null Pääkirjoitus: Kristinuskon sanoma on ansioiden maailman ulkopuolella – se on suunnattu vajavaisille ja keskeneräisille

Puheenvuorot

Pääkirjoitus: Kristinuskon sanoma on ansioiden maailman ulkopuolella – se on suunnattu vajavaisille ja keskeneräisille

Kristinuskon sanoma tuo toivon yhdennentoista hetken vaeltajille.

Tämä maailma on ansioiden maailma. Siinä ­kysytään mitä osaat, mitä tiedät, miltä näytät, miten vaikutat, keitä tunnet ja miten paljon jaksat. Jos haluaa menestyä, on erotuttava joukosta, oltava erityinen. Siten pääsee piireihin ja saa elämälleen merkityksen. Jos ­sanot väärin tai näytät väärältä, sinut voidaan hylätä. Sosiaalinen media lisää armottomuuteen laumaefektin, kansanjoukon. Jos lausut väärän mielipiteen, ­ki­vien heittäjiä riittää.

Kristinuskon sanoma on jotain aivan muuta. Se on ansioiden maailman ulkopuolella, suunnattu keskeneräisille ja monin tavoin vajavaisille. Niille, jotka eivät täytä muiden tai itsensä asettamia mittoja. Eikä meistä kukaan pysty niitä loppuun asti täyttämään.

Kirkkoisä Johannes Krysostomoksen 300-luvulla pitämä pääsiäissaarna kiteyttää tämän hyvin. Saarna luetaan aina ortodoksisen kirkon pääsiäi­sen jumalanpalveluksissa ja se voidaan lukea myös luterilaisen kirkon pääsiäisyön messuissa. Pääsiäisen ilosta ovat saarnan mukaan osallisia yhtä lailla hurskaat ja oikeamieliset kuin ne, jotka saapuvat juhlaan vasta yhdennellätoista hetkellä. ”Viimeisenkin hän armahtaa ja ensimmäisestä pitää huolen”, Krysostomos saarnaa. ”Älköön kukaan itkekö rikkomuksiaan, sillä anteeksiantamus on noussut haudasta”, hän jatkaa.

Ristillä riippunut pahantekijä tunnisti vierellään hyvyyden voiman.

Kristinuskon sanoma tuo lohtua ja toivoa yhdennentoista hetken vaeltajille. Ristillä riippuessaan ­Jeesus lupasi paratiisin rikolliselle, jolla ei ollut esittää omia ansioita. Ainoa, mitä hän pystyi sanomaan, oli ”Jeesus, muista minua, kun tulet valtakuntaasi”. Hän pyysi taivaspaikkaa mieheltä, jota kansanjoukko vielä muutama päivä aiemmin oli juhlinut sankarina. Mieheltä, joka sittemmin petettiin ja hylättiin ja joka joutui pilkan kohteeksi ja tuomittiin kuolemaan.

Ristillä riippunut pahantekijä tunnisti vierellään hyvyyden voiman. Hän oli varmasti kuullut Jeesuksesta ja hänen tavastaan kohdata rakkaudella ne, joita muut halveksivat. Hän asetti toivonsa siihen, että kuolema ei saa lopullista sanaa. Eikä saanut: pääsiäisaamuna Jeesuksen hauta oli tyhjä. Alkoi uuden toivon aika.

Jaa tämä artikkeli:

Toimitus suosittelee

Pääkirjoitus: Pyhäinpäivä kertoo rakkaudesta, joka ulottuu yli kuoleman rajan

Puheenvuorot

Koska autuaiksi julistetaan rauhantekijät, sytytän kynttilän nyt myös presidentti Martti Ahtisaaren muistolle.





Löydä lisää näkökulmia


Keskustele Facebookissa
Keskustele ja kommentoi Facebookissa
Lähetä juttuvinkki
Lähetä juttuvinkki
Kirkko ja kaupunki -mediaan.

Tilaa Kirkko ja kaupungin viikoittainen juttukooste.