null Katri Ylinen varoi lapsena metsää, jossa saatananpalvojien kerrottiin naulaavan oravia puihin – tietokirjassaan hän jäljittää totuutta satanisteista

Katri Ylistä peloteltiin lapsena saatananpalvojilla. Hänen isänsä löysi surmatun miehen, jota arveltiin saatananpalvojien tappamaksi.

Katri Ylistä peloteltiin lapsena saatananpalvojilla. Hänen isänsä löysi surmatun miehen, jota arveltiin saatananpalvojien tappamaksi.

Ajankohtaista Hyvä elämä

Katri Ylinen varoi lapsena metsää, jossa saatananpalvojien kerrottiin naulaavan oravia puihin – tietokirjassaan hän jäljittää totuutta satanisteista

Kirja Saatanallinen paniikki palaa 1990-luvun selvittämättömään surmatyöhän ja huoleen verta uhraavista teineistä. Katri Ylinen tutustuu myös nykypäivänä vaikuttaviin satanistiyhteisöihin.

Ruumis löytyi Katri Ylisen kodin läheltä Nokialta pitkäperjantaina vuonna 1996. Ylinen oli tuolloin viiden vanha, ja löytäjä hänen isänsä. Tapettu mies oli pidetty nuorisotyöntekijä ja vihreä kunnanvaltuutettu Markku Mallat.

Pikkukaupungissa kiersi huhu, jonka mukaan ruumis olisi maannut maassa kuin Jeesus ristillä: kädet levällään ja nilkat ristissä. Puhuttiin myös, että saatananpalvojat olisivat tappaneet Mallatin.

Saatananpalvonta oli paljon esillä mediassa 1990-luvulla. Lehtiotsikot julistivat: ”Saatana saapui Suomeen”, ”Saatananpalvonta kiinnostaa alle 20-vuotiaita nuoria” ja ”Saatananpalvojien tekemät rikokset ovat lisääntyneet”.

Kristillistä nuorisotyötä tekevä Riku Rinne vieraili kouluissa varoittamassa saatananpalvonnasta. Viiltelystä puhuttiin veren uhraamisena saatanalle.

Ylistä jäi vaivaamaan, mistä 90-luvun saatanan­palvontailmiössä oli kyse. Oliko saatananpalvojia oikeasti olemassa ja jos, niin missä he ny­kyään ovat?

On tilastollisesti aika epätodennäköistä joutua satanistin rituaalimurhaamaksi.

Lokakuussa julkaistavassa tietokirjassa Saatanallinen paniikki (Kosmos 2024) Ylinen kaivelee arkistoja sekä haastattelee poliiseja, tutkijoita, pappeja ja saatanasta jollain tapaa kiinnostuneita ihmisiä.

Saatana rakastaa seitania Instagramissa

Katri Ylinen oppi kirjaa tehdessään, että saatananpalvoja on median antama nimitys, josta moni satanisti sanoutuu irti. Lisäksi kävi ilmi, että heitä on helppo löytää.

Satanistit tekevät Instagramissa eheytyshoitojen vastaisia kannanottoja, julkaisevat Satan loves Seitan -nimisen vegaanisen reseptikirjan ja myyvät tarroja, joissa kilipukki hymyilee pentagrammi otsassaan tikkareiden ja mansikoiden keskellä.

Värikkään Instagram-tilin takana on Yhdysvalloista Suomeen levinnyt ateistinen ja liberaali The Satanic Temple. Mukana on paljon naisia.

Ylinen kävi kirjaansa varten myös Helsingin Pakanallisilla syysmessuilla, joilta olisi saanut esimerkiksi läpinäkyvät, glitterillä koristellut pentagrammikorvakorut.

– Uusi feminiininen estetiikka voi olla alakulttuurin sisäistä kapinointia. Perinteisissä satanistisissa tarinoissa naisen rooli tuntuu olleen lähinnä siinä, että mustaa messua vetävän miespapin alttarina on alaston nainen.

Ylisestä satanismin ytimessä on vastustaminen.

– Jos yhteiskunta on satanistin mielestä fasistinen, saatanan on oltava liberaali. Jos yhteiskunta on hänestä liian liberaali, saatana on fasisti.

Katri Ylinen on helsinkiläinen podcastaaja, tietokirjailija ja alkoholittomien yökerhoiltojen järjestäjä, jonka esikoisteos käsitteli raitistumista. ”Viinapirusta on yllättävän lyhyt matka saatanaan.”

