vapaaehtoisia kirjoittamaan, kuvaamaan ja kuvittamaan.

Kalliossa asuvat Pia Pihlaja ja Anu Rask alkoivat muutama vuosi sitten pitää Kallion kulma -blogia. Ajatuksena oli tarjota kurkitusikkuna Kallion seurakuntaan ja koko Kallion alueeseen, joka kuuluu heistä Suomen mielenkiintoisimpiin kaupunginosiin.

– Seurakunnasta oli tullut meille rakas ja tärkeä yhteisö. Halusimme kertoa seurakuntalaisten omalla äänellä, miten siellä toimitaan ja ajatellaan, kertoo Kallion seurakuntaneuvostossa vaikuttava Pia Pihlaja.

– Samalla blogi toimi ikään kuin virtuaalisena seurakuntana, johon on helppo tulla mukaan. Tähän mennessä blogisivustolle on kirjoittanut uskon ja epäuskon aiheista kymmeniä ihmisiä.

Pihlajalla ja Raskilla oli alusta lähtien haaveena kasvattaa blogi monikanavaiseksi Kallion kulma -yhteisömediaksi. Tänä syksynä haave toteutuu, sillä hanke sai rahoitusta Helsingin seurakuntien toimintakulttuuria kehittävästä Luther Plus -projektista.

Naiset ovat luoneet Kallion seurakuntaan uudenlaista toimintaa jo tätä ennenkin: he ovat olleet perustamassa Alppilan kirkon kahvilaa ja lauantaibrunssia.

Uuden median alustoilla

Seurakunnan yhteisömediaa tekemään Pia Pihlaja joukkoineen etsii eri-ikäisiä vapaaehtoisia kirjoittajia, kuvaajia, videokuvaajia, kuvittajia ja graafikoita. Tarkoituksena on, että he tekisivät vuoden aikana juttuja seurakunnan ja kaupunginosan ihmisistä ja ilmiöistä kerran tai pari kertaa kuukaudessa.

Tärkeintä on, että tiimiin hakevilla on halua sitoutua, oppia uutta ja jakaa osaamistaan.

– Aikomuksena on valita 5–10 ihmisen toimitustiimi, joka tekee materiaalia uuden median alustoille, blogiin, Instagramiin ja Facebookiin, Pihlaja selvittää.

– Haemme ihmisiä, jotka ovat intohimoisen kiinnostuneita monimediallisuudesta. He saattavat olla jopa alan ammattilaisia tai opiskelijoita. Tärkeintä on, että tiimiin hakevilla on halua sitoutua, oppia uutta ja jakaa osaamistaan.

Pihlajan mukaan tiimiin kuuluville järjestetään vuoden mittaan 4–5 monikanavalliseen sisällöntuotantoon liittyvää koulutusta. Tiimin jäsenet tekevät myös portfolion siitä, mitä he ovat saaneet vuodessa aikaan.

Mukana myös työntekijöitä

Pia Pihlaja itse on viestinnän ammattilainen ja kuuluu seurakunnan viestintäryhmään. Yhteisömedian kehittämiseen osallistuu myös seurakunnan työntekijöitä. Tarkoituksena on, että kaikki hankkeeseen osallistuvat samalla sparraavat ja mentoroivat toinen toisiaan, koska eteen tulee paljon uutta.

– Suurena tukena hankkeessa on ollut seurakunnan viestinnän projektipäällikkö Anu Merenlahti, joka on auttanut viemään hanketta eteenpäin. Mukana on myös monta muuta työntekijää, joilla on pitkä kokemus seurakunnan toiminnan viestittämisestä sosiaalisessa mediassa.

Kallion kulma -yhteisömediasta levitetään tietoa erityisesti somen eri kanavissa. Kallion kirkossa järjestetään lauantaina 16.9. klo 12 alkaen Ovi on auki! -tilaisuus, jossa kerrotaan yhteisömediasta ja seurakunnan muusta vapaaehtoistyöstä.

Katso rekryilmoitus: kallionkulma.blogspot.fi. Kysy lisää tai lähetä hakemus: anu.merenlahti@evl.fi tai p. 050 3304 369. Yhteisömedian tekijät valitaan haastattelujen perusteella.

 

Jaa tämä artikkeli:

Lue lisää:

Kommentoi