Sovelluskehittäjä Anssi Pehrsson koodasi vapaaehtoistyönä Vantaan seurakunnille ohjelman ruoka- ja asiointiapuun: ”Tämä on minun tapani auttaa”
Pian käyttöön otettavalla sovelluksella asiointi- ja ruoka-apu saadaan rullaamaan entistä paremmin.
Anssi Pehrsson on nelikymppinen it-alan ammattilainen. Hän on rakentanut verkkopohjaisen järjestelmän, johon seurakuntayhtymän työntekijät voivat keskitetysti kirjata avuntarpeita, sekä puhelimitse että chatissa tulleita.
Pehrssonilla on monta tuttua ja sukulaista, jotka työskentelevät terveydenhuollossa tai pelastustoimessa.
– Itse en pysty mitenkään auttamaan koronasta kärsiviä ihmisiä suoraan. Ajattelin, että tämän sovelluksen kautta voisin kantaa pienen korren kekoon. Jospa näin saadaan autettua sitä, että seurakunnan työntekijät pääsevät keskittymään siihen, missä heitä tarvitaan ja missä he ovat hyviä, Pehrsson miettii.
Sitkeää istumista koneen ääressä
Anssi Pehrsson on koodannut ohjelmaa kolmisen viikkoa iltaisin ja viikonloppuisin, kun lapsiperheen arjessa on jäänyt aikaa. Ohjelma otetaan käyttöön testausvaiheen jälkeen ennen vappua.
– Olen tehnyt parisenkymmentä vuotta erilaisia sovelluksia, joten tämä on minulle tuttua juttua, ja koodia syntyy suhteellisen helposti.
En ole avustustyön ammattilainen. Minun on helpompi ”vain” kirjoittaa se koodi.
Pehrsson on siis istunut viime viikot suunnilleen kellon ympäri koneen ääressä. Ennen koronakriisiä hän ei juuri työskennellyt etänä.
– Kaikki on niin suhteellista. Jotkut painavat sairaalassa kellon ympäri virusmaskit kasvoilla. Jos tällä sovelluksella pystytään yhdenkin ihmisen oloa tekemään paremmaksi, työ on ollut sen istumisen väärti.
Järjestelmään kirjataan avunpyyntöjä ja avuntarjouksia
Uuden sovelluksen avulla avuntarvitsijat voivat soittaa Vantaalla yhteen yhteiseen puhelinnumeroon. Järjestelmä ohjaa ruoka- ja asiointiavunpyynnöt kunkin seurakunnan omalle alueelle, jossa ne toteutetaan. Siihen voidaan kirjata myös vapaaehtoisten avuntarjouksia.
Sovellukseen kirjattavia perustietoja Anssi Pehrsson on miettinyt yhdessä Tikkurilan seurakunnan johtavan diakoniatyöntekijän Saara Huhanantin kanssa. Huhanantti on tuonut mukaan diakoniatyön käytännöistä nousevan näkökulman.
On olennaista kysyä ruoka-avun hakijalta, minkä kokoinen hänen perheensä on ja tarvitseeko hän gluteenitonta ruokaa, kun taas avuntarjoajalta on syytä kysyä, voiko hän liikkua koko Vantaan alueella ja onko hänellä auto käytössään.
– En ole avustustyön ammattilainen. Minun on helpompi ”vain” kirjoittaa se koodi, Pehrsson sanoo vaatimattomasti.
– Kone validoi eli varmistaa tietoa, tuo lisää ominaisuuksia ja helpotusta työhön. Tällä saadaan inhimillisiä virheitä pois. Esimerkiksi hätäapukassien noutoaikoja kirjattaessa kone huolehtii, että kahta samaa noutoaikaa ei voi antaa.
Kotioloissa arkinen puurtaminen jatkuu. Anssi Pehrsson odottaa poikkeusolojen loppumista, kuten kaikki suomalaiset.
– Mitä nopeammin koronakriisistä päästään ohitse ja mitä pienemmin vaurioin, sen parempi.
Diakoniatyön digiloikka
– Vantaan seurakuntien diakoniatyössä on tehty koronakriisin aikana valtava digiloikka. Avunvälitys on siirretty nopeasti nettiin ja puhelimen päähän. Samalla avunpyynnöt ovat lisääntyneet hurjasti kaikilla kanavilla, sanoo diakoniatyöntekijä Kristiina Tuohimaa-Salminen.
Anssi Pehrssonin kehittämää sovellusta voidaan hyödyntää digitaalisessa avunvälityksessä myös poikkeustilan jälkeen.
Tuohimaa-Salmisen mukaan ruoka-apu on suunnattu karanteenissa oleville riskiryhmään kuuluville sekä haastavassa elämäntilanteessa oleville vähävaraisille.
– Jos ihminen on täysin terve, hän voi noutaa kassin itse. Vain jos ihminen on karanteenissa iän tai sairauden vuoksi tai hänellä on flunssaoireita, tuomme kassin ovelle.
Vantaan seurakuntien avunvälityspäivystys: ma–pe klo 10–13 p. 09 8306677
Jaa tämä artikkeli:
Toimitus suosittelee
Vantaan seurakunnat lähettävät tekstiviestin 70–79-vuotiaille jäsenilleen – viestissä kerrotaan tuesta koronan aikana
AjankohtaistaTekstiviestillä on mahdollista tavoittaa nopeasti iso joukko ihmisiä ja tarjota helppo tapa ottaa yhteyttä seurakuntaan.