Suonpää: Halla-ahon kutsuminen Kirkkopäiville on vaarallista vallankäyttöä

Suonpää: Halla-ahon kutsuminen Kirkkopäiville on vaarallista vallankäyttöä

Piispa Teemu Laajasalo kutsui Kirkkopäiville Jussi Halla-ahon puhumaan sananvapauden rajoista. Halla-ahon selitykset tulevat vetoamaan osaan yleisöstä, sillä myös kirkossa lietsotaan uhkakuvia sananvapauden rajoituksista. Kyse on äärioikeiston ja konservatiivisten kristittyjen yhteisestä uhriutumisesta.

Vaalien jälkeisenä aamuna kuulin Helsingin piispan kutsuneen perussuomalaisten puheenjohtajan Jussi Halla-ahon keskustelemaan sananvapauden rajoista. Ajatus kuulosti hetken erinomaiselta. Jussi Halla-aho, jos kuka, olisikin vakavan moitteen tarpeessa. Kyse ei kuitenkaan ollut puhuttelusta. Halla-aho on kutsuttu esiintymään.

Piispa Teemu Laajasalo aikoo Kirkkopäivillä toukokuun loppupuolella haastatella Jussi Halla-ahoa sananvapauden rajoista. Se on turhaa. Jussi Halla-aho ei tunnista sananvapauden rajoja edes niitä ylittäessään.

Kirkkopäivillä keskustellaan siitä, mitä saa vitsissä, saarnassa tai poliittisessa puheenvuorossa saa sanoa.  Ei kuitenkaan politiikasta, vaikka juuri siitä pitäisi puhua, millaista politiikkaa puheella tehdään.

Jussi Halla-aholla on osana niin sanottua vastajihadistista liikettä ollut ratkaisevan suuri rooli suomalaisen rasismin nousussa ja väkivaltaistumisessa. Hän on kirjoituksissaan lietsonut pelkoa Eurooppaa uhkaavasta islamisaatiosta, eurooppalaisia kansoja uhkaavasta ”väestönvaihdosta”. Halla-aholle kaikki näyttäytyy maahanmuuttokysymyksenä. Kun Euroopan Unionissa käsiteltiin rajoituksia aselakeihin, Jussi Halla-aho valitti suomalaisten päättäjien istuvan tumput suorina, kun ”[s]osiaalimuuttajaa ja islamistia tulee ovista ja ikkunoista”.

”Milloin suomalaisista ja eurooppalaisista on tullut tällaisia lampaita”, kysyi aseharrastaja ja myös homoseksuaalin ampumisesta julkisesti fantasioinut Jussi Halla-aho. Samasta ”väestönvaihdosta” kirjoitti myös Brenton Tarrant, joka viime kuussa murhasi 50 ihmistä Uudessa-Seelannissa.

Sama retoriikka vetosi myös norjalaiseen Anders Breivikiin, joka omassa islamofobisessa manifestissaan erikseen kehui Halla-ahonkin ajattelua.

Halla-aholle monikulttuurisuus ja suvaitsevaisuus ovat antautumista vieraille valloittajille. Siksi vihan kohteeksi nousee maahanmuuttajien lisäksi poliittinen vasemmisto, joka eurooppalaisen äärioikeiston vainoharhaisessa mielikuvituksessa tarkoituksellisesti edistää Euroopan islamisaatiota. Uhkakuvista voimansa saavalla retoriikalla on alusta saakka ollut selvä tarkoitus. ”Väkivalta on nykyään aliarvostettu ongelmanratkaisukeino”, kirjoitti Halla-aho vuonna 2003.

”Minun on vaikea keksiä maailmankaikkeudesta alhaisempaa matelijaa kuin pohjoismainen sosiaalidemokraatti”, pohdiskeli Jussi Halla-aho blogissaan vuonna 2006. Häntä Mestariksi kutsuvat opetuslapset hurrasivat.

Kyse on niin maahanmuuttajien kuin suomalaisten suvaitsevaistenkin kohdalla ihmisarvon kiistämisestä. Se madaltaa kynnystä väkivaltaan.

