null Pappi ja satanisti vastasivat yhdessä 10 perustavaan kysymykseen elämästä, kuolemasta ja rakkaudesta – ”Mitä hittoa?”

Pappi Marjut Mulari uskoo Jumalaan ja saatanaan, satanisti Henri Hiljander ei kumpaankaan.  

Pappi Marjut Mulari uskoo Jumalaan ja saatanaan, satanisti Henri Hiljander ei kumpaankaan.  

Hengellisyys

Pappi ja satanisti vastasivat yhdessä 10 perustavaan kysymykseen elämästä, kuolemasta ja rakkaudesta – ”Mitä hittoa?”

”On ihanaa lipitellä kahvia papin kanssa, syödä pullaa ja puhua siitä, että feminismin pitäisi voittaa”, satanisti Henri Hiljander sanoo. Sitten tulee mutta.

Mitä tapahtuu, kun pappi ja satanisti kohtaavat? Espoolainen satanisti ja Perkeleen temppelin harhaanjohtaja Henri Hiljander, 38, ja helsinkiläinen oppilaitospappi Marjut Mulari, 35, ovat luvanneet keskustella elämän tarkoituksesta, helvetistä, rakkauden olemuksesta ja muista suurista kysymyksistä.

Ensin otetaan kuitenkin kahvia. Pappi Mulari vaalentaa sen kaurajuomalla, satanisti Hiljander haluaa omansa ”mustana kuin sieluni”.

1. Millainen rooli Jumalalla ja saatanalla on elämässäsi?

Satanisti:

– Niiden rooli on minulle puhtaasti symbolinen. En usko henkiolentoihin. Satanistiset rituaalit merkitsevät minulle suomalaisen kansanperinteen seuraamista ja mielenrauhan hankkimista.

– En välitä fyysisestä väkivallasta, mutta harrastan vihamiesteni kiroamista. Minulla on ollut puusta veistettyjä ihmisen kuvia mukana öisellä hautausmaalla. On perinteisesti uskottu, että kalman väki liikkuu siellä, vaikka en itse usko sellaiseen.

Pappi:

– Uskon Jumalaan ja saatanaan. Ajattelen, että persoonallinen paha on olemassa, mutta hänellä ei ole minkäänlaista roolia tai valtaa elämässäni, koska Jeesus voitti saatanan.

– Koko olemassaolon käsitykseni perustuu siihen, että Jumala on luonut minut ja maailman. Toisten ihmisten palveleminen merkitsee minulle Jumalan palvelemista.

– Itselleni tärkeitä, toistuvia hengellisiä rituaaleja ovat ehtoollinen kirkossa ja iltarukous lasten kanssa. Myös aamukahvin nauttiminen on hetki pysähtymiselle ja kiitokselle.

Tykkään varastaa kirkon pääsiäisehtoolliselta siunatun öylätin.
- Satanisti Henri Hiljander

Satanisti:

– Onko sinulla vuodenaikoihin liittyviä hengellisiä rituaaleja?

Pappi:

– Kirkkovuoden ja sen paastonaikojen seuraaminen tuo elämään merkitystä, ja lisäksi se on vastalause kapitalismille. Olen vienyt kirkkovuoden vieton vähän hassutuksen puolelle. Kotonani syödään laskiaispullaa vain laskiaisena ja lauletaan joululauluja vasta ensimmäisen adventin jälkeen, piste.

Satanisti:

– Juhlakalenteri on minustakin hyödyllinen. Vietämme varmasti molemmat pääsiäistä, eri tavoin vain. Tykkään varastaa kirkon pääsiäisehtoolliselta siunatun öylätin. Sen voi vaikkapa häpäistä teatraalisesti.

– Minulla on vahvoja öylättiin liittyviä tunnemuistoja, koska olen ex-kristitty.

”Olen kiukkuinen ihminen. Jos joku kohtelee minua epäoikeudenmukaisesti, haluan hänelle aktiivisesti pahaa”, satanisti Henri Hiljander sanoo. Hänet ja pappi Marjut Mulari kuvattiin Munkkiniemenrannassa.

”Olen kiukkuinen ihminen. Jos joku kohtelee minua epäoikeudenmukaisesti, haluan hänelle aktiivisesti pahaa”, satanisti Henri Hiljander sanoo. Hänet ja pappi Marjut Mulari kuvattiin Munkkiniemenrannassa.

Pappi:

– Onko sinulla kristillinen tausta? Missä liikkeessä?

Satanisti:

– Olin rippikoulun jälkeen aktiivisesti mukana evankelis-luterilaisessa kirkossa. Luin paljon Raamattua, toimin monella rippileirillä isosena ja opetin pyhäkoulussa.

– Koin, ettei epäilyilleni ja kysymyksilleni ollut tilaa seurakunnassa. Parikymppisenä menetin uskoni ja tulin järkiini.

