”Jos Jussi saisi tietää, että kerron tämän, joutuisin vaikeuksiin” – työntekijät voivat huonosti Kuninkaan illoista tunnetussa Vuosaaren seurakunnassa
Voimakkaista parannussaarnoista tunnetun Vuosaaren kirkkoherran Jussi Mäkelän johtamistyyli on herättänyt kysymyksiä. Mäkelä itse myöntää tehneensä virheitä.
Vuosaaren seurakunnassa puhkesi tammikuussa paskamyrsky, joka alkoi näillä sanoilla: ”Elämäsi tärkein kysymys on: uskotko Jeesukseen vai et? Sillä jokaisen ihmisen on vastattava tähän kysymykseen ennemmin tai myöhemmin. Eikä kukaan voi vastata siihen sinun puolestasi.”
Näin kirjoitti kirkkoherra Jussi Mäkelä seurakunnan kevättervehdyksenä Vuosaari-lehden seurakuntaliitteessä.
Kirkkoherra jatkaa tervehdystään: ”Jos et ole varma siitä, uskotko Jeesukseen, et voi olla myöskään varma siitä, pääsetkö taivaaseen.”
Kirjoitus julkaistiin myös Vuosaaren seurakunnan Facebook-sivulla. Se on yhden A4-liuskan mittainen teksti, ja siinä on viittaukset yhteensä kahdeksaan raamatunjakeeseen, jotka kirkkoherra on poiminut sieltä täältä Vanhaa ja Uutta testamenttia.
Alun perin kyseinen teksti oli ollut osa Mäkelän joulusaarnaa. Siinä Mäkelä oli sanonut, että synnin palkka on kuolema.
”Maailman synnistä saat nautintoa lyhyen aikaa, mutta se on pian ohi. Kun taas Kristuksen kanssa ikuinen elämä ei lopu koskaan. Jeesus seisoo sydämesi ovella tänä jouluyönä ja kolkuttaa. Oletko jo avannut Hänelle sydämesi oven? Jos et, niin tee se tänään, päästä Hänet asumaan sydämeesi, niin pelastut ja taivaassa iloitaan sinusta!” oli Mäkelä tulkinnut joulun sanomaa.
”Todella järkyttävää, että tällaista manipuloivaa ja pelottelevaa tekstiä sallitaan seurakunnan fb-sivuilla”
– kommentti Facebookissa
Tästä syntyi henkien taistelu. Vuosaaren seurakunnan Facebook-sivulla julkaistu teksti sai seuraavien päivien ja viikkojen aikana yli neljäsataa kommenttia. Keskusteluun osallistui monia sellaisia ihmisiä, jotka eivät ole koskaan tavanneet Mäkelää tai edes käyneet Vuosaaressa. Reaktioissa näkyi sydän- ja viha-emojeja.
Eräs keskustelija kommentoi: ”Arvostan kirkkoherra Jussi Mäkelän rohkeutta puhua Jeesuksesta ja kutsua ihmisiä iankaikkisen elämän tielle.” Toiset eivät pitäneet kirjoituksesta. ”Todella järkyttävää, että tällaista manipuloivaa ja pelottelevaa tekstiä sallitaan seurakunnan fb-sivuilla”, kirjoitti eräs keskustelija.
Monet alkoivat puhua Vuosaaren mainekriisistä. Tammikuussa Mäkelä antoi lyhyen kommentin Kotimaa24:lle.
”Jos joku on kuullut saarnojani tai puheitani seurakunnan Kuninkaan illoissa, ei minun kirjoitukseni häntä yllätä,” Mäkelä sanoi Kotimaa24:lle.
Kuninkaan ilta on Mäkelän oma hengellinen brändi. Jotta Vuosaaren tilannetta kokonaisuudessaan voisi selittää ulkopuolisille, täytyy lukijalle kertoa Kuninkaan illoista.
”Kuninkaan illat ovat se Jussin juttu”
Elettiin syyskuuta 2011. Vuosaaren seurakunnan vielä melko tuore kirkkoherra Jussi Mäkelä ilmoitti seurakuntaneuvostolle, että Vuosaari lähtee mukaan keravalaisen medialähetysjärjestö IRR-TV:n lanseeraamaan Mahdollisuus muutokseen -kampanjaan.
