Jouluradio teki joulumusiikista trendin ja tavoittaa kuulijoita 129 maassa
Jouluradio kiinnostaa kuulijoita niin Suomessa kuin maailmalla.

Jouluradio kiinnostaa kuulijoita niin Suomessa kuin maailmalla.

Jouluradio teki joulumusiikista trendin ja tavoittaa kuulijoita 129 maassa

Tavoittavuus parani erityisesti 25–34-vuotiaiden keskuudessa edelliskauteen verrattuna.

Jouluradion viidestoista tuotantokausi päättyi kiristyneestä kilpailutilanteesta huolimatta hyviin lukuihin. Kansallisen radiotutkimuksen mittaama viikkotavoittavuusluku 686 000 laski edellisestä tuotantokaudesta vain hieman eli vajaat neljä prosenttia.

Jouluradio kasvatti kuitenkin tavoittavuuttaan erityisesti 25–34-vuotiaiden keskuudessa edelliseen kauteen verrattuna. Kanavaperheen viikkotavoittavuus oli 14 prosenttia ja pääkaupunkiseudulla 16 prosenttia. Tuoreina verkkoradiokanavina lanseerattiin Happy Holidays! ja RnB Christmas. Uusina kuuntelualueina mukaan tulivat Kokkolan, Kouvolan ja Kotkan seudut.

Kanavaperheen verkkosivuilla oli 1,5 miljoonaa käyntiä, mikä vastaa edellisten vuosien tasoa. Yksittäisiä vierailijoita oli tällä kaudella 575 000. Jouluradion kansainvälisestä kattavuudesta kertoo, että verkkovierailuja oli yhteensä 129 maasta. Moni ulkosuomalainen kaipaa joulumusiikkia Suomesta.

– Jouluradio on joulumusiikin mediavaikuttaja ja itseään isompi, koska se on saanut monet muutkin radiokanavat oivaltamaan joulumusiikin merkityksen kuulijoille. Viisitoista vuotta sitten mikään radiokanava ei ottanut joululauluja soittolistoilleen, vaikka joka joulu kirkot täyttyvät ihmisistä, jotka haluavat laulaa joululauluja. Nyt on toisin, iloitsee toimituspäällikkö Riitta Kalliorinne.

Vaikka kilpailu on kiristynyt, Jouluradio on joulumusiikin lippulaiva. Perinteeksi tullutta uusinta versiota Hoosiannasta odotetaan aina kovasti. Tämänvuotinen Tuure Kilpeläisen ja Kaihon Karavaanin tilaustyönä versioima Hoosianna ja siitä tehty musiikkivideo saivat kiittävän vastaanoton.

Jouluradion ideoimaa perinteistä Joululaulupäivää vietettiin toista kertaa 15.12.

Jouluradio lopetti lähetyksensä loppiaiseen, mutta hiljaisuutta kesti vain kaksi viikkoa, sillä pääkanava soi jatkossa läpi vuoden verkossa kanavan nettisivujen kautta.

– Muuntuminen kokovuotiseksi musiikkikanavaksi on varsin vaivaton askel aikaisemmasta, koska ohjelmisto koostuu musiikkilistoista eikä puheohjelmista, Kalliorinne kertoo.

Tulevaa lähetyskautta varten on taas otettu opiksi ja tarkoitus on tehdä taas entistäkin vuorovaikutteisempaa mediaa.

– Tavoitteena on päästä vieläkin parempaan vuorovaikutukseen kuuntelijoiden kanssa. Jotta tässä onnistutaan, on meidän oltava entistä enemmän hereillä somekanavissa, Kalliorinne painottaa.

Jouluradion tuottaa pääkaupunkiseudun seurakuntien mediatoimitus Toivontuottajat yhteistyössä kuuluvuusalueiden seurakuntien kanssa. Musiikki soi tauotta ja ilman mainoksia.

Jaa tämä artikkeli:

Lue lisää:

Kommentoi