2. Kannatatko tasa-arvoa vai voimakkaimpien yksilöiden valtaa?

Satanisti:

– Vahvimman laki, might is right, on satanismin historiassa isossa osassa. Aatetta ihaillaan yhä fasistisessa satanismissa. On tosiasia, että elämme maailmassa, jossa vahvimmat päättävät ja heikommat kärsivät. Minusta meidän pitäisi asettua sitä vastaan.

– Oman sosiaalisen piirin ulkopuolelle jääviä ihmisiä pidetään helposti hirvittävinä olentoina, suorastaan syntisinä saatanoina. Se näkyy esimerkiksi siinä, miten jotkut suhtautuvat LGBTQ-ihmisiin ja feministeihin.

– Minä haluaisin elää tasa-arvoisessa maailmassa. Olisi noloa olla olematta feministi.

Pappi:

– Olen täysin samaa mieltä! Näen epätasa-arvon syntiinlankeemuksen seurauksena. Jeesus puolusti naisten ja lasten oikeuksia ja julisti, että kaikki ihmiset ovat Jumalan edessä samalla viivalla.

Alan itsekin uskoa enemmän saatanaan räikeiden hirveyksien kohdalla.
- Pappi Marjut Mulari

Satanisti:

– On ihanaa lipitellä kahvia papin kanssa, syödä pullaa ja puhua siitä, että feminismin pitäisi voittaa. Mutta evankelis-luterilaisessa kirkossa on myös setämiehiä, joiden mielestä vaimon tulisi alistua miehelleen, eikä nainen saisi puhua seurakunnassa. Jos Jumala olisi olemassa, hänelle olisi pieni vaiva ottaa asiaan kantaa.

Pappi:

– Jumala ei tee niin, koska hän on antanut ihmisille vapaan tahdon.

3. Miksi maailmassa on kärsimystä?

Pappi:

– Jumala ei ohjaa meitä kuin sätkynukkeja, joten ihminen voi käyttää vapauttaan myös pahan tekemiseen. Minulla tai kenelläkään muulla ei ole silti tyhjentävää vastausta siihen, miksi maailmassa tapahtuu pahoja asioita.

– Minua kiinnostaa enemmän se, että Jumala on luvannut olla ihmisten kanssa kärsimyksen hetkellä. Olen kokenut Jumalan läsnäolon, kun on ollut vaikeaa.

Satanisti:

– Vastustan käsitystä, jonka mukaan Jumala on läsnä kärsimyksen keskellä. Jos näin olisi, tapaisimme Jumalan tällä hetkellä Palestiinassa, jossa Israel suorittaa kansanmurhaa.

Pappi:

– Uskon, että Jumala on siellä raunioiden alla.

Satanisti:

– No mitä hyötyä sellaisesta on?

Pappi:

– Hän on siellä silti.

4. Mikä helvetti on?

Satanisti:

– Meillä on tasan yksi elämä, josta voimme olla varmoja, ja siinä yksi helvetti. Se ovat toiset ihmiset.

Poltan mieluummin kynttilää molemmista päistä kuin taannun elävään kuolemaan, jossa kuljen päivästä toiseen kummemmin nauttimatta.
- Satanisti Henri Hiljander

Pappi:

– Yhdyn siihen, että meillä on yksi elämä. Uskon, että se jatkuu kuolemankin jälkeen.

– Raamatussa on värikkäitä kuvailuja itkusta ja hammasten kiristyksestä, mutta minun on vaikea uskoa, että hyvä ja armahtava Jumala lähettäisi ihmisiä ikuiseen kärsimykseen.

– Kadotus on minusta kuvaavampi sana kuin helvetti. Kenenkään ei ole pakko mennä kuoleman jälkeen Jumalan luo. Varmaan voi myös kadota, lakata olemasta.

– Se helvetti, jolla pelotellaan, tapahtuu maan päällä. Jollekin helvetti voivat olla toiset ihmiset, toiselle yksinäisyys. Sota on todellakin maanpäällinen helvetti.

Satanisti:

– Helvetti on kyllä keskeinen osa kristillistä mytologiaa. Raamatussa puhutaan viimeisestä tuomiosta, jossa ihmisiä jaotellaan vuohiin ja lampaisiin. On ikuinen pimeys ja mato, joka ei koskaan kuole.

– Helvetti asettaa Jumalan kiusalliseen rooliin. Hän näyttäytyy sadistina, jonka luomassa maailmassa valtaosa ihmisistä joutuu kärsimään ikuisesti, koska he eivät usko Jeesukseen. Tällainen kiduttaja ei voi olla laupias.

