null Korona näkyy Palvelevassa puhelimessa: vuonna 2021 kirjattiin 44 836 puhelua ja 5 000 chat-keskustelua

Yleisimmät keskustelunaiheet Palvelevassa puhelimessa olivat ihmissuhteet, hyvinvointi ja arjen tilanne. Kuvituskuva.

Yleisimmät keskustelunaiheet Palvelevassa puhelimessa olivat ihmissuhteet, hyvinvointi ja arjen tilanne. Kuvituskuva.

Ajankohtaista

Korona näkyy Palvelevassa puhelimessa: vuonna 2021 kirjattiin 44 836 puhelua ja 5 000 chat-keskustelua

Palvelevassa puhelimessa puhuttiin viime vuonna yhteensä 553 vuorokautta.

Vaikka soittaja ei välttämättä huomaa eroa, viimeisten kahden vuoden aikana kirkon Palveleva puhelin on käynyt läpi suuria muutoksia.

Kun aikaisemmin puhelimeen vastasi ympäri Suomea noin 2000 päivystäjän joukko – kirkon työntekijöitä sekä koulutettuja vapaaehtoisia – niin nyt heitä on alle puolet tästä.

Tammikuussa 2020 Helsingin seurakuntien työntekijät jäivät seurakuntayhtymän päätöksellä päivystysvuoroista pois. Samalla Vantaan seurakunnat irrottautuivat kokonaan pääkaupunkiseudun Palvelevasta puhelimesta, ja sitä ennen Espoon seurakunnat 2019.

– Työntekijät olivat hoitaneet myöhäisimpiä päivystysvuoroja kello 24–03, joihin on vaikea löytää vapaaehtoisia päivystäjiä. Siksi lyhensimme vastausaikaa kolmella tunnilla, kertoo Helsingin Palvelevan puhelimen toiminnanjohtaja Raija Narvila.

Yleisimmät keskustelunaiheet olivat ihmissuhteet , hyvinvointi ja arjen tilanne.

Maaliskuussa 2020 alkoi sitten koronapandemia. Osa päivystäjistä toimi etänä kotoa käsin, jos kotona oli sopivat olosuhteet eli tilaa ja yksityisyyttä.

– Nykytekniikka taipuu kyllä etäpäivystykseen. Mutta monelle vapaaehtoiselle päivystys kävi raskaaksi, koska korona koetteli heitä samoin kuin kaikkia muitakin. Jos oma elämäntilanne vaikeutuu ja läheisistä joutuu kantamaan huolta koko ajan, ei pysty kannattelemaan toisia. Noin 40 vapaaehtoista päivystäjää on jäänyt korona-aikana pois ringistä, kertoo Narvila.

– Juuri pääkaupunkiseudulla on ollut kovimmat rajoitukset ja eniten tartuntoja. Muualla maassa päivystäjät ovat voineet edelleen kokoontua, mikä mahdollistaa myös keskinäisen tuen ja kanssakäymisen. Etäpäivystys taas on yksinäistä hommaa.

Soittajien huolissa masentuneisuus ja yksinäisyys ovat korostuneet korona-aikana.

Soittajista ei kerätä henkilötietoja

Vuonna 2021 aktiivisina päivystäjinä toimi koko maassa 823 vapaaehtoista ja 62 kirkon työntekijää.

Kirkon työntekijät toimivat alueellisina koordinaattoreina, kuten Raija Narvilakin. He järjestävät päivystäjien rekrytoinnin, paikallisen koulutuksen, vuorot ja työnohjauksen.

Narvila iloitsee siitä, että syksyn kurssilta tuli 20 uutta, aktiivista päivystäjää mukaan. Nyt Helsingin alueella on 80 päivystäjää, joista jotkut ovat espoolaisia tai vantaalaisia. Seurakuntayhtymien päätökset eivät estä vapaaehtoistyötä yli kuntarajojen.

Toisaalta Palveleva puhelin, chat ja nettikirje toimivat valtakunnallisesti. Kun henkistä tai hengellistä tukea kaipaava ihminen ottaa yhteyttä, hänelle voidaan vastata missä päin Suomea tahansa. Kaikki toimii anonyymisti, nimettömästi. Soittajista ei kerätä mitään henkilötietoja. Ainoastaan soittojen lukumäärä ja soiton syy kirjataan.

– Päivystäjät eivät tiedä, mistä päin puhelu tulee. Mutta muutosten jälkeen voidaan sanoa, että muu Suomi hoitaa pääkaupunkiseutulaisten yhteydenottoja, Narvila tiivistää.

Palvelevassa chatissa käytiin 5000 keskustelua 

Edelleen ihmiset voivat soittaa Palvelevaan puhelimeen vuoden jokaisena iltana klo 18–24. Myös Palveleva chat ja Palveleva netti toimivat. Osa päivystäjistä toimii vain yhdessä kanavassa, osa sekä puhelimessa että verkossa.

Ja ihmiset soittavat. Palvelevassa puhelimessa puhuttiin viime vuonna yhteensä 553 vuorokautta. Keskusteluja oli 44 836. Yhteydenottoja oli aukioloaikoina 55 119, eli kaikkiin ei pystytty vastaamaan. Jonotusaika oli keskimäärin neljä minuuttia.

Palvelevassa chatissa käytiin 5000 keskustelua ja palvelevassa nettikirjeessä 534. 

Yleisimmät keskustelunaiheet olivat ihmissuhteet (21 prosenttia), hyvinvointi (19 prosenttia) ja arjen tilanne (15 prosenttia) sekä sairaus (14 prosenttia). Usko, elämän merkitys ja eettiset kysymykset olivat pääasiana 8 prosentilla soittajista, nettikirjeessä taas 14 prosentilla yhteydenottajista. Muuten yleisimmät aiheet olivat samat. Chatissa korostuivat tiedustelut (23 prosenttia).

Puhelinkeskustelujen määrä kuitenkin laski 11 prosenttiyksikköä vuonna 2021. Koko maan tilannetta kommentoi asiantuntija Kimmo Nieminen Kirkkohallituksesta:

– Tässä on nähty aaltoilua ennenkin. Toki yöpäivystyksen päättyminen pikkutunneilta klo 24–03 vaikuttaa asiaan.

Erilaisia auttavia puhelimia ja verkkopalveluita toimii Suomessa toistakymmentä. Niillä on yhteinen puhelin- ja verkkoauttamisen eettisten periaatteiden neuvottelukunta PuhEet, jonka puheenjohtajana toimii nyt Nieminen. Muita suuria toimijoita ovat Mieli – Suomen Mielenterveys ry sekä Mannerheimin Lastensuojeluliitto.

Mikä sitten on kirkon keskusteluavun oma rooli tässä runsaudessa?

– Muut puhelin- ja verkkopalvelut ovat erikoistuneet auttamaan tiettyä ryhmää tai tietyn aihepiirin ongelmissa. Kirkon keskusteluapu on avoin kaikille. Meillä soittaja voi puhua myös hengellisistä ja uskon asioista. Muut puhelinauttajat ohjaavat ihmisiä meille, sanovat Nieminen ja Narvila.

Kirkon keskusteluapu 2021

– Palveleva puhelin: 44 836 keskustelua

– Palveleva chat: 5000 keskustelua

– Palveleva nettikirje: 534 keskustelua

– Palveleva kirje: 7 keskustelua

Palveleva puhelin joka ilta klo 18–24, p. 0400 221 180. Katso lisätietoa: evl.fi/kirkonkeskusteluapu

Jaa tämä artikkeli:

Löydä lisää näkökulmia


Keskustele Facebookissa
Keskustele ja kommentoi Facebookissa
Lähetä juttuvinkki
Lähetä juttuvinkki
Kirkko ja kaupunki -mediaan.

Tilaa Kirkko ja kaupungin viikoittainen juttukooste.