– Avioliittoa voi kuvata paikaksi tai tilaksi, jossa on mahdollisuus vaalia rakkautta, sanoo Outi Wenell (kuvassa vasemmalla). Vieressä kollega Erica Stick.
Perheneuvojat antavat vinkkejä hyvään avioliittoon – ”Riittävän turvallisessa suhteessa uskaltaa kertoa, että jokin satutti ja jätti jäljen”
Tutustu omiin kokemuksiisi ja sanoita niitä. Kuuntele toisen kokemuksia ja tulkintoja. Näin kannustavat Vantaan seurakuntien perheneuvojat Outi Wenell ja Erica Stick.
Kun pariskunta on päättänyt avioitua ja astua alttarin eteen, heidän solmimalleen liitolle pyydetään Jumalan siunausta.
Vihkipappi saattaa lausua esimerkiksi näin: ”Te olette tulleet Jumalan kasvojen eteen solmimaan avioliiton. Hänen sanaansa kuunnellen ja yhdessä rukoillen pyydämme teille ja avioliitollenne Jumalan siunausta.”
Näillä sanoilla vihkiparille rukoillaan voimaa elää keskinäisessä rakkaudessa ja kunnioituksessa, ja he ilmaisevat tahtonsa rakastaa toinen toistaan.
– Se on hyvän toivomista toiselle, ehkä enemmän kuin mitä ihmiset itse toisilleen kykenevät antamaan. Korkeimman suojaa, sanoo Vantaan seurakuntien perheneuvoja Outi Wenell.
– Sormusrukouksessa pyydetään suojelukseen ottamista. Nämä kaikki ovat erilaisia tapoja pyytää siunausta ja sanoittaa hyvän toivomista, sanoo Wenellin kollega Erica Stick.
Avioliittoa solmittaessa ollaan sopimuksen äärellä. Lain silmissä virallistetaan suhde, joka tuo vastuita, velvollisuuksia ja oikeuksia.
– Toisenlaisen näkökulman tuovat rakkaus ja sitoutuminen. Pari haluaa osoittaa julkisesti, että tahdon olla kanssasi, sanoo Stick.
– Jotkut käyttävät sanaa rakkauden sinetti. Rakkaus on muutakin kuin vain tunne. Jotkut voivat ajatella, että avioliitto on paikka tai tila, jossa on mahdollisuus vaalia rakkautta, sanoo Wenell.
Outi Wenell ja Erica Stick työskentelevät Vantaan seurakuntien perheneuvojina.
5:1 on kestävän suhteen resepti
Yhdysvaltalainen psykologi John Gottmann on tutkinut kestävien ja vakaiden parisuhteiden luonnetta ja esittänyt, että jos suhteessa on viisi kertaa enemmän arvostavaa, kunnioittavaa ja rohkaisevaa palautetta kuin rakentavaa kritiikkiä, parin välinen yhteys ja hyvä ilmapiiri säilyvät.
Parisuhdeneuvojat puhuvat niin kutsutusta viiden suhde yhteen -opista. Sen pohjalle rakentuu parhaimmillaan parisuhde, joka tarjoaa maaperää ihmisenä kasvamiselle ja mahdollisuuden kuulla ja liittyä osaksi puolison maailmaa.
– Parisuhteessa voi etsiä ymmärrystä, tutustua toiseen, pohtia omia tarpeita ja keskustella niistä yhdessä, Stick sanoo.
Tilastojen valossa parisuhteita haastavat tyypillisimmin erilaiset vuorovaikutukseen liittyvät ongelmat. Ne ovat myös yleisin syy hakeutua kirkon perheneuvonnan pariin.
Anteeksipyyntö osoittaa, että on huomannut loukanneensa toista ja ottaa vastuun teostaan ja sen aiheuttamista seurauksista.
Vuorovaikutusongelmat voivat ilmetä samaa kehää junnaavina riitoina, joista ei päästä eteenpäin. Voi myös olla, että toinen kokee toiveensa ja tarpeensa toistuvasti sivuutetuiksi. Tällainen synnyttää kärsimystä ja kipua.
Parisuhteessa olisikin hyvä osata sovitella yhteen kahden ihmisen toiveita ja tarpeita.
– Joskus tarvitaan tahtoa huomioida toista, vaikka omat prioriteetit olisivat erilaiset, sanoo Wenell.
Hyvä vuorovaikutus ja yhteyden kokeminen toista kohtaan kannattelevat parisuhdetta, jossa kumpikin kokee tulevansa kuulluksi ja ymmärretyksi.
– Yhteyden vaaliminen näkyy arjessa toisen kunnioittamisena, arvostamisena, rohkaisemisena, kannustamisena ja joustavuutena, sanoo Stick.
– Entä voiko pariskunta kokea olevansa samalla puolella ja tärkeitä toisilleen, Outi Wenell jatkaa.
