null Väitellään: Räppärin ei kannata puhua uskonasioista, Mikaveli!

Kuva: Paula Lehto

Kuva: Paula Lehto

Väitellään: Räppärin ei kannata puhua uskonasioista, Mikaveli!

Räppäri Mikavelin eli Mikael Meklinin sanoituksissa sisältö ratkaisee.

Cheek on esikuvasi, Elastinen ei.

– Molemmilla heillä on niin selkeät hyvät puolet, että on vaikea valita. Ehkä Cheek on iskevämpi. Elastisessa tykkään positiivisuudesta ja elämänasenteesta, Cheekissä tavoitteellisuudesta.

Yrität musiikillasi käännyttää ihmisiä johonkin herranjengiin.

– En yritä. Teen musiikkia, joka tulee sydämestäni. Jos se vaikuttaa niin, että joku kääntyy herranjengiin, sitten se on vaan niin.
– Olen saanut paljon palautetta siitä, että musiikkini auttaa ja vie elämässä eteenpäin, mutta en näe sitä minään käännytysmusiikkina.

Videoillasi sinun ei tajua räppäävän hengellisistä asioista, koska huomio kiinnittyy ulkoiseen.

– Joku on sanonut joskus, että ihminen näkee ulkokuoren ja Jumala näkee sydämen. Molemmat ovat tärkeitä. Ihmisillehän tätä musiikkia tehdään samalla kun Jumalalle. Ja sekin on tärkeää, miltä homma näyttää.

Räppärin katu-uskottavuus kärsii, kun hän puhuu uskonasioista.

– Elämässä on ihan tarpeeksi mietittäviä asioita: avioliitto, työ, jumalasuhde, perhe, kaverit… Melkein kaikki maailmasta löytyvät asiat ovat tärkeämpiä kuin joku katu-uskottavuus.
– Mutta totta kai toivomme, että musiikin tekemisemme ei ole naiivia, eikä kuulosta liian helpolta ja valmiiksi pureskellulta.

New Yorkin katujen musiikkityyli ei sovi suomalaiseen hengellisyyteen.

– En oikein tiedä, mikä musiikkityyli olisi syntynyt Suomessa. Veikkaan, ettei suomalainen ole edes kitaraa keksinyt. Eihän silläkään saisi sitten seurakunnissa soitella, jos tällaisia perusteita ajatellaan.
– Miten soitto- tai esiintymistyyli voisi määrittää, onko musiikki hengellistä vai ei? Sisältö ratkaisee.

 

En pysty tekemään asioita, joihin en usko.

 

Bilettämisestä, alkoholista ja naisista saisi vetävämpiä tekstejä.

– No en minä ainakaan saisi! Räpeissä sanoitukset voivat usein pyöriä naisten ja rahan ympärillä. En oikein usko niihin. Enkä pysty tekemään asioita, joihin en usko. Mitä alkoholi ja uskottomuus tekevät tässä maassa? Eivät ne ole aiheita, joista haluan laulaa niin, että tämä on muuten hieno juttu.
– Biisissä pitää olla merkityksen tunne, vaikka se ei suoraan "Johannes kolme kuusitoista" -kappale olekaan.
 

Mageet kuteet, korut ja hienot autot sekoittavat kristillisen räpin pointin.

– Ei mikään koru, auto tai musiikkityyli ole pahaa, mutta pitää miettiä, mitä ne merkitsevät itselle. En niin hirveästi lähtisi korostamaan musiikkimme materialistista puolta. Viesti voi mennä pieleen, jos jotkut ajattelevat, että noilla on siksi kivaa, kun niillä on nuo kuteet.

Veljen kuuluisi pukeutua säkkiin.

– Jos pukeutuu säkkiin, ketään ei kiinnosta. Emmekä halua, että musiikkivideomme olisi niin poikkeava, että se olisi katsojien mielestä ihan outo – äijät säkeissä!

Räppärit pyörivät oman napansa ympärillä.

– Ihmiset ovat itsekkäitä, ovat he räppäreitä, kirjailijoita tai ketä tahansa. Mutta meidän kaikkien pitäisi tietoisesti pyrkiä pois siitä.
– Luullaan, että onnellisuus tulee siitä, että on kaiken keskipisteenä ja saa kaiken itselleen. Mutta ei se tule niin. Onni tulee siitä, kun saa antaa muiden elämään hyvää. Se on vähän klisee, mutta se on tätä elämää.

Riimit tipahtavat sinulle taivaasta.

– Kyllä! (naurua) Raamattu sanoo, että jokainen hyvä anti tulee Taivaalliselta Isältä. Kaikki hyvä tulee sieltä, on se sitten riimejä tai läheisiä ihmisiä, jotka ovat kiinnostuneita sinusta ja haluavat viettää aikaa kanssasi.

Jaa tämä artikkeli:

Lue lisää: