Kuolema hakee tanssiin – Ateneumin uutuusnäyttelyn teokset sopivat niin halloweenin kuin pyhäinpäivänkin tunnelmiin
Gothic Modern -näyttelyn taiteilijanimiä ovat Vincent van Gogh, Edvard Munch ja Käthe Kollwitz.
Taas on käsillä se aika vuodesta, jolloin sekä keppostellen karnevalisoidaan kuolemaa että kokoonnutaan hautausmaille muistamaan edesmenneitä läheisiä. Jos muovisen halloweenkrääsän ja pyhäinpäivän hillityn hartauden lomaan kaipaa taide-elämystä, sellainen löytyy Ateneumin Gothic Modern – Pimeydestä valoon -näyttelystä.
Halloweenin ja pyhäinpäivän tunnelmiin näyttelyssä pääsee tutkailemalla vaikka näitä:
Luurankoja ja pääkalloja
Luurangot ja pääkallot taiteessa viittaavat kuolemaan ja kuolevaisuuteen, ja Ateneumissa niitä on nyt tarjolla runsas kattaus. On Hugo Simbergin hellyttäviä ja humoristisiakin kuolemahahmoja hoivaamassa puutarhaansa ja tanssittamassa kansaa. On Vincent van Goghin Tupakoiva luuranko, joka sopisi vaikka tupakka-askiin varoitukseksi.
Arnold Böcklinin omakuvassa irvistävä kuolema soittaa viulua taiteilijan olan takana. Helene Schjerfbeckin vanhuuden omakuvassa kuolema puolestaan tuntuu jo ottaneen ihmisen omakseen: silmät katsovat tyhjinä ja riutuneet kasvot ovat painuneet pääkallon muotoisiksi.
Kauhua
Tumma lintu lentää valottomassa, harmaassa maisemassa. Siiveniskut voi melkein kuulla. Theodor Kittelsenin Syysilta-teosta katsoessa lähestyvän pahan tuntu saa ihon kananlihalle.
Painajaismainen tunnelma hallitsee myös Sascha Schneiderin maalausta Riippuvaisuuden tunne, jossa alaston, kahleissa oleva ihminen näyttää kovin avuttomalta seisoessaan möhkälemäisen pedon edessä.
Surua
Edvard Munchin litografia Kuolinvuoteen ääressä näyttää vainajan vierelle ryhmittyneiden omaisten ryhmän. Jokainen heistä on tuoreen surunsa kanssa avuton ja yksin. Munchin Golgata -maalauksessa taka-alalla on ristiinnaulittu Jeesus, mutta kuvaa hallitsevat etualalle kokoontuneen ihmisjoukon reaktiot kärsimykseen, jota he ovat joutuneet todistamaan.
Surun ja kärsimyksen kuvaajana Käthe Kollwitz on ihan omassa sarjassaan. On vaikea löytää osuvia sanoja kuvaamaan tuskaa, joka hänen grafiikanteoksistaan välittyy: mitä tuntee äiti, joka puristaa kuollutta lastaan tiukasti syliinsä, tai lapsi, joka pyrkii kuolevan äitinsä syliin?
Gothic Modern on esillä 26.1. asti Ateneumin taidemuseossa.
Jaa tämä artikkeli:
Toimitus suosittelee
Antiikki- ja taidekauppias Wenzel Hagelstam kutsuu itseään ikuiseksi etsijäksi: ”Rahaa tarvitaan elämiseen, silti tärkeämpää on mielenrauha”
Hyvä elämäAntiikki- ja taidekauppias on elänyt värikkään elämän, ja hän pitääkin tavaraa tärkeämpänä uusien asioiden kokemista. Häntä kiinnostavat myös uskonnot ja vastauksien etsiminen olemassaolon kysymyksiin.