Se oli yhteiskristillinen mediakampanja, jossa oli mukana monia julkisuuden henkilöitä, kuten entinen missi Anne Pohtamo-Hietanen ja kitaristilegenda Jukka Tolonen.
Evankelisluterilainen kirkko oli kampanjan suhteen pidättyväinen. Koettiin, että amerikkalaisperäistä ratkaisukristillisyyttä edustanut mainoskampanja tarjosi vain hengellisiä pikavoittoja. Ratkaisukristillisyys tarkoittaa sellaista kristillisyyden muotoa, jossa ihminen päättää itse avata sydämensä Jeesukselle. Luterilaisuudessa tällaista valintaa vieroksutaan, koska kirkon opin mukaan uskon voi synnyttään ainoastaan Jumala itse.
Mahdollisuus muutokseen -kampanjan mainokset lupasivat, että ihminen saa itselleen jotakin hyvää, mikäli hän tekee ratkaisun ja ottaa Jeesuksen elämäänsä. Jussi Mäkelällekin koetettiin sanoa, ettei kirkko voi luvata ihmisille sen laatuisia asioita. Mutta Mäkelä itse oli kokenut voimakkaan hengellisen herätyksen, ja hän halusi seurakuntansa mukaan kampanjaan.
Mahdollisuus muutokseen -kampanjan myötä Vuosaaren kirkolla alettiin toteuttaa joka toinen perjantai Kuninkaan ilta -nimistä karismaattista hengellistä tilaisuutta. Se oli Mäkelän ikioma projekti, eikä työntekijöiden tarvinnut osallistua sen toteuttamiseen.
Jussi Mäkelällekin koetettiin sanoa, ettei kirkko voi luvata ihmisille sen laatuisia asioita.
Useat henkilöt ovat luonnehtineet Kirkko ja kaupungille, että Kuninkaan illat ovat ”se Jussin juttu”, ja ”mikään muu ei ole hänelle niin tärkeää”.
Kuninkaan iltojen pääpuhujat ovat usein vapaista suunnista, kuten helluntaiherätyksen piiristä. Useimmat puhujat ovat luterilaisen kirkon jäsenille vieraita, osa taas on televisiostakin tuttuja katsoja, kuten Ari Puonti, joka on kertonut eheytyneensä homoseksuaalisuudesta.
Illoissa lauletaan amerikkalaisperäisiä ylistyslauluja. Monet seisovat kädet ojennettuina ylistysasentoon. Joku pitää todistuspuheenvuoron siitä, millaista kärsimystä elämä oli ennen Jeesusta, ja miten onnellista se on ollut Jeesuksen jälkeen.
Keväällä 2014 Kuninkaan illat saivat pientä julkisuutta, kun vieraileva julistaja, australialainen Marie Licciardo oli kertonut parantuneensa kilpirauhassairaudesta Jeesuksen avulla, ilman lääkkeitä.
Tuolloin Mäkelä totesi Kirkko ja kaupungille, että kaikki Kuninkaan iltojen puheet eivät ole olleet hyviä.
”Pyydän anteeksi kaikilta, jotka ovat kokeneet, että tällaista opetusta on ollut,” hän sanoi silloin antamassaan haastattelussa.
”Tällä hetkellä nämä arvot eivät toteudu Vuosaaressa”
Takaisin kevättalveen 2019. Edellisen syksyn vaaleissa puolet Vuosaaren seurakuntaneuvoston paikoista voittaneen Tulkaa kaikki -ryhmän ja kirkkoherran välit kärjistyivät. Helmikuun alussa Tulkaa kaikki -liike julkaisi paikallisella Facebook-sivullaan Jussi Mäkelän julistustyyliä paheksuneen kannanoton.
Sen jälkeen Vuosaaren seurakunnan luottamushenkilö Pauli Löija laati aloitteen, että seurakuntaneuvosto perustaisi työryhmän, joka laatisi seurakunnalle viestintäohjeet.
Kirkkoherra Mäkelä koki, että häntä – tai itse asiassa Jumalaa – yritetään sensuroida.
Löija toteaa aloitteessaan, että ”kirkkoherra Jussi Mäkelän hartauskirjoituksen aiheuttama suuri hämmennys ja ristiriitaiset tuntemukset osoittavat sen, että kaikki seurakuntalaiset ja vuosaarelaiset eivät ole voineet kokea seurakuntaamme armon ja rauhan yhteisöksi, johon he haluaisivat kuulua”.
Kirkkoherra Mäkelä koki, että häntä – tai itse asiassa Jumalaa – yritetään sensuroida. Tämä käy ilmi tavasta, jolla Mäkelä kirjasi aloitteen käsittelyn seurakuntaneuvoston pöytäkirjaan. Vuosaaressa kirkkoherra on seurakuntaneuvoston puheenjohtaja, minkä lisäksi hän toimii myös esittelijänä ja vielä kokouksen sihteerinäkin.
Mäkelä kirjasi seurakuntaneuvoston pöytäkirjaan, että ”jokaisen papin velvollisuus on siis julistaa Jumalan sanaa, ja sitä eivät voi seurakuntaneuvoston jäsenet estää, vaikka kuinka haluaisivat”. Kokouspöytäkirjan mukaan on ”erittäin hämmentävää, että kun kirkkoherra kutsuu kaikkia tulemaan Kristuksen luo, niin juuri Tulkaa kaikki -liike on sitä vastustamassa”.
Moni Tulkaa kaikki -ryhmän jäsen oli pöytäkirjasta pöyristynyt. Heidän mielestään Mäkelä vääristeli Löijan sanomisia. Mäkelä kirjasi seurakuntaneuvoston pöytäkirjaan myös, että ”Jos meillä on ’mainekriisi’, niin voi kysyä kuka on sen takana? Sekö, joka julistaa Jumalan sanaa Raamatun mukaisesti vai se, joka mustamaalaa häntä julkisesti väittämällä sellaista, mitä viranhaltija ei ole sanonut”.
Seurakuntaneuvoston kokouksessa Löija laati pöytäkirjaan muutosehdotuksen, jossa hän toteaa: ”Esittelijä väittää aloitteen tekijän mustamaalanneen häntä väittämällä sellaista, mitä viranhaltija ei ole sanonut. Ensinnäkin en ole osallistunut yhdelläkään kommentilla julkiseen keskusteluun asian tiimoilta. Silti hän väittää allekirjoittaneen olevan mainekriisin aiheuttaja.”
Silmien ja korvien sulkeminen kielteiseltä palautteelta ei rakenna vaan loitontaa entisestään kirkon ydinsanoman ääreltä.
– Pauli Löija
Löijan mielestä seurakunnan viestinnän pitää perustua kahteen periaatteeseen, jotka ovat avoimuus ja totuudellisuus.
– Tällä hetkellä nämä arvot eivät toteudu Vuosaaressa, Löija sanoo.
– Avoimuus tarkoittaa sitä, että sallitaan erilaisia hengellisiä tulkintoja uskosta eikä pyritä vain yhteen ainoaan totuuteen, joka olisi kirkkoherran määrittelemää. Mäkelä edustaa hyvin yksipuolista tapaa tulkita Raamattua, eikä hän ota huomioon raamatuntutkimusta, hän sanoo.
Totuudellisuus taas tarkoittaa Löijan mukaan kykyä kuunnella kaikenlaista palautetta.
– Se tarkoittaa, että seurakunnan ja kirkkoherran on otettava huomioon myös kielteinen palaute. Silmien ja korvien sulkeminen kielteiseltä palautteelta ei rakenna vaan loitontaa entisestään kirkon ydinsanoman ääreltä, Löija sanoo.
Mäkelä vastaa: ”Olen joskus huono ilmaisemaan itseäni”
On aika kuunnella kirkkoherra Jussi Mäkelän näkemyksiä. Hänellä on kivulias yskä.
– Voidaanko tervehtiä ihan vain näin lyömällä kyynärpäitä yhteen? Sen verran kova tauti on vielä, että pelkään tartuttavani, hän sanoo.
