null Kansallisoopperan uutuudessa nunnat taistelevat uskonsa puolesta – ”Teoksen musiikki on puhuttelevaa ja puhdistavaa”, sanoo äiti Marieta esittävä Tuija Knihtilä

– Karmeliittasisaret-oopperan ytimessä on hengellisyys, sanoo äiti Marien asua sovittava mezzosopraano Tuija Knihtilä. 

– Karmeliittasisaret-oopperan ytimessä on hengellisyys, sanoo äiti Marien asua sovittava mezzosopraano Tuija Knihtilä. 

Hengellisyys

Kansallisoopperan uutuudessa nunnat taistelevat uskonsa puolesta – ”Teoksen musiikki on puhuttelevaa ja puhdistavaa”, sanoo äiti Marieta esittävä Tuija Knihtilä

Ranskan vallankumouksen aikaiseen luostari­yhteisöön sijoittuva Karmeliittasisaret nähdään Kansallisoopperassa nyt ensimmäistä kertaa.

Francis Poulencin ooppera Karmeliittasisaret perustuu Ranskan vallankumouksen keskellä eläneen karmeliittasisaren, äiti Marien, muistelmiin. Äiti Marie selvisi vuonna 1789 käynnistyneen vallankumouksen aiheuttamista kauhuista toisin kuin hänen kanssaan samassa luostarissa eläneet sisaret.

Tänä talvena Karmeliittasisaret-ooppera nähdään Kansallisoopperassa ja äiti Marien roolissa mezzosopraano Tuija Knihtilä.

– Äiti Marie on hieno hahmo. Hän on lempeä ja rakastava, mutta samalla erittäin vahva ihminen, joka ottaa kaaoksen keskellä ohjat käsiinsä.

– Oopperan musiikki on kiehtovan monipuolista kauniine melo­dioi­neen ja hengellisine hymneineen. Musiikki on hyvin puhuttelevaa ja puhdistavaa, Knihtilä sanoo.

Teoksen isoina teemoina ovat vallankumouksen tuoma pelko ja ahdistus.

Oopperan keskeisenä fiktiivisenä hahmona on aristokraattiperheen tytär Blanche de la Force, joka pakenee vallankumouksen aiheuttamaa ahdistusta luostariin.

– Teoksen isoina teemoina ovat vallankumouksen tuoma pelko ja ahdistus. Katsoja voi kuvitella, miten itse reagoisi, jos tällaista tapahtuisi nykypäivänä, Knihtilä sanoo.

– Kyseessä on myös taistelu kristinuskon olemassaolosta. Pappeja joudutaan piilottelemaan, eivätkä nunnat saa käyttää asujaan.

Äiti Marie tahtoisi pelastaa Blanchen hengen, mutta epäonnistuu. Kun hän haluaisi itse liittyä marttyyrisisarien joukkoon mestattavaksi, pappi estää häntä tekemästä sitä.

Tuija Knihtilä pitää roolihahmoaan lempeänä ja rakastavana mutta myös erittäin vahvana ihmisenä.

Tuija Knihtilä pitää roolihahmoaan lempeänä ja rakastavana mutta myös erittäin vahvana ihmisenä.

Oopperan traagista loppukoh­tausta Knihtilä pitää erityisen koskettavana: nunnat laulavat yhdessä ja sitten yksi kerrallaan vaikenevat giljotiinin kolahtaessa.

Francis Poulencin vuonna 1956 säveltämä Karmeliittasisaret esitetään nyt ensimmäistä kertaa Kansallisoopperassa. Olivier Pyn ohjaus sai ensi-iltansa Pariisissa vuonna 2013, ja se on kiertänyt siitä lähtien eri puolilla Eurooppaa. Kansallisoopperalle teoksen ohjaa Daniel Izzo, ja sen kapellimestareina toimivat Hannu Lintu ja James ­Sherlock

Jaa tämä artikkeli:

Toimitus suosittelee

 Oopperamusiikin ystävät kokoontuvat Hämeenkylän kirkolla – asiantuntijana vierailee Suomen Pankin entinen pääjohtaja Erkki Liikanen

Hyvä elämä

Vantaalaisen Hämeenkylän seurakunnan Oopperakerho on perehtynyt lukuisiin oopperoihin kotimaassa ja ulkomailla vuodesta 2009 lähtien.




Löydä lisää näkökulmia


Keskustele Facebookissa
Keskustele ja kommentoi Facebookissa
Lähetä juttuvinkki
Lähetä juttuvinkki
Kirkko ja kaupunki -mediaan.

Tilaa Kirkko ja kaupungin viikoittainen juttukooste.