Koronaepidemia on lisännyt kirkon palvelevan chatin yhteydenottoja viidenneksellä – ”Koronasta puhutaan paljon”

Koronaepidemia on lisännyt kirkon palvelevan chatin yhteydenottoja viidenneksellä – ”Koronasta puhutaan paljon”

Monien seurakuntien työntekijät ovat tarjoutuneet puhelin- ja chat-päivystäjiksi.

Kirkon palvelevan chatin yhteydenottomäärät ovat nousseet koronaepidemian aikana viidenneksellä. Puheluiden määrä on pysynyt kriisiä edeltävällä tasolla.

– Koronasta puhutaan paljon. Se liittyy usein muihin elämän hankaluuksiin, kertoo Kirkkohallituksen asiantuntija Kimmo Nieminen.

– Me olemme niitä harvoja palveluita, joihin voi ottaa yhteyttä kaikissa asioissa.

Kirkon keskusteluapu pyörii pääasiassa vapaaehtoisvoimin. Monien seurakuntien työntekijät ovat myös ilmoittaneet voivansa auttaa päivystyksessä, jos koronaepidemia ruuhkauttaa kanavat tai vapaaehtoiset sairastuvat.

– Työntekijöiden kasvokkaiset tapaamiset ihmisten kanssa ovat vähentyneet, joten he ovat tarjonneet työpanostaan meille. Sitä kautta saamme nostettua päivystäjäkapasiteettia, Nieminen kertoo.

Keskustelutyön ammattilaiset voidaan kouluttaa päivystäjiksi nopeasti. Muiden vapaaehtoisten koulutusprosessi on pidempi.

Jaa tämä artikkeli:

Lue lisää:

Kommentoi