Katri Ylinen on helsinkiläinen podcastaaja, tietokirjailija ja alkoholittomien yökerhoiltojen järjestäjä, jonka esikoisteos käsitteli raitistumista. ”Viinapirusta on yllättävän lyhyt matka saatanaan.”

Äärioikeistosatanismi on ultramaskuliinista

Suomessa vaikuttaa sekä liberaaleja että ääri­oikeistolaisia satanisteja. Äärikoikeisto­laisessa Order of Nine Anglesissa pyritään kunnian­himoisiin urheilusuorituksiin, itsensä etsimiseen ja ylittämiseen.

– Äärioikeistosatanismiin liittyy myyttinen arjalaisen miehen ihanne, vahvemman oikeus ja naisvihaa. On löydetty asioita, jotka puhuttelevat yhteiskuntaan pettyneitä valkoisia nuoria miehiä, Katri Ylinen sanoo.

Order of Nine Anglesin rituaalipolkuun liittyy myös väkivaltaa, ja sen teksteissä mainitaan rituaali­murhakin. Ylisen haastattelema suojelupoliisi toteaa: ”Jos ihminen kannattaa äärioikeistolaista ideologiaa, jonka peruslähtökohta on jo itsessään ääriväkivaltainen toiminta, niin helpostihan ihminen silloin omaksuu muutakin synkkää ideologiaa vahvistaakseen näkemyk­siään.”

Nyt ei ole varaa tulla riivatuksi, kun on niin paljon meneillään.

Ylinen näki painajaisia, kun hän perehtyi saatananpalvontaan liitettyyn Hyvinkään paloittelusurmaan vuodelta 1998 sekä nykyisten äärioikeistosatanistien ajatteluun.

– Vaikka on tilastollisesti aika epätodennäköistä joutua satanistin rituaalimurhaamaksi, ajatus tuntuu silti epämiellyttävältä.

Ylinen katseli huonosti nukuttujen öiden jälkeen Mustaa raamattua pöydällään, kunnes palautti sen avaamattomana kirjastoon. Joidenkin legendojen mukaan teoksen lukeminen kutsuu pahoja henkiä, jotka voivat vahingoittaa lukijaa.

– Tuli sellainen olo, että nyt ei ole varaa tulla riivatuksi, kun on niin paljon meneillään. En ota sitä riskiä, että kotiini tulee jotain demoneita pyörimään.

Käännöskirja Noidankehässä määritti Katri Ylisestä pitkälti sävyn, jolla saatananpalvonnasta puhuttiin julkisuudessa 1990-luvulla. Saatananpalvonta liitetään kirjassa huumekauppaan ja lasten hyväksikäyttöön.

Käännöskirja Noidankehässä määritti Katri Ylisestä pitkälti sävyn, jolla saatananpalvonnasta puhuttiin julkisuudessa 1990-luvulla. Saatananpalvonta liitetään kirjassa huumekauppaan ja lasten hyväksikäyttöön.

Satanistit järjestävät metsärituaalin Espoossa

Satanistien öiseen metsärituaaliin lähteminen hieman jännitti Katri Ylistä. Hän oli lapsena vältellyt tiettyjä metsiköitä, koska koulun vanhempainillassa oli varoitettu, että niissä kokoontui saatananpalvojia. Puhuttiin puihin naulatuista kissoista ja oravista. Ja nyt hän aikoi osallistua rituaaliin itse.

Asenteiltaan humanistisen ja väkivallattoman Perkeleen Temppelin seurakuntalaisten oli määrä kokoontua espoolaiseen metsään pitkäperjantaina vuonna 2024. Paikalle saapui kymmenkunta satanistia. He askartelivat pieniä hahmoja ja esineitä, jotka kuvasivat asioita, joista he halusivat päästää irti. He polttivat keskiyöllä esineet luvattomassa nuotiossa.

– Olin lukenut salaseuroista, joissa pukeudutaan mustiin viittoihin ja manataan esiin pimeitä voimia, sekä orgioista, joissa ylipappi ja -papitar nostattavat ihmisiä kliimaksiin.

– Todellisuudessa tyypit söivät sipsejä, kuuntelivat metallia ja juorusivat siitä, kuka oli seurustellut kenenkin kanssa pienissä okkultistisissa piireissä. Olin pikkuisen pettynyt, Ylinen vitsailee.

Katri Ylinen vieraili Saatanallista paniikkia tehdessään Azazelin Tähden veljeskunnan vuokrahuoneessa osoitteessa Fredrikinkatu 33 A. Siellä oli Luciferille omistettu alttari kobranmuotoisine kynttilänjalkoineen. Azazelin Tähti ei enää toimi siellä.

Katri Ylinen vieraili Saatanallista paniikkia tehdessään Azazelin Tähden veljeskunnan vuokrahuoneessa osoitteessa Fredrikinkatu 33 A. Siellä oli Luciferille omistettu alttari kobranmuotoisine kynttilänjalkoineen. Azazelin Tähti ei enää toimi siellä.

Ulkopuolisuuden kokemus yhdistää satanisteja

Kirjaa tehdessään Katri Ylinen oli yhteydessä moniin satanisteihin kasvokkain tai viestien välityksellä. Millaisilta tyypeiltä he vaikuttivat?

– Tämä ei ehkä ole satanistien mielestä totta, hän aloittaa.

– Mutta minusta heitä näyttää yhdistävän ulko­puolisuuden kokemus. Tämä pätee yhtä lailla ääri­oikeistolaisiin nuoriin miehiin kuin humanistisatanisteihin, jotka olivat lukeneet koko Friedrich Nietzschen tuotannon jo 12-vuotiaana. Kokemukseni mukaan satanistit eivät ole laumaeläimiä.

Ylinen sanoo, että toinen hänen kohtaamiaan eri laitojen satanisteja yhdistävä piirre on tekopyhyyden inhoaminen. Monia vaivaa ristiriita sen välillä, mitä sanotaan ja mitä oikeasti tehdään.

Kolmantena yhteisenä tekijänä Ylinen pitää vastausten etsimistä hengelliseen kaipuuseen. Satanismi koetaan voimaannuttavana.

– Alun perin ajattelin, että esimerkiksi The Satanic Temple käyttää saatanaa vain provokaation keinona. Satanisteja tavattuani en enää ajattele niin. Saatanasta on muodostunut heille merkittävä symboli.

Koulukampanja innostaa satanismiin

Palataan 1990-luvulle, jolloin saatananpalvojien rikollisjengejä ilmestyi lehtijuttujen mukaan ympäri Suomen, Helsingistä Nokialle ja sieltä Ouluun. Mistä hullunmylly saatananpalvonnan ympärillä johtui? Katri Ylinen näkee siihen monta syytä.

Saatananpalvonnasta varoittava koulukampanja levitti voimalla tietoa aiheesta. Jotkut kertoivat Yliselle kiinnostuneensa saatananpalvonnasta tai satanismista sen vuoksi. Myös kirkon vuonna 1994 tuottama valistusvideo Saatana kutsuu minua mainittiin innoittajana.

Katri Ylinen toivoo kirkon pitävän ääntä äärioikeistolaiseen terrorismiin liittyvästä satanismista. ”Kirkolla olisi nyt hyvä hetki puhua hyvästä ja pahasta.” Itse hän on ateisti.

Katri Ylinen toivoo kirkon pitävän ääntä äärioikeistolaiseen terrorismiin liittyvästä satanismista. ”Kirkolla olisi nyt hyvä hetki puhua hyvästä ja pahasta.” Itse hän on ateisti.

Suomalaiset alkoivat käyttää 1990-luvulla yhä enemmän internetiä, jossa satanismiin liittyvä materiaali levisi. Internetissä julkaistun tiedon totuudellisuutta ei osattu kyseenalaistaa kovin hyvin, kun kaikki oli uutta.

Suomessa oli syvä lama, josta seurasi perheisiin monenlaista kurjuutta. Samaan aikaan nuorisotyöstä ja mielenterveyspalveluista leikattiin. Ylinen sanoo, että monen nuoren viiltely kertoi varmaankin enemmän pahoinvoinnista kuin pimeän jumaluuden seuraamisesta.

Suojelupoliisi kertoo Saatanallinen paniikki -kirjassa, ettei todisteita nuorten järjestäytyneestä rekrytoimisesta saatananpalvontaan 1990-luvulla ole löytynyt. Ei ole todisteita siitäkään, että saatananpalvontaa harrastaneet nuoret olisivat koskaan sitoutuneet yhden ideologian ja tavoitteen alle.