Sekä pappi Marjut Mulari että satanisti Henri Hiljander viettävät syksyllä kurpitsajuhlaa. ”Halloweenina nauran kuolemalle ja sille, että Jeesus voitti kuoleman vallan”, Mulari sanoo.

Sekä pappi Marjut Mulari että satanisti Henri Hiljander viettävät syksyllä kurpitsajuhlaa. ”Halloweenina nauran kuolemalle ja sille, että Jeesus voitti kuoleman vallan”, Mulari sanoo.

Pappi:

– Loogisesti ajateltu! Tästä päästään Raamatun tulkintaeroihin. Jeesuksen sanomasta voi löytää myös täysin toisenlaisen Jumalan.

– Ehkä ihmiset ovat tarvinneet ajatusta siitä, että paha saa palkkansa. Jumalallinen oikeudenmukaisuus on kuitenkin sitä, että pahakin armahdetaan.

 Satanisti:

– Armahduksen seurauksena meillä on katolinen kirkko, joka mahdollistaa lasten raiskauskulttuurin.

 Pappi:

– Valitettavasti ihmiset käyttävät uskontoja myös väärin. Kristinuskosta voidaan tehdä itsensä irvikuva. Alan itsekin uskoa enemmän saatanaan räikeiden hirveyksien kohdalla.

5. Mitä ajattelet anteeksiannosta?

Pappi:

– Uskon, että pahat asiat, joita väistämättä teen perisynnin vuoksi…

Satanisti:

– Ja kapitalismin vuoksi!

Pappi:

–  …joita teen myös perisynnin aiheuttaman kapitalismin vuoksi, on jo annettu anteeksi. Tämä ei tarkoita, että voin tehdä miten paljon pahaa tahansa ja pääsen silti taivaaseen.

– On sanottu, että anteeksi antakaa, kuten olette anteeksi saaneet. Ihmisen saattaa olla mahdoton antaa joitakin asioita anteeksi, mutta kristitty voi luottaa siihen, että ainakin Jumala pystyy anteeksiantoon.

Satanisti:

– Anteeksianto on pahimpia asioita, joita kristinusko tuuttaa. Pitäisi painottaa enemmän vastuuta omista teoistaan. Esimerkiksi raiskaajille ei pitäisi antaa anteeksi. Jos heidät teurastettaisiin, niin lopputuloksena olisi huomattavasti vähemmän raiskaajia ja parempi maailma.

Pappi:

– Minun on vaikea nähdä, miten raiskaajien teurastaminen lisäisi hyvyyttä maailmaan. Sen seurauksena olisi pikemminkin verinen koston kierre, vendetta, joka jatkuu sukupolvesta toiseen. Sellaisista riittää maailmassa esimerkkejä.

Meidän pitäisi käydä joskus kaljalla.
- Pappi Marjut Mulari

Satanisti:

– On totta, että näihin asioihin ei löydy niin yksinkertaista ratkaisua, että sen voisi painattaa t-paitaan. Mutta jos kuljettaisimme jättikorporaatioiden omistajat giljotiinille, se olisi minusta hyvä alku sille, että me muut voisimme miettiä, miten maailma pelastetaan ilmastokatastrofilta.

Pappi:

– Jos joidenkin ihmisten elämä ei olisi meille minkään arvoista, miksi pelastaisimme muitakaan ilmastokriisiltä? Ajattelen, että ihmisyytemme on kiinni siitä, miten kohtelemme myös riistofirmojen omistajia.

– Raiskaajat kuuluvat maan päällä vankilaan, jossa heidän täytyy saada tukea siihen, etteivät he enää raiskaisi. Veronkiertäjien on maksettava veronsa, ja jos ilmastokriisiä edesauttavat korporaatiopomot rikkovat lakeja, heidän on saatava rangaistuksensa. On olemassa maallinen ja jumalallinen oikeudenmukaisuus erikseen.

6. Mitä rakkaus sinulle merkitsee?

Satanisti:

– Olen romantikko! Uskon vain kahteen asiaan, rakkauteen ja matematiikkaan, koska en ymmärrä kumpaakaan.

– Rakastan lapsiani, läheisiä ystäviäni ja itseäni. Rakkaudenteko voi olla vaikka sellainen, että pakotan lapseni ottamaan silmätipat, kun hänellä on silmätulehdus.

Pappi:

– Se on tosiaan rakkautta! Tunnen tietysti eniten rakkautta läheisiäni kohtaan, ja rakastan myös itseäni, kuten Jeesus kehottaa.

– Pappina saan rakastaa työkseni tuntemattomia ihmisiä. Jeesus käski rakastaa myös vihollista. Se ei ole helppoa eikä luontevaa, mutta pyrin siihen kohdatessani ihmisiä livenä ja somessa.

– Ajattelen, että Jumala on rakkaus, mutta rakkaus ei silti ole Jumala.