Sama retoriikka vetosi myös norjalaiseen Anders Breivikiin, joka omassa islamofobisessa manifestissaan erikseen kehui Halla-ahonkin ajattelua. Manifestin julkaistuaan Breivik räjäytti autopommin Oslossa ja ampui 69 ihmistä Norjan työväenpuolueen nuortenleirillä Utøyan saarella. Breivikin kohteena oli nimenomaan poliittinen vasemmisto, jonka hän Halla-ahon tavoin näki syypäänä väestönvaihtoon.

Väkivallan uhka kohdistuu myös kirkon työntekijöihin. Vuonna 2016 Jussi Halla-ahon ajatuksiin viittaava henkilö lähetti silloiseen työpaikkaani Kirkkohallitukseen pommiuhkauksen ja minut uhattiin puukottaa työpaikkani ovella. Uhkailijan henkilöllisyys ei koskaan selvinnyt ja poliisi kertoi pitävänsä uhkailijaa ”sekopäänä”. Se, että uhkauksen lähettänyt Jussi Halla-ahon kannattaja olisi ”sekopää”, ei varsinaisesti lisännyt kenenkään turvallisuudentunnetta.

Toinen uusi perussuomalainen kansanedustaja on karateharrastaja, joka hakkasi miehelle kallonmurtuman, koska tämä oli sosialidemokraatti – hänkin Halla-aholle ihmisen sijaan alhainen matelija.

Näitä sekopäitä on nyt paljon. Sunnuntaina Jussi Halla-ahon puolue nosti eduskuntaan voimanostajan, joka oli tuhopolttoiskuja ylistäessään kehottanut laajentamaan toimia myös ”vihollisen pääpaikkaan” eli Punaisen Ristin vastaanottokeskukseen, antoi samalla vielä osoitteenkin. Käräjäoikeudelta tuli tuomio, mutta Laura Huhtasaarelta tykkäyksiä. Toinen uusi perussuomalainen kansanedustaja on karateharrastaja, joka hakkasi miehelle kallonmurtuman, koska tämä oli sosialidemokraatti – hänkin Halla-aholle ihmisen sijaan alhainen matelija.

Moni seurakuntalainen on pitänyt Halla-ahon retoriikkaa vaarallisena. Tänään piispa vastasi heille lehdessä: ”Pidän erittäin vaarallisena ja hankalana sitä demonisoimisen ja eristämisen henkeä, jossa ajatellaan, että jonkun tyypin kanssa ei ollenkaan pidä keskustella.”  

Dialogi on tärkeää, mutta keskustelukumppanien valitseminen samalla vallankäyttöä. Kirkko keskustelee mieluummin Jussi Halla-ahon kuin piispan ratkaisua sosiaalisessa mediassa kritisoineiden kanssa. Vihapuheen satuttamien viestit sosiaalisessa mediassa ohitetaan, lehdestä he voivat lukea olevansa vaarallisia ja hankalia. Halla-aho saa mikrofonin ja yleisön, jolle selittää puheitaan.

Jussi Halla-ahon selitykset tulevat vetoamaan osaan yleisöstä, sillä myös kirkossa lietsotaan uhkakuvia sananvapauden rajoituksista. Kyse on äärioikeiston ja konservatiivisten kristittyjen yhteisestä uhriutumisesta. Myös moni pappi poraa jatkuvasti: Eikö mitään enää saa sanoa?
”Mitä pitäisi ajatella, kun poliitikon mielipide, koomikon vitsi tai papin saarna loukkaa”, kysyi Helsingin piispa. Meillä saarnan satuttamia kutsutaan usein mielensäpahoittajiksi, sanallinen väkivalta kuitataan loukkaantumisena. Kysymys on kuitenkin ihan hyvä: Mitä pitäisi ajatella? Pitäisi ajatella seurauksia.

Kolumniin on lisätty hyperlinkkejä keskiviikkona 17.4. kello 21.54.

 

Jaa tämä artikkeli:

Lue lisää:

Kommentoi