Entä mitä Markus Mallatille tapahtui, surmasivatko saatananpalvojat hänet vuonna 1996? Mallatin ruumiin löytänyt Ylisen isä torppaa kirjassa puheet, jonka mukaan tämä olisi aseteltu ristiinnaulitun T-asentoon. ”Se makas siinä sillai kädet rinnalla ja nilkat ristissä, ihan niinku se ois nukahtanut omaan sänkyynsä.”

Henkirikos on yhä selvittämättä. Sisä-Suomen poliisi vastasi Ylisen tiedusteluihin sähköpostilla: ”Tutkinnanjohtaja sanoi, ettei asiassa tullut esiin s-palvontaa”.

Monen sortin satanisteja

Satanistit ovat marginaalinen ihmisjoukko. ­Uskontotieteilijä Jussi Sohlberg Kirkon tutkimus ja koulutus -yksiköstä arvioi, että satanistisiin yhteisöihin osallistuu Suomessa muutama sata ihmistä.

Sohlberg jakaa satanistit karkeasti kahteen suuntaukseen. Ne ovat ateistinen ja teistinen satanismi. Teistisessä suuntauksessa saatanaa pidetään yliluonnollisena voimana ja painotetaan salattua tietoa, joka ei ole kaikkien saatavilla.

The Satanic Temple on ainoa virallinen suomalainen satanistinen seurakunta. Siinä on satakunta jäsentä. The Satanic Temple on osa yhdysvaltalaista liikettä, joka on arvoiltaan ateistinen, liberaali, humanistinen ja väkivallaton. Se pyrkii vahvistamaan ihmisten tasa-arvoa ja yhdenvertaisuutta yhteiskunnassa. The Satanic Temple rekisteröityi Suomessa yhdistykseksi vuonna 2022.

Perkeleen temppeli muistuttaa arvoiltaan The Satanic Templea. Sen erityispiirteenä ovat vaikutteet suomalaisesta kansanperinteestä sekä satanistiset performanssit, joissa esimerkiksi häpäistään rituaalinomaisesti kristinuskoon liittyviä esineitä. Perkeleen Temppeli perustettiin vuonna 2020.

Anton LaVeyn 1960-luvulla kehittelemä ateistinen satanismi puhuttelee joitakin ihmisiä.

Azazelin Tähden mukaan saatana on osa yliluonnollista todellisuutta. Vuonna 2006 perustetun Azazelin tähden maailmankatsomuksessa on aineksia muun muassa teosofiasta ja ruusuristiläisyydestä. Jeesuksen persoonaan suhtaudutaan kunnioittavasti, ja vuorisaarnaetiikkaa pidetään tärkeänä. Liike sanoutuu irti väkivallasta ja politiikasta.

Order of Nine Angles eli ONA yhdistää satanismin äärioikeistolaisuuteen ja väkivaltaiseenkin radikaaliin toimintaan. Se katsoo edustavansa perinteistä, teististä satanismia ja pitää muita satanisteiksi itseään kutsuvia ryhmiä karnevalistisina pelleilijöinä. ONA kannustaa jäseniään karaisemaan itseään, julistaa ihmisten välistä epätasa-arvoa ja on avoimen juutalaisvihamielinen. Pyrkimyksenä on länsimaisen demokraattisen yhteiskunnan ja sen arvomaailman hävittäminen. ONA:n ideologia liittyy tuoreeseen Kankaanpään äärioikeistoterrorismiepäilyyn. ONA toimii väljänä verkostona, jossa arvioidaan olevan maailmanlaajuisesti parituhatta henkeä. Ideologia levisi Suomeen 1990-luvun alussa.

Black metal -skenessä on mukana myös pimeyden voimista kiinnostuneita bändejä. Satanismi puhuttelee osaa kuulijakunnasta, toiset kuuntelevat musiikkia ilman syvempää yhteyttä tähän ajatusmaailmaan.

Jaa tämä artikkeli:

Toimitus suosittelee

Pappi ja satanisti vastasivat yhdessä 10 perustavaan kysymykseen elämästä, kuolemasta ja rakkaudesta – ”Mitä hittoa?”

Hengellisyys

”On ihanaa lipitellä kahvia papin kanssa, syödä pullaa ja puhua siitä, että feminismin pitäisi voittaa”, satanisti Henri Hiljander sanoo. Sitten tulee mutta.




Löydä lisää näkökulmia


Keskustele Facebookissa
Keskustele ja kommentoi Facebookissa
Lähetä juttuvinkki
Lähetä juttuvinkki
Kirkko ja kaupunki -mediaan.

Tilaa Kirkko ja kaupungin viikoittainen juttukooste.