Kun YouTuben Kuninkaan ilta -kanavalta kuuntelee Mäkelän saarnoja, hän ei juuri vilkuile papereita. Mutta haastatteluun Mäkelä on valmistautunut huolella. Hänellä on kapea salkku ja siinä siistissä nipussa lainauksia kirkon tunnustuskirjoista ja kirkkolaista. Hän lukee otteen kirkkolaista: ”Tunnustuksensa mukaisesti kirkko julistaa Jumalan sanaa ja jakaa sakramentteja sekä toimii muutenkin kristillisen sanoman levittämiseksi ja lähimmäisenrakkauden toteuttamiseksi.”
– Mitä muuta minä voin tehdä? Mäkelä kysyy.
Aloitetaan siitä, että miksi jo kastetuille kirkon jäsenille täytyy jouluyönä puhua niin kuin he eivät ikinä ennen olisi kuulleetkaan Jeesuksesta?
– Papin tehtävä on kehottaa parannukseen. Koen, että minä itse joudun tekemään parannuksen joka päivä. Puhun samalla itselleni. Olen joskus ehkä huono ilmaisemaan itseäni, mutta koen, että olen ihan samalla viivalla kuin kaikki muutkin. En ole yhtään sen parempi kuin kukaan toinen ihminen, Mäkelä vastaa.
Moni kuitenkin koki, että jouluyönä Mäkelän saarnassa oli vaativa ja painostava sävy. Miten hän itse tulkitsee tämän?
– Tykkään saarnata siitä, mitä Jeesus opettaa ja puhuu, mutta jouluna minulla on aina sama ongelma: Jouluevankeliumissa Jeesus ei sano sanakaan! Olen aiempina vuosina puhunut paimenista ja seimestä ja nyt kokeilin tällaista, Mäkelä sanoo.
Hän itse ei pidä omaa jouluyön saarnaansa tai Vuosaari-lehden liitteen kevättervehdystä niin dramaattisena kuin ne on koettu. Mainituilta YouTube-videoiltakin voi nähdä, että hänen tyylinsä on rennonletkeä, vaikka sanat ovatkin viiltävää herättelyä.
Vuosaaren seurakunnassa tehdään joka viikko erittäin tärkeää seurakuntatyötä, ja arvostan kaikkia työntekijöitämme todella paljon.
– Jussi Mäkelä
– Joskus minulla on vaikeuksia ilmaista itseäni, ja syntyy mahdollisuus väärinkäsityksiin. Mutta Jeesus itsekin kehottaa parannuksentekoon. En voi vaieta siitä, Mäkelä sanoo.
– Kuninkaan illoissa on ollut ylilyöntejä. Niihin puututaan aina. Kuninkaan illat jäivät vuosiksi minun vastuulleni, ja olin aika yksin siinä, Mäkelä sanoo.
Mutta eikö ole vähän outoa, kuinka paljon Vuosaaren seurakunta profiloituu juuri karismaattisten Kuninkaan iltojen kautta?
– Niitä on kuitenkin vain joka toinen perjantai. Vuosaaren seurakunnassa tehdään joka viikko erittäin tärkeää seurakuntatyötä, ja arvostan kaikkia työntekijöitämme todella paljon, Mäkelä sanoo.
”Täällä on pelon ilmapiiri”
Alun perin Kirkko ja kaupungin tarkoitus oli selvittää Vuosaaren Tulkaa kaikki -liikkeen ja kirkkoherran välisiä teologisia erimielisyyksiä. Tulkaa kaikki -liikkeen mielestä Jussi Mäkelän voimakas herätyskristillinen korostus on aggressiivisesta ja päälle käyvää. Seurakuntaneuvoston julkisissa pöytäkirjoissa Mäkelä puolestaan antaa ymmärtää, että Tulkaa kaikki -liike pyrkii olemaan Kristuksen esteenä.
Mäkelän omien kommenttien oli tarkoitus lieventää seurakunnan sisäisiä ristiriitoja. Hän puhui väärinymmärryksestä ja itsensä ilmaisemisen vaikeudesta sekä siitä, miten tärkeää hänen itsensäkin on tehdä parannusta joka päivä.
Oli aika laittaa piste tälle artikkelille.
