null Valkopukuinen voitelee ja siunaa Ystävämessussa – uudessa kansainvälisessä messussa halutaan puhutella tunteita

– Elämän keskipiste on täällä, ja Saksa on hyvä lisä, sanoo Saksasta Suomeen muuttanut Uwe Preusker.

– Elämän keskipiste on täällä, ja Saksa on hyvä lisä, sanoo Saksasta Suomeen muuttanut Uwe Preusker.

Ajankohtaista

Valkopukuinen voitelee ja siunaa Ystävämessussa – uudessa kansainvälisessä messussa halutaan puhutella tunteita

St. Martinin kappelissa alkaa uudentyyppinen kansainvälinen messu, jossa käytetään suomen, englannin ja kiinan kieltä sekä Tuomasmessun elementtejä.

Eläkkeellä oleva taloustieteiden tohtori Uwe Preusker on alun perin saksalainen. Saksalais-suomalainen hän on ollut 19 vuotta. Aikoinaan hän tapasi Saksassa Siegburgin kaupungissa ruotsin kielen kurssilla suomalaisen naisen, josta tuli hänen vaimonsa.

– Olimme Saksassa aktiivisesti seurakunnan toiminnassa mukana. Toimin siellä maallikkopappina. Se on vapaaehtoistyö, johon Saksassa kuuluu kaksivuotinen koulutus. Kun muutimme Suomeen, oli selvää, että haluan olla mukana seurakunnan toiminnassa myös täällä, Preusker kertoo.

Aluksi Preuskerit kävivät saksalaisen seurakunnan tilaisuuksissa, mutta tutustuivat sitten Vantaalla oman seurakuntansa toimintaan. Nykyisin Uwe Preusker toimii aktiivisesti Vantaankosken seurakunnan vapaaehtoistyöntekijänä. Hänet tapaa myös Tuomasmessussa Agricolan kirkossa Helsingissä.

– Lauloin pitkän aikaa Tuomasmessun kuorossa, ja sitten Tuomasyhteisön toiminnanjohtaja kysyi, olisinko kiinnostunut rukous- ja ehtoollisavustajan tehtävistä. Toimin silloin tällöin myös messun kokoajana ja teen siellä kaikenlaisia tehtäviä.

Rukousjakson aikana kappelissa voi liikkua

Viime aikoina Uwe Preusker on ollut mukana työryhmässä suunnittelemassa Vantaankosken seurakuntaan uudentyyppistä messua, joka on tarkoitettu sekä Suomeen ulkomailta muuttaneille että täällä syntyneille. Uudessa Ystävämessussa käytetään englannin kielen lisäksi suomen ja osaksi kiinan kieltä sekä Tuomasmessun elementtejä.

– Messussa on rukousjakso, jolloin ihmiset voivat käydä rukousalttarilla kirjoittamassa rukouspyynnön, mennä keskustelemaan ja rukoilemaan valkopukuisen kanssa ja käydä öljyllä voitelussa ja siunattavana. Rukousjakson aikana taustalla kuuluu rauhallinen musiikki, Preusker kertoo.

Messussa ei ole pakko tehdä mitään, voi myös vain istua penkissä, kuunnella musiikkia ja rukoilla omaa rukousta. ”Valkopukuisella” tarkoitetaan messun koulutettuja vapaaehtoistyöntekijöitä, jotka ovat pukeutuneet albaan. Ensimmäinen Ystävämessu on Ekumeenisellä rukousviikolla ja saarnaamassa on pastori Heikki Tyrni Myyrmäen helluntaiseurakunnasta.

Tunnetaso on uskossa tärkeää, mutta evankelis-luterilaisen kirkon messuissa ei useinkaan mennä siinä kovin syvälle.

– Taloustieteiden tohtori Uwe Preusker

Messussa voidellaan öljyllä ja siunataan

Öljyllä voitelu ja siunaaminen on Uwe Preuskerille Tuomasmessusta tuttu toimitus. Voitelussa valkopukuinen tekee siunatulla öljyllä ristinmerkin voideltavan otsaan ja sen jälkeen hänet siunataan. Valkopukuinen sanoo esimerkiksi: ”Voitelen sinut Isän ja Pojan ja Pyhän Hengen nimessä sielun ja ruumiin terveydeksi.” Voideltavan ei tarvitse sanoa mitään, mutta jos haluaa, voi sanoa ”kiitos” tai ”aamen”.

– Tunnetaso on uskossa tärkeää, mutta evankelis-luterilaisen kirkon messuissa ei useinkaan mennä siinä kovin syvälle. Henkilökohtainen öljyllä voitelu ja siunaus menevät.

Preuskerille itselleen öljyllä voitelu ja siunaus ovat vahvistus siitä, että Jumala on hänen kanssaan. Voitelun antajana hän kokee tilanteessa erikoisen yhteyden.

– Siunaus ei ole minun siunaukseni, vaan Jumalan siunaus. Minä olen vain työkalu, mutta kuitenkin se on siunattu hetki. Se on lyhyt, mutta tosi tärkeä kohtaaminen. Vaikka messussa voitelisi viisikymmentä ihmistä, joka kerta hetki on erilainen. Se on tosi mielenkiintoista.

 

Jaa tämä artikkeli:

Toimitus suosittelee

Tuomasmessussa ihminen kohdataan tunnetasolla

Ajankohtaista

Jaana Räntilä sanoo, että Tuomasmessun tarkoituksena on vahvistaa jumalasuhdetta.



Löydä lisää näkökulmia


Keskustele Facebookissa
Keskustele ja kommentoi Facebookissa
Lähetä juttuvinkki
Lähetä juttuvinkki
Kirkko ja kaupunki -mediaan.

Tilaa Kirkko ja kaupungin viikoittainen juttukooste.