Anteeksi pyytämisen taito, uteliaisuus ja yhteinen aika
Vaikka parisuhdetta rakentavat tai nakertavat asiat tunnetaan hyvin, suoraviivaisten ohjeiden antaminen ei ole Erica Stickin ja Outi Wenellin mukaan mielekästä. Yksiselitteisten vinkkien sijaan he kannustavat tutustumaan omiin kokemuksiin ja sanoittamaan niitä, kuuntelemaan toisen kokemuksia ja tulkintoja sekä kysymään ja pohtimaan, mitä tietynlaisen käytöksen takana ehkä on.
Taito pyytää ja antaa anteeksi on tärkeä, samoin kiinnostus ja uteliaisuus toista kohtaan.
– Anteeksi pyytäminen osoittaa kykyä tunnistaa tilanteet, joissa on esimerkiksi sanonut asioita tavalla, joka olisi voinut olla toisenlainen. Anteeksipyyntö osoittaa, että on huomannut loukanneensa toista ja ottaa vastuun teostaan ja sen aiheuttamista seurauksista. Vastuun ottaminen tarkoittaa sitä, että pyrkii muuttamaan tapaansa toimia, Wenell sanoo.
Anteeksi pyytäminen ilmentää pyrkimystä mennä eteenpäin ja korjata yhteyttä toiseen. Anteeksiantaminen ei tarkoita kokemusten lakaisemista maton alle. Pikemminkin kyse on siitä, että mielipahaa ei tarvitse enää kantaa mukanaan.
– Välillä voi myös loukata toista tietämättään. Riittävän turvallisessa suhteessa uskaltaa kertoa, että jokin satutti ja jätti jäljen, Stick sanoo.
Jotta yhteys toiseen säilyy, tarvitaan yhteistä aikaa. Yksilö- ja parikohtaiset erot yhteisen ajan tarpeessa voivat vaihdella paljon.
– Yhteistä aikaa tarvitaan jonkin verran. Jos sitä on hyvin vähän, miten toista voi edes pystyä kohtaamaan. Jos yhteistä aikaa ei ole, on vaikea jakaa ajatuksiaan, Wenell sanoo.
Keholla on oma kielensä
Kyky tehdä yhteisiä päätöksiä on sekin tärkeä. Siihen liittyy taito sovitella toiveita ja tahtotiloja yhteen, siis luoda käsitystä siitä, mitä yhteisesti tahdomme.
– Ihmiset puhuvat paljon kompromisseista, jolloin ajatellaan, että molemmat joutuvat luopumaan jostakin. Entä jos löydettäisiinkin vaihtoehto, joka olisi molemmille riittävän hyvä, Erica Stick ehdottaa.
Stick kiinnittää huomiota myös siihen, että iho on ihmisen suurin tuntoelin. Kosketus ja kehollisuus ovat kuin oma kielensä.
– Kehollisuus ja seksuaalisuus on tärkeää huomioida. Millainen merkitys suhteessa on kosketuksella ja läheisyydellä? Miten toiveet kohtaavat sen suhteen, mitä kaipaa läheisyydeltä?
Wenell jää vielä pohtimaan Raamatun Saarnaajan kirjan sanoja kolmisäikeisestä langasta, joka ei katkea helposti. Kristilliseen avioliittoon liittyy ajatus, että Jumala on siinä mukana.
– Toinen tukee toista ja nostaa maasta, jos toinen kaatuu. Liekö tässä ajateltu, että Jumala on se kolmas säie, joka tekee langasta lujemman. En tiedä, miten paljon nykypäivänä ajatellaan tällä tavalla.
Hääyö-tapahtumaa vietetään Pyhän Laurin kirkossa syyskuussa
Hääyössä pääsee vaivatta vihille. Tapahtumaa vietetään Vantaan Pyhän Laurin kirkossa (Kirkkotie 45) perjantaina 19.9. Hääyö-tapahtumaan ei tarvita ennakkoilmoittautumista. Vihkiaikojen jako ja etkot vihkipareille alkavat klo 18 Pyhän Laurin kappelilla (Pappilankuja 3). Vihkiajat jaetaan saapumisjärjestyksessä, ensimmäinen vihkiaika on klo 19.
Mukaan tarvitset tulevan puolisosi ja sormukset, avioliiton esteettömyystodistuksen ja molempien henkilöllisyystodistukset. Avioliiton esteettömyystodistus on tilattava osoitteesta esteidentutkinta.fi, seurakunnasta tai keskusrekisteristä (esimerkiksi Vantaan aluekeskusrekisteristä viimeistään viikkoa ennen tilaisuutta). Esteettömyystodistus on voimassa neljä kuukautta. Jos pariskunta ei kuulu kirkkoon, hääyössä on mahdollista saada kirkollinen siunaus avioliitolle.
Katso lisätietoa: vantaanseurakunnat.fi ja hääyö.fi
Jaa tämä artikkeli:
Toimitus suosittelee

”Kun meidät oli vihitty, seuraavat onnelliset seisoivat jo pihalla” – Irmeli Leinos ja Kalle Sundman avioituivat Espoon tuomiokirkon Wihkiyössä
Hyvä elämäPariskunta viettää huhtikuussa 1-vuotishääpäiväänsä, pumpuli- eli paperihäitä.