Sitten soi puhelin. Soittaja on Vuosaaren seurakunnasta. Hän puhuu kuiskaten ja kertoo, että seurakunnassa on moni asia nyt tosi huonosti.
– Täällä on pelon ilmapiiri. Jos Jussi [Mäkelä] saisi tietää, että kerron tämän, joutuisin todella vaikeuksiin, Vuosaaren seurakunnan työntekijä sanoo Kirkko ja kaupungille.
Hän kertoo Mäkelän huutavan alaisilleen.
Kuluneen kevään aikana Mäkelä on antanut työntekijälle varoituksen, mutta joutunut perumaan sen, kun lähiesimies on kirjelmöinyt asiasta ja osoittanut, että varoitus on aiheeton.
Joku sanoi neuvostossa, että Lea ei pääse taivaaseen, kun se puhuu noin.
Moni työntekijä sanoo Kirkko ja kaupungille samaa.
– Ei hän kohtele minua sen kummemmin kuin muitakaan. Kyllä tämä on sitä todellisuutta, että hän huutaa. Viestintä on yksisuuntaista, eikä hän kuuntele, kertoo eräs työntekijä.
Vuosaaren seurakuntaneuvoston edellisen kauden varapuheenjohtaja Lea Purhonen kertoo, että kirkkoherra oli haluton puuttumaan seurakuntaneuvostossa ilmenneeseen hengelliseen väkivaltaan.
– Joku sanoi neuvostossa, että Lea ei pääse taivaaseen, kun se puhuu noin. Ilmoitin kirkkoherralle, ettei seurakunnassa tarvitse sietää tuollaista hengellistä väkivaltaa, mutta Jussi kiivastui minulle ja kiisti hengellisen väkivallan, Purhonen kertoo.
”Jussilla sanoma on kaikkein kirkkaimpana”
Kirkkoherra Jussi Mäkelällä on myös vankkoja tukijoita. Yksi näkyvimmistä on seurakuntaneuvoston luottamushenkilö Heikki Pynnönen.
Pynnönen arvostaa Mäkelää ja Kuninkaan iltoja. Kuninkaan illoissa hän seisoo usein eteisessä ja kättelee kaikkia vieraita lämpimästi.
Kyllähän papit yleensäkin ovat hyviä, ja jokainen julistaa omalla persoonallaan. Mielestäni Jussilla sanoma on esillä kaikkein kirkkaimpana, mutta nyt siitä on tehty ongelma.
– Heikki Pynnönen
– Arvostan Jussi Mäkelää siinä, miten selkeästi ja rohkeasti hän pitää esillä Raamatun mukaista uskoa, Pynnönen kehuu.
– Kyllähän papit yleensäkin ovat hyviä, ja jokainen julistaa omalla persoonallaan. Mielestäni Jussilla sanoma on esillä kaikkein kirkkaimpana, mutta nyt siitä on tehty ongelma, Pynnönen sanoo.
Hänen mielestään oli outoa, että Tulkaa kaikki -liike julkaisi Mäkelää koskevan kannanoton Facebookissa. Hän ei myöskään lämpene Pauli Löijan aloitteelle viestintäryhmästä.
– Pidän poikkeuksellisena käytöksenä sitä, että ennen ensimmäistäkään seurakuntaneuvoston kokousta on tällaisia ulostuloja. En muista tällaista tapahtuneen koskaan aiemmin, että kritisoidaan selvää julistusta vastaan. Kyllä tämä haiskahtaa ajojahdilta, Pynnönen sanoo.
Hän korostaa, että kukaan ihminen ei voi miellyttää kaikkia.
– Ikinä ei tule sellaista tilannetta, että yksi ihminen voisi miellyttää ihan kaikkia. Joku on laitahyökkääjä, joku puolustaja, joku keskushyökkääjä ja maalintekijä. Me olemme erilaisia. Jussi on myös saanut paljon myönteistä palautetta, ja jouluyön messun jälkeen eräskin seurakuntalainen sanoi, että Jussihan piti elämänsä saarnan, Pynnönen sanoo.
Mutta eikö Pynnösen korviin ole kantautunut, että seurakunnan työyhteisössä saattaa olla ongelmia?
– No en ole kuullut tällaista. Sen sijaan Jussin edeltäjän aikana kuulin välillä vastalauseita. Ainahan työyhteisöissä on jotakin, missäpä ei olisi, Pynnönen sanoo.
Mäkelä pyytää Pauli Löijalta anteeksi
Lopuksi Jussi Mäkelä soittaa Kirkko ja kaupungin toimitukseen. Hän on saanut lehdeltä sähköpostissa vielä joukon kysymyksiä johtamistyylistään. Asia oli jo tullut julkisuuteen, sillä Kotimaa24 oli julkaissut uutisen siitä, että tuomiokapituli tekee Vuosaaren seurakunnassa työhyvinvointikyselyn.
– On surullista, jos joku minua työyhteisössämme pelkää. Huutaminen ei kuulu työpaikalle, ja en sitä harrasta. Sen sijaan moni on ihmetellyt, miten pysyn rauhallisena, vaikka saan kaikkien kuullen kovaakin kriittistä palautetta. Näin kävi esimerkiksi työyhteisökokouksessamme muutama viikko sitten. Se osoittaa, että työntekijät uskaltavat sanoa minulle ikäviäkin asioita ääneen, Mäkelä sanoo.
Hän korostaa, ettei hyväksy hengellistä väkivaltaa missään oloissa.
– En hyväksy missään muodossa hengellistä väkivaltaa, enkä muista, että kukaan olisi kokouksessamme kenellekään noin julmasti sanonut. Mutta koska tapaus on jäänyt varapuheenjohtajan mieleen, niin kokemus on hänelle varmasti ollut todellinen. Olen pahoillani, että en ole sitä huomannut enkä siihen puuttunut. Voisiko kyse olla väärinkäsityksestä?
En ole täydellinen esimies, ja monia virheitä olen urani aikana tehnyt. Mutta myös myönnän ne, ja pyydän anteeksi niiltä, joita se koskee.
– Jussi Mäkelä
Annetuista ja perutuista varoituksista Mäkelä toteaa, että ne ovat luottamuksellisia asioita. Niistä ei ole lupa puhua julkisuudessa.
–Toimimme aina niin, että kuulemme yhdessä lähiesimiehen kanssa työntekijää. Kenellekään ei anneta varoituksia kuulematta häntä ensin, Mäkelä sanoo.
– En ole täydellinen esimies, ja monia virheitä olen urani aikana tehnyt. Mutta myös myönnän ne, ja pyydän anteeksi niiltä, joita se koskee. Esimerkiksi mokasin viimeksi seurakuntaneuvoston kokouksessa, koska epätarkasta ilmaisustani saa käsityksen, että syytän aloitteen tekijää mustamaalaamisestani, Mäkelä sanoo.
Hän ei tarkoittanut Pauli Löijaa.
– Tarkoitin kahta muuta Tulkaa kaikki Vuosaari -liikkeen jäsentä, jotka ovat julkisesti kirjoittaneet minun sanoneen sellaista, mitä en ole sanonut. Sanomiseni on tarkistettavissa netistä. Pyydän nöyrästi aloitteentekijältä anteeksi, että aiheutin hänelle kärsimystä, ja toivon, että hyvät välimme palaavat ennalleen, Mäkelä sanoo.
Juttua korjattu 29.3. klo 11.35. "Homoseksuaalisuudesta eheytynyt Ari Puonti" muutettu muotoon "Ari Puonti, joka on kertonut eheytyneensä homoseksuaalisuudesta". Kohtaan "Helmikuun alussa Tulkaa kaikki -liike julkaisi Facebook-sivullaan " lisätty sana "paikallisella Facebook-sivuillaan."
Jaa tämä artikkeli:
Toimitus suosittelee
Osa Vuosaaren luottamushenkilöistä kanteli kirkkoherran ja muun seurakuntaneuvoston toiminnasta – taustalla erimielisyys yhdenvertaisuutta edistävän asiakirjan käsittelystä
AjankohtaistaValituksen laatijat haluavat selvyyden siihen, onko asian käsittelyssä menetelty oikein. Marja Lindholmin ja Jussipekka Jyväsjärven mukaan kyse on sekä menettelytavoista että teologisista tulkinnoista.