Alakoululaisten koodauskerhossa opetellaan rakentamaan oma peli
Lukiolainen Ville Kujala on vetänyt jo kolme vuotta Leppävaaran seurakunnan koodauskerhoa.
Nuorisotila Siivessä kokoontuneen koodauskerhon vetäminen on ollut Ville Kujalalle luontevaa, sillä hän on opetellut aiemmin vuosia ohjelmointia kyseisessä kerhossa ja lisäksi omin päin kotioloissa.
– Isäni tekee työkseen koodaamista. Osittain varmaan senkin vuoksi olen ollut siitä kiinnostunut ja kehitellyt pienestä pitäen kaikenlaisia koodausprojekteja.
Koodauskerho on suunnattu ala-asteen 3–6-luokkalaisille. Ikärajat eivät ole kuitenkaan olleet tarkkoja, ja mukana on voinut ollut myös nuorempia tai vanhempia lapsia ja nuoria.
Kujalan mielestä kerhon vetäminen on ollut innostavaa, sillä hän on voinut hyödyntää omaa osaamistaan esimerkiksi pelien kehittelyssä.
– Koodaaminen tarkoittaa sitä, että koetetaan saada tietokone tekemään, mitä halutaan. Se on tavallaan ongelmanratkaisua, mikä on kiinnostavaa. Kerholaiset ovat voineet oppia paljon uutta, jos on ollut tarpeeksi intoa ja motivaatiota, Kujala selvittää.
Kerhossa on rakennettu paljon erilaisia pelejä, kuten tasohyppely- tai labyrinttipelejä.
– Kerholaisesta on tuntunut yleensä tosi siistiltä, kun hän on saanut tehdä oman pelin.
Pelien kehittämisen lisäksi kerhossa on kokeiltu monia muunlaisia projekteja. Esimerkiksi nuorten käyttämälle keskustelualusta Discordille on kehitetty ohjelma, jolta voi seurata päivän kouluruokalistaa.
Alakouluikäisten kerhot alkavat Espoon seurakunnissa syksyllä. Lisätietoja ohjelmointikerhosta saa tästä. Katso myös Espoon tuomiokirkkoseurakunnan, Espoonlahden seurakunnan, Olarin seurakunnan ja Tapiolan seurakunnan kerhotarjonta.
Juttuun lisättiin linkkejä eri seurakuntien kerhoihin 19.8. klo 16.20.
Jaa tämä artikkeli:
Toimitus suosittelee
Näin menestyt tulevaisuudessa – älä ole ihmisparisto
Hyvä elämäFuturisti ja esikoiskirjailija Perttu Pölönen neuvoo, miten sinustakin tulee tulevaisuuden toivo.