7. Mitä kuoleman jälkeen tapahtuu?

Pappi:

– Uskon, että tämän näkyvän ja maallisen todellisuuden lisäksi on olemassa näkymätön Jumalan todellisuus. Toivon päätyväni kuoleman jälkeen Jumalan todellisuuteen, siis jonkinlaiseen taivaaseen.

– Ajattelen, että tuleva elämä ei ole pelkkää sielujen hengailua vaan myös ruumiillista olemassaoloa. Jeesuskin pystyi ylösnousemuksensa jälkeen syömään, juomaan, koskettamaan ja keskustelemaan.

Satanisti:

– Kun kuolen, ruumiini toiminnot ja tietoisuuteni lakkaavat olemasta. Samalla persoonani, muistoni, tunteeni, ajatukseni ja haaveeni katoavat kuin tekstitiedosto, joka häviää tietokoneen hajotessa, ellei sitä ole tallennettu muualle.

8. Mikä on elämän tarkoitus?

Satanisti:

– Kunhan ollaan ja pyllyillään, kuvitellaan tietävämme kauheasti asioita ja sitten kuollaan. Biologisesti elämän tarkoitus on sen jatkuminen.

– Pyrin elämään niin kauan kuin elän. Poltan mieluummin kynttilää molemmista päistä kuin taannun elävään kuolemaan, jossa kuljen päivästä toiseen kummemmin nauttimatta. Erilaiset aistinautinnot auttavat kestämään olemassaolon tuskaa.

Pappi:

– Ajattelen, että jokaisen elämällä on tarkoitus, koska Jumala on luonut meidät. Ihmisen arvo ja merkitys eivät riipu ulkoisista tekijöistä, kuten siitä, mitä hän on saavuttanut.

– Ihmisellä voi olla elämänsä aikana montakin tehtävää ja tarkoitusta, ja usko auttaa niiden löytämisessä. Yleisesti ottaen tarkoituksemme on tehdä hyvää toisillemme.

– Saan hirveästi merkitystä elämään työstäni Haaga-Helian ammattikorkeakoulun oppilaitospappina. Tuntuu merkitykselliseltä olla opiskelijoiden ja henkilökunnan tukena vaikeissa elämäntilanteissa. Myös lasten kasvattaminen on minulle tärkeä elämän tarkoitus.

Pappi Marjut Mulari ja satanisti Henri Hiljander löysivät yhdistäviä arvoja. ”Mitä hittoa?” sanoo Hiljander.

Pappi Marjut Mulari ja satanisti Henri Hiljander löysivät yhdistäviä arvoja. ”Mitä hittoa?” sanoo Hiljander.

Satanisti:

– Jos ajattelen idealistisesti, että minulla on jokin itseäni suurempi projekti, niin se on inhimillisen hyvinvoinnin lisääminen. Saan tehdä sitä työssäni erikoiskirjastovirkailijana Espoossa. Kohtaan paljon monikulttuurisia nuoria, edistän lukeneisuutta ja kannustan oppimaan lisää.  

9. Miksi sinusta tuli pappi tai satanisti?

Pappi:

– Halusin ensin lääkäriksi, mutta tajusin lukiossa, etten ole matemaattisesti tarpeeksi fiksu. Ajattelin sitten, että voin auttaa ihmisiä myös pappina.

Satanisti:

– Kukaan Suomessa ei minusta edustanut rehellistä satanismia, joten ryhdyin hommaan ihan kiusallani. Vuonna 2020 otin tittelikseni Perkeleen temppelin harhaanjohtaja.

10. Haluatteko kysyä jotain toisiltanne?

Satanisti:

– Kristittyjen joukosta löytyy kristillisnationalisteja, jotka vihaavat naisia, homoja ja maahanmuuttajia, ja myös satanisteissa on sitä porukkaa. Sen sijaan sinä ja minä haluamme vähentää inhimillistä kärsimystä ja tuoda maailmaan lisää hyvää. Meillä on hyvin eri käsitys todellisuudesta, mutta samankaltaiset arvot. Mitä hittoa?

Pappi:

– Niinpä! On ollut hauska löytää yhteistä maaperää, vaikka maailmankuvat ovatkin erilaiset. Meidän pitäisi käydä joskus kaljalla.

Satanisti:

– Kiva, että pappi ehdottaa tällaista. En voi juoda tavallista kaljaa, koska olen alkoholisti, mutta alkoholiton maistuu kyllä!

Jaa tämä artikkeli:

Löydä lisää näkökulmia


Keskustele Facebookissa
Keskustele ja kommentoi Facebookissa
Lähetä juttuvinkki
Lähetä juttuvinkki
Kirkko ja kaupunki -mediaan.

Tilaa Kirkko ja kaupungin viikoittainen juttukooste.