Linjalla nimetön lähimmäinen – Palveleva puhelin ja chatti etsivät uusia päivystäjiä
Vapaaehtoiset päivystäjät saavat valmennuksen tehtävään ja ryhmätyönohjausta.
Kirkon keskusteluavun Palvelevassa puhelimessa vastataan vuoden jokaisena iltana aina puoleen yöhön saakka ympäri Suomea tuleviin soittoihin. Puheluihin on vastaamassa vapaaehtoisia ja kirkon työntekijöitä, jotka tarjoavat soittajille henkistä ja hengellistä tukea.
Helsingin seurakuntien päivystysporukkaan tarvitaan nyt lisää päivystäjiä.
– Etsimme ihan tavallisia ihmisiä, jotka ovat kiinnostuneet auttamaan ja tukemaan muita, Helsingin seurakuntayhtymän Palvelevan puhelimen toiminnanjohtaja Raija Narvila kertoo.
Vähintään yksi työvuoro kuukaudessa
Viime vuonna valtakunnalliseen Palvelevaan puhelimeen tuli yli 100 000 soittoa, ja vuoden aikana käytiin lähes 45 000 puhelinkeskustelua. Kaikkiin soittoihin kun ei pystytä vastaamaan. Puheluiden lisäksi yhteydenottoja tulee chatissa, nettikirjeinä ja paperikirjeinäkin.
Päivystäjältä vaaditaan paineensietokykyä sekä kykyä säädellä omia tunteita. Oman elämäntilanteen tulee olla tasapainossa.
– Päivystäjä kuuntelee ja keskustelee lähimmäisen roolissa. Kaikkea ei tarvitse tietää eikä osata, Narvila sanoo.
Vapaaehtoisen päivystäjän tehtäviin haluavat haastatellaan ja tehtävään valituille järjestetään koulutus. Tehtävään sitoudutaan vähintään vuodeksi.
Päivystäjiltä odotetaan ainakin yhden työvuoron tekemistä kerran kuukaudessa. Puhelinpäivystyksessä se tarkoittaa kolmen tunnin vuoroa. Arkisin klo 12–20 avoinna olevassa chatissa vuoro kestää kaksi tuntia. Päivystää voi myös kotona, kunhan siellä on luottamuksellisuuden säilyttävät olosuhteet.
Muiden auttaminen on palkitsevaa
Anssi, 36, aloitti vapaaehtoisena päivystäjänä loppuvuodesta 2021. Hän on työskennellyt useammalla eri alalla ja suorittaa parhaillaan ratkaisukeskeisen lyhytterapeutin opintoja. Anssilla on takanaan myös psykologian opintoja. Päivystäjäksi ryhtyminen ei kuitenkaan vaadi minkään tietyn alan osaamista.
– Peruskeskustelulla pääsee pitkälle, Anssi sanoo.
Soittaja voi olla elämässään vaikean kriisin keskellä, mutta aina näin ei ole. Yleisimpiä keskustelunaiheita ovat ihmissuhteet, hyvinvointi, arjen tilanteet sekä sairaudet.
– Välillä puhelimessa pohditaan, mitä maailmassa tapahtuu. Yksinäisyys on iso teema, joka nousee keskusteluissa esiin, Anssi sanoo.
Vuoden aikana käytiin lähes 45 000 puhelinkeskustelua.
Päivystäjille järjestetään ryhmätyönohjausta kerran kuukaudessa. Työnohjauksessa voidaan käydä läpi onnistumisen kokemuksia ja asioita, jotka ovat jääneet painamaan mieltä. Työnohjaus auttaa myös kehittymään päivystäjän tehtävässä.
Anssin mielestä on palkitsevaa auttaa muita.
– Päivystäjät yrittävät tuoda valoa ihmisen tilanteeseen. Joskus äänensävyn muutos kertoo, että soittaja on saanut uudenlaista näkökulmaa tilanteeseen. Se tuo itselle aitoa, hyvää tunnetta, hän kertoo.
Anssi on oppinut, että ihmisillä on lukuisia eri tapoja nähdä maailmaa ja tulkita elämää.
– Siihen vaikuttaa se, mistä tulemme ja mitä meille on elämämme aikana tapahtunut. Päivystäjän ei pidä tuomita kuulemaansa eikä provosoitua, hän sanoo.
Raija Narvilan mukaan päivystäjät kokevat saavansa vapaaehtoistyössä enemmän kuin he antavat muille.
– Vaikka he antavatkin varmasti paljon muille. Monelle yhteydenottajalle on huojentavaa, kun joku kulkee hetken matkaa rinnalla, Narvila sanoo.
Haku nyt, kurssi syksyllä
Haku päivystäjäksi Palvelevaan puhelimeen, nettiin ja chattiin on avoinna 30.8. saakka. Valmennus järjestetään loka–joulukuussa. Hakulomake ja lisätiedot: helsinginseurakunnat.fi/palvelevapuhelin
Palveleva puhelin päivystää joka päivä klo 18–24 numerossa 0400 221 180.
Päivystäjien koulutus, työvuorot ja ryhmätyönohjaus järjestetään alueellisesti, mutta soittajat ja vastaajat kohtaavat valtakunnallisesti yhdessä ja samassa puhelinnumerossa.
Jaa tämä artikkeli: