”Kirkko ei kaipaa inter­sektionaalista feminismiä” – Onko näin?

”Kirkko ei kaipaa inter­sektionaalista feminismiä” – Onko näin?

Jyri Komulainen, Soili Haverinen ja Ella Luoma ottavat kantaa ajankohtaiseen kysymykseen.

Kuva: Kirkon viestintä / Aarne Ormio

Kuva: Kirkon viestintä / Aarne Ormio

”Intersektionaalinen feminismi viittaa yhteiskunnalliseen analyysiin, joka huomioi yksilön asemaan vaikuttavat monet tekijät, esimerkiksi sukupuolen, etnisyyden ja tulotason. Kirkon toiminnan tulee perustua ajantasaiseen ajatteluun, joten intersektionaalinen feminismi kuuluu kirkon työkalupakkiin.

Itse omaksuin intersektionaalisuuden idean opiskellessani Intiassa. Kastittomien dalit-teologia nosti esille, miten kastiton kristitty nainen kokee kastisyrjinnän lisäksi syrjintää myös kristittynä ja naisena. Hän on siksi omassa yhteiskunnassaan ”kolminkertaisesti” sorrettu.

Minusta on huimaa, että Jeesus kohtaa halveksitun samarialaisen naisen niin, että huomioi tämän sukupuolen, etnisyyden, uskonnon ja sosiaalisen aseman (Joh. 4:5–30). Intersektionaalisuuden malli löytyy näin jo Raamatun sivuilta.”

Jyri Komulainen, teologian tohtori, uskonnontutkija ja piispainkokouksen pääsihteeri

 

Kuva: Sakari Röyskö

Kuva: Sakari Röyskö

”Intersektionaalinen feminismi tarkastelee ihmisen asemaan vaikuttavia tekijöitä aiempia feminismin muotoja monipuolisemmin. Se ei kuitenkaan onnistu tuomaan kärsiville mitään uutta hyvää, joka ei olisi ollut kristillisessä uskossa vahvempana jo alusta asti, koska se kärsii samasta sekulaarin arvopohjan heikkoudesta kuin muukin feminismi. Pohjimmiltaan se elää niistä luokitteluista, joita sanoo vastustavansa.

Kristillisen uskon mukaan jokaisella ihmisellä on ehdoton ja ääretön arvo ominaisuuksistaan ja asemastaan riippumatta. Kukaan meistä ei ole pelkästään väärinkäytösten uhri tai vallan väärinkäyttäjä. Olemme sekä että. Siksi Kristus uhrasi verensä ristillä sekä sortajan että sorretun puolesta. ­Armo ja anteeksiantamus kuuluvat kaikille.”

Soili Haverinen, teologian maisteri ja kirkolliskokousedustaja

 

Kuva: Jani Laukkanen

Kuva: Jani Laukkanen

”Kristinuskossa on kyse siitä, että meidän tulee aina ja kaikessa ajatella heitä, jotka ovat kaikista heikoimmassa asemassa. Lukeehan Raamatussa, että kaiken minkä teemme kaikkein vähimmille veljillemme, teemme myös Jeesukselle itselleen – tai jätämme tekemättä.

Intersektionaalinen feminismi auttaa kristittyjä tunnistamaan sellaisia vallan ja sorron muotoja, joita emme tule ajatelleeksi tai osaa hahmottaa. Se auttaa meitä näkemään, keitä itse sorramme tai ketkä sortavat meitä.

Globaalissa maailmassa on vaikea hahmottaa, ketkä käyttävät valtaa ja kuka riistää ja hyväksikäyttää ketä. Jo pelkän t-paidan ostamiseen voi liittyä valtava määrä riistoa ja muita syntejä. Kun sorron rakenteita tuodaan päivänvaloon, niihin on helpompi puuttua. Intersektionaalisen feminismin tarjoamat työkalut auttavat kilvoittelussa kohti maailmaa, jossa kristityt asettuvat aina heikomman puolelle.”

Ella Luoma, teologian maisteri ja kristitty feministi

Jaa tämä artikkeli:

Lue lisää